Kat på et varmt bliktag

24-03-03:
Oscar 2003: Showbiz og krigsprotester

Premiereportræt: Paul Newman

– en levende legende

Skrevet den 20/9-2002 af Pernille Flensted-Jensen

Man kan uden at overdrive kalde Paul Newman en levende legende, for der er meget få, der som han har været en stjerne i snart 50 år. Men det selvfølgelig også kun meget få, der er i besiddelse af samme kombination af talent, charme og udseende. Og så er der de blå øjne....

Paul Newman - et filmicon!
MPTV.net
Al begyndelse er svær
Paul Newman blev født i Cleveland, Ohio, i 1925. Han begyndte at spille teater, allerede mens han gik på college i Ohio. Senere gik han på Yale-universitet, hvorefter han lod sig indskrive ved Actors Studio i New York. Han spillede sin første rolle på Broadway i 1953 i stykket 'Picnic' og fik god omtale, hvilket banede vejen til filmen – og en strålende karriere. Men man kan ikke påstå, at Paul Newmans filmdebut på nogen måde viste, hvilken stjerne han senere blev: Han debuterede som 29-årig i den bibelske Sølvbægeret (1954), som var en gennemført rædsom film, hvori Newman spiller Basil fra Antiochia, der ansættes til at fremstille et sølvbæger, der kan rumme den hellige gral. Én anmelder beskriver Newmans spillestil i filmen som 'appallingly robotic'. Da filmen flere år senere blev sendt i fjernsynet i New York, satte Paul Newman annoncer i avisen og anmodede folk om ikke at se den! Men talent til overflod kan jo ikke bare holdes nede, så Newman fik en chance til i Kampen mod fortiden (orig. titel: Somebody Up There Likes Me), hvor han spiller Rocky Graziano (Thomas Rocco Barbella, 1922-1990), der til trods for en fortid som småkriminel og fængslet, arbejdede sig op til at blive en af de kendteste og mest karismatiske boksere i 1940’erne. Bl.a. var han verdensmester i mellemvægt i slutningen af 1940’erne efter tre meget berømte kampe mod Tony Zale – og det er uden tvivl også ham, der er årsagen til, at Sylvester Stallones boksehelt hedder Rocky i Rocky-filmene. Newmans spillestil fremstår idag en smule manieret, men method-acting-stilen var endnu ny og spændende, og hans figur var i hvert fald en kontrast til datidens mere polerede helte som Cary Grant og James Stewart.

Tennessee Williams
I 1958 kom den film, som er en af Newmans kendteste: filmatiseringen af Tennessee Williams’ stykke 'Kat på et varmt bliktag' fra 1955. Filmen var en af største økonomiske succeser det år og blev nomineret til ikke færre end seks Oscars; bl.a. skaffede den Paul Newman hans første Oscar-nominering. Stykket, som Williams vandt en Pulitzer Prize for, handler om undertrykte og betændte følelser hos en familie i sydstaterne. Familiens patriark, 'Big Daddy' Pollitt (Burl Ives) er syg af kræft og samler sin familie hos sig på sin 65-års fødselsdag. Af Big Daddys to sønner er Gooper (Jack Carson) gift med den beregnende Mae (Madeleine Sherwood), som han har fem børn med, mens den barnløse Brick (Paul Newman) lever i et glædes- og sexløst forhold til Maggie (Elizabeth Taylor). Der opstår snart spændinger og stridigheder om hvem der mon skal løbe af med den store arv, men de største kampe udspiller sig i Bricks og Maggies soveværelse. Brick er ulykkelig over tabet af sin homoseksuelle ven Skipper; han er impotent og drikker sig bort fra problemerne. Samtidig er Maggie ('katten' i stykkets titel) ved at koge over i sin utilfredstillede tilstand. Stykket mere end antyder, at der var mere mellem Brick og Skipper end rent venskab, og i det oprindelige manuskript har Maggie forført Skipper i et forsøg på at dæmpe det homoseksuelle forhold – men alt dette er meget underspillet eller ligefrem fjernet fra filmudgaven. Paul Newman spillede lidt samme type misogyne mand i Den lange varme sommer (også 1958), der bygger på nogle noveller af William Faulkner og også foregår i sydstaterne, og i endnu en Tennesse Williams-filmatisering, Ungdoms søde fugl fra 1962. I Den lange varme sommer spillede Paul Newman for første gang over for Joanne Woodward, som han har været gift med siden 1958. Han havde tidligere været gift med Jackie Witte, med hvem han har to døtre.

Et af de mest elskede filmpar nogen sinde - Redford & Newman
Fandenivoldske tabere
Paul Newman blev en af 1960’ernes største og mest indtjenende stjerner, takket være film som Hajen (orig. titel: The Hustler, 1961), Hud (1963), Skrappe Luke (1967) og Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969). De var alle medvirkende til at skabe Paul Newmans ikon-status. I Hajen spiller han den aspirerende billardvirtuos 'Fast' Eddie Felson, en rolle han skulle gentage mange år senere som Tom Cruises læremester i Det handler om penge (1986). Året efter spillede han den drikkende, horende søn af en retskaffen gårdejer i Hud, og i 1967 kom så Skrappe Luke, hvori han spiller den Jesus-agtige figur Luke, en forbryder, der nægter at lade sig knægte, og som fungerer som trøst og redning for sine medfanger. Det er i øvrigt filmen, hvor Luke for at bevise sit værd skal spise 50 hårdkogte æg – og som den sande method-actor Paul Newman er, spiste han naturligvis selv alle æggene! Selvom han spillede med i mange andre film i denne periode, var det dog i høj grad disse film, der bestemte hans image som en macho-agtig, til tider usympatisk skikkelse, der lejlighedsvist afslører bløde sider.