CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg
Mere info
Film fra Indien:

BØLGER
Indien 200
135min.
Engelske undertekster
Instruktør: Mani Ratnam

København:
Cinemateket
15.sept. kl.21.45
19.sept. kl.18.30
21 sept. kl.21.45

Empire Bio
17.sept. kl.17.30

Århus:
Øst for Paradis
14.sept. kl.15.00

FIZA EFTERSØGER SIN BROR
Indien 2000
130 min.
Sprog: Hindi
Engelske undertekster
Instruktør: Khalid Mohamed

Empire Bio
15. sept. kl. 17.30

Cinemateket
18. sept. kl. 21.45
22. sept. kl. 16.45

SPLIT WIDE OPEN
Indien 1999, 104 min.
Sprog: Hindi
Engelske undertekster/engelsk dialog
Instruktør: Dev Benegal

Cinemateket
15. sept. kl. 16.45
18. sept. kl. 19.15
23. sept. kl. 21.45

DEVEERI
Indien 1999,
100 min.
Sprog : Kannada
Engelske undertekster
Instruktør: Kavitha Lankesh

Cinemateket
15. sept. kl. 19.15
18. sept. kl. 16.45

SANDSTORMEN
Indien 2000, 125 min.
Engelske undertekster
Instruktør: Jagmohan Anand

København
Cinemateket
16. sept. kl. 21.45
22. sept. kl. 14.15

Empire Bio
16. sept. kl. 12.30
16. sept. kl. 15.00

Vester Vov Vov
21. sept. kl. 16.00

Århus
Øst for Paradis
15. sept. kl. 15.00s

Aalborg
Biffen
20. sept. kl. 19.00

JEG HAR FUNDET DEN
Indien 2000
147 min.
Sprog : Tamil
Engelske undertekster
Instruktør:Rajiv Menon

Cinemateket
Åbning af indisk serie
14. sept. kl. 19.15
20. sept. kl. 18.30
22. sept. kl. 21.45

Empire Bio
15. sept. kl. 12.30

HUSETS FRUE
Indien 1999
150 min.
Sprog: Bengali
Engelske undertekster
Instruktør:Rituparno Ghosh

Cinemateket
19. sept. kl. 21.45
23. sept. kl. 16.45

KARMA LOCAL
Indien 1999
84 min.
Sprog : Engelsk
Instruktør:Darshan Bhagat

Cinemateket
15. sept. kl. 14.15
22. sept. kl. 19.30

BRYDERNE
Indien 2000
99 min.
Sprog: Bengali
Engelske undertekster
Instruktør:Buddhadeb Dasgupta

Cinemateket
16. sept. kl. 14.15
Særarrangement - med efterfølgende debatmøde

21. sept. kl. 19.15

Links
L&aelig

Læs også...
Nyheder:
25-05-05:
Mira Nair filmatiserer Pulitzer-vinder
08-03-05:
Filmkys afføder dødstrusler
17-01-05:
Amrish Puri død
14-07-04:
Fået nok af Bollywood
02-04-04:
Bollywood – nu mere nøgen
31-03-04:
Bollywoodstjerne i Hollywood
25-02-03:
Devdas storvinder ved den indiske Oscar
21-02-03:
Escape from Taliban – The Bollywood Musical
16-01-03:
Brand ødelægger indiske film
03-10-02:
Mira Nair giver en hånd til Afrika
10-09-02:
Nøgenscener endte i angreb på biografer
02-08-02:
Bollywood-film genindspilles efter hede scener
25-05-02:
Bollywood charmerer Cannes
15-04-02:
Bollywood-marathon løb med publikumsprisen
21-01-02:
11 film om den 11. september
22-11-01:
Ny jurypræsident i Berlin
 
Anmeldelser:
04-12-02:
Mission Kashmir
23-08-02:
Lagaan
 
Artikler:
11-09-02:
Premiereinterview: Pan Nalin
04-04-02:
NatFilm 2002: Verdensfilm
15-09-01:
Argentina viser, hvad det kan
14-09-01:
Film fra syd 2001
 
Indisk film
 
Magi i luften...
 
