Moulin Rouge vinder USA’s kritikerpris

Malèna

04-02-01:
Berlinale 2001

Berlinale 2001: Italiensk skønhed og britisk kræftpatient

Konkurrencefilm

Skrevet den 11/2-2001 af Karsten Christian-Laursen

Dagens konkurrenceprogram bød på særdeles forskellige film, både hvad angår historie og stil. Italienske Giuseppe Tornatore (Mine aftener i Paradis) præsenterede sin tragikomiske Malena med den sydlige skønhed Monica Belluci (La Riffa, Under Suspicion). Filmen handler om konsekvenserne af jalousi og kvindeundertrykkelse i en siciliansk landsby under Anden Verdenskrig. Og tyskfødte Mike Nichols, der siden han blev 7 har levet i USA, viste sin alvorlige Wit, der blev lavet som en tv-serie til det progressive filmselskab HBO-Films. Filmen handler om en 40-årig universitetsprofessor i engelsk 1700-tals poesi, der en dag rammes af en uhelbredelig kræftvirus.

Fra Malena
Mosulini, undertrykkelse og drengedrømme
I Malena genkender man mere end nemt Tornatore fra den legendariske Mine aftener i paradis. Historien foregår ligeledes i en mindre siciliansk by under Anden Verdenskrig og fortælles gennem barndomsminder. Hvor den unge Salvatore i Mine aftener i paradis var besat af filmen, er Malena 12-13-årige Renato opslugt af den underskønne Malena, der desværre er ca. dobbelt så gammel, og derfor ikke engang opfatter den unge lidendes tilstedeværelse. Vi befinder os i Mussolinis Italien i begyndelsen af 1940’erne og den ortodokse katolocisme trives i bedste velgående. Derfor får det fatale konsekvenser for Malena at være ‘formodet’ enke i en by, hvor hun blot med sin daglige gang over markedspladsen ‘forfører’ samtlige mandlige tilstedeværende. Drevet af jalousi og nidkærhed ofrer byens kvinder ‘Maria Magdalene-figuren’, efter hun ikke har fået nogen anden chance end at ‘prostituere’ sig selv til den indtagedes bys tyske generaler.

Den tragiske komedie
Filmen lægger ud med velkendt italiensk humor, hvor en gruppe forpustede drenge forfølger skønheden på deres cykler rundt i byen. Karaktererne nærmer sig det karikerede, som når Renatos fader med overdreven ildhu fysisk afstraffer den pubertetsforvirrede Renato for at have stjålet Malenas trusser. Men komikken brydes radikalt, som i Benignis Livet er smukt, da Malena bliver offer og syndebuk for hele byens synder, udråbt i katolicismens hellige navn.

Fra Malena
Kropsligt skuespil og idealiseret begær
Tornatore viser også i Malena sin naturlige evne for at fortælle historier. Filmen er imponerende sat op med flere lange ‘one-takes’, hvor kameraet i en lang bevægelse og med adskillige panoreringer og zooms, fanger hele byens bemærkelsesværdige udskejelser.
Bellucis rolle er næsten ordløs og hendes skuespil er derfor udpræget kropsligt. Om dette forhold forklarede hun selv på det efterfølgende pressemøde: “Når man ikke har nogen dialoger at holde sig til, bliver det næsten til et hemmeligt manuskript man følger. Jeg måtte spille udelukkende på mine øjne og min krop som instrumenter for at give Malena liv”. Hertil uddybbede Tornatore: “Det centrale er netop stilheden, fordi kvinden er et objekt, der står udenfor historien. Renatos forhold til hende er på denne måde mystisk. Han kan ikke og ønsker dybest set heller ikke at træde ind i hendes verden, da illusionen og begæret derved ville blive brudt.”

Magien tabt
Tornatore har skabt en smuk og ikke uvæsentlig film om katolicisme, kvindeundertrykkelse og drengedrømme i 1940’erne, der internationalt ikke vil få nogen problemer med at blive distribueret, uden at den af den grund kan betegnes som 100% kommerciel. Men desværre er magien gået en smule tabt siden Mine aftener i paradis, og spørgsmålet er om Malena kunstnerisk set, ikke lægger sig en smule for tæt op af instruktørens fortid. Berlinales internationale jury vil formentlig ikke glemme den, når der skal uddelegeres Bjørne, men om der er originalitet nok til guld er mere tvivlsomt.