Skrevet den 15/9-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
Film fra Syd-programmet byder i disse dage på en masse interessante film fra egne af verden, som vi normalt ikke hører meget til i det kulturelle hjørne af hverdagen. Et af de lande, som vi næsten aldrig stifter filmisk bekendtskab med, er Indien – verdens største filmindustri med en egenproduktion på over 800 titler om året. Hollywood er kørt solidt i baggrunden af dets østlige overmagt, Bollywood – hjemstedet for den kommercielle indiske filmkunst, hvis sikre grundpiller er sang, dans og et lille strejf af magi.

Instruktøren Dadasaheb Phalke
Den første vision
Historien om indisk film tager sin begyndelse længe før landet bliver selvstændigt. Trods en tilværelse under engelsk kolonidømme blev der produceret film med solidt fodfæste i lokalkulturelle skikke, og som det har gjort det over hele verden, sneg filmsprogets løbende udvikling sig også ind i den indiske produktion.
Dadasaheb Phalke bliver betragtet som Indiens første væsentlige instruktør og som lidt af en stamfader for den indiske filmkultur. En interessant anekdote fortæller om, hvordan han som ung så La vie du Christ, (Alice Guy og Victorin-Hippolyte Jasset), 1906 i det lokale biografteater, hvor importfilm blev vist. Filmsproget i Vesten var stadig på et tidligt stadie, men Phalkes oplevelse af at se vesterlændingernes Guds liv blive udfoldet i billeder fik ham til at tænke på sine egne guder, Krishna og Ramachandra. Hvorfor kunne det ikke ligeså godt være deres liv, der blev skildret? Han indså den styrke, der kunne ligge i indiske film, hvor befolkningens religion kunne kombineres med den magiske, livgivende kraft, der lå i filmsproget. 3 år senere, i 1913, lå hans første spillefilm, Raja Harishchandra klar – og den betragtes i dag, som den første regulære indiske spillefilm.
Anekdoten er ikke unik og findes i lignende versioner i mange andre lande udenfor Vesten, hvor inspirationen til at styrke den, ofte religiøst styrede, nationalidentitet blev fundet i filmsprogets verden. Når Vesten kunne producere så kraftfulde værker, burde man også kunne gøre det i Indien. En stilfærdig reaktion mod den vestliggørelse, der var ved at finde sted; en fredelig måde at fastholde oprindelige værdier i ny teknik.

Teatrets naturlige overbygning
Phalke, der blev født i 1870, er den centrale figur i etableringen af indisk film. Selvom han rent filmhistorisk bliver krediteret som instruktøren til den første indiske film, så er det dog svært at forestille sig, at der ikke skulle have været produceret noget i årene fra 1896 til 1913, hvor teknikken eksisterede i Indien. Den blev typisk anvendt i mere dokumentarisk øjemed og til at optage andre former for fiktions-forestillinger, f.eks. danseoptrædener og teater. Den vestlige påvirkning var allerede på dette tidspunkt begyndt at sætte sine tydelige spor i den visuelt orienterede del af indisk kulturliv. Company School-stilen betegner en stil, som bestod af traditionel indisk malerkunst lavet specifikt til kolonister og solgt via East India Company – deraf navnet, og naturalismens indtog via bl.a. vestlige oliemalerier påvirkede flere malere, der kombinerede naturalisme og de traditionelle religiøse motiver af lokale guder.

Et kig ind i Bombay Talkies-studierne
Tidlig samling
Omkring 1920 bliver filmproduktionen organiseret i centrale selskaber, og i begyndelsen af 30’erne står de tre mest fremtrædende tilbage: New Theatres, Prabhat og Bombay Talkies. Her anvendte man sig af den studiestruktur, som også kendtes fra det samtidige Hollywood, hvor selskaberne havde deres eget distributionssystem og fokus på kontraktbundne stjerner. Ganske som i USA blev de største stjerner blandt skuespillerne bundet til specielle selskaber, så tilskuerne altid kunne være sikre på at se deres yndlingsstjerne i selskabets kommende film. Det lykkedes dog ikke at få den komplette vertikale kontrol over markedet, og kontrollen over biograferne kom aldrig på studiernes hænder.

Et land, mange folkeslag
I et land med 12 hovedsprog og mange flere mindre dialekter har stumfilmen en naturlig force, og det bliver også den genre, der bringer Indien op som verdens største filmproducent allerede i løbet af 20’erne. Med over 100 film årligt overgår produktionen langt den, som de vestlige stormagter Tyskland, Frankrig og England kan præstere. Populariteten i befolkningen vokser støt helt frem til 2. verdenskrig – trods sproglige vanskeligheder, der ofte betyder mellemtekster på 4-5 sprog eller levende tolke ved hver visning – og hurtigt blev de importerede titler til en minoritet på markedet. Men truslen mod de tre centrale selskaber voksede fra en lang række, uafhængige selskaber i storbyerne Bombay, Calcutta og Madras, samt mindre selskaber, der specialiserede sig i film for sproglige minoriteter.
Midt i 30’erne var det dog stadig de store studier, der holdt skansen med en produktion på over 200 film om året. Antallet af biografer forsøgte at følge med produktionsvæksten, men netop den manglende kontrol med biografleddet gjorde, at der blandt fremviserne blev en voldsom kamp om at få adgang til de nyeste film. Det medførte ganske naturligt en større efterspørgsel til selskaberne – og dermed var starten gået på en konstant produktionsvækst.

Musisk folklore
De populære film var præget af sang og dans. Stilen stammer tilbage fra traditionel indisk folketeater samt Sanskrit-teatret. Her var musikken en væsentlig faktor i fortællingerne, og det blev overført direkte til film. Uanset hvilken filmisk genre, man opererede indenfor, blev der gjort plads til sangnumre, gerne akkompagneret af dans. Skuespillerne var i starten sangere, der udelukkende blev valgt på deres stemmer, men allerede fra første del af 40’erne begyndte de store selskaber at bruge rigtige skuespillere og så blot lade sangerne levere stemmen.
Den mest populære genre var den mytologiske film, som blev født allerede tilbage hos Phalke, der netop anvendte den vidtfavnende folklore til at skabe sine film. Direkte inspireret af Hollywood og den sværdfægtende Douglas Fairbanks opstod også en actiongenre, ligesom de romantiske melodramaer ikke kunne sige sig fri for en vis skelen til USA. Derimod var den religiøst-biografiske genre ret unik for Indien. Her kastede man sig over en lang række biografiske filmatiseringer af religiøse figurers liv. Den mest markante film i denne genre er Sant Tukaram (Vishnupant Govind Damle og Sheikh Fattelal), 1936, der også vandt en pris på filmfestivalen i Venedig i 1937.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (3 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
en pige
8-12-2006 13:47
jaja oksy men jeg elsker filmer vil i ikke nok ligge en god film plizzzzzzzzzzz

en navn
8-12-2006 13:46
heej laver i det er jo den sjoveste filmer i laver jeg vil med tror i jeg må søde venner

Ulla..!
5-12-2006 10:30
Jeg syntes ghurtigt i lige skulle lægge en film klip ind , som hedder Lagaan fra indien!!!!


For ellers dør min lærer-...
det er til en frem læggelse i dag!!! KOm nuuu! langsomme dims

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Fremmede lys i natten:
 
NatFilm 2002: Verdensfilm
Premiereinterview: Gael García Bernal - Del 1
Premiereinterview: Gael García Bernal - Del 2
Erotisk drama i retssag om censur
Hongkong: De elektriske skygger
Iransk film: Realisme, suspense og filmpoesi for forandring

Quiz
Hvem har spillet med i både Sicilianeren, The Crow & Metro?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google