Premiereinterview: Nicolas Winding Refn
09-04-03:
Boganmeldelse: Kameraet i hovedet

Premiereinterview: Nicolas Winding Refn

– Frygten for det ukendte

Skrevet den 4/4-2003 af Felix Drott

"Efter jeg lavede Bleeder, var jeg sikker på, at jeg ville lave en engelsksproget film, Hubert Selby Jr skulle være med til at skrive manuskript, den skulle foregå i Brasilien, og det skulle være en thriller. Det var de fire ting jeg vidste."
Jeg møder Nicolas Winding Refn, eller Jang, som han selv foretrækker at kaldes, på en café på indre Nørrebro nogle dage inden Danmarks-premieren på hans nye film, den engelsksprogede thriller Fear X. Af skatteårsager blev optagelserne flyttet til Winnipeg, Canada, men resten af forsætterne holdt, og manuskriptet blev til som et samarbejde med Hubert Selby Jr, kendt for kultromanen 'Sidste udkørsel til Brooklyn' (1964), der havde inspireret Refn til Bleeder.

Samarbejdet med Selby
"Jeg syntes det var en meget interessant kontrast, jeg var i slutningen af tyverne og han var i starten af halvfjerdserne, og hvad kunne man få ud af det? Det jeg synes er sjovt er kontraster. At tage nogen, som måske ikke laver sådan noget, og prøve at lave det. Eksperimenter. 'Hvad får vi ud af at gøre det på den her måde', ikke? Det kan jeg enormt godt lide, og jeg tager det også som en udfordring. Hvordan får man det så til at lykkes?
Jeg havde halvtreds scener, som jeg sendte til ham, som bestod af alle mulige retninger, ideer bare. Og så arbejdede vi ud fra det, og det tog os omkring tre-to et halvt år. Så korresponderede vi lidt, men der hvor vi ligesom fik rykket noget, det var når jeg tog til Los Angeles og sad hos ham og arbejdede hjemme hos ham. Det var første gang jeg nogensinde rigtigt samarbejdede med nogen, hvor det var lige meget hvis ideer det var, det handlede bare om at få det bedste ud af det. En af de største oplevelser i mit liv var helt klart at arbejde sammen med ham."

Fra realisme...
Detektivhistorien om sikkerhedsvagten Harry (John Turturro), og hans søgen efter manden, der myrdede hans kone – eller blot motivet til mordet – er tilsyneladende nyt territorium for Refn efter den råt realistiske gangsterfilm Pusher og det smukt melankolske hverdagsdrama, der udarter til grusom selvtægtsfilm i Bleeder. Men ligesom i de tidligere værker, er genrekonventionerne i Fear X blot et udgangspunkt. "Jeg kan enormt godt lide genrefilm, blandt andet tidlig Carpenter-film [John Carpenter, instruktør af bl.a. Halloween, Escape from New York og Assault on Precinct Thirteen], fordi han har et meget stramt koncept, der sælger sig selv. Og så inden i det laver han noget mere interessant ud af det."
Jeg spørger om bevægelsen fra den realistiske tone og stil i Pusher, der blev sammenlignet med Scorsese og Cassavetes når filmen kom frem, over den drømmeagtige Bleeder til det paranoide, meditative mareridt Fear X.
"Jeg tror at jeg både fra Pusher til Bleeder og til Fear X, interesserer mig meget mere for fantasi frem for realisme. Jeg laver fiktion. Jeg laver ikke dokumentar. Og jeg vil sige, at de folk, der prøver at lave fiktion til dokumentar er dumme, fordi det kan de aldrig komme til. Fordi lige meget hvad du laver i fiktionens verden så skal du bare åbne døren og se på virkeligheden, og du kan aldrig hamle op med det, vel? Mine yndlingsfilm er film der er enormt fantasifuldt præget. Gyserfilm er jo ren fantasi, og det er jo noget at det mest cinematiske sprog vi har inden for film- eller billedmediet. Så man kan sige, at hvis man ser sådan noget som Pusher, så er det faktisk en film som er meget sådan... formen er meget naturalistisk, cinéma vérité indgangsvinkel. Men den er en film der bliver mere og mere sådan indadvendt, altså går mere og mere ind i sig selv. Bleeder er jo mere litteratur næsten, det er ligesom at skrive en novelle."

Rolf Konow, Nordisk Film
... til fantasi
"Pusher har en meget stringent og stor fortælling ligesom sådan noget som 'Heart of Darkness', om en mand der rejser op ad en flod, og så går det bare galt. Den form for total lineær enkelhed. Hvor Bleeder den har en blanding. Bleeder er blandingen mellem Fear X og Pusher i virkeligheden. Fordi halvvejs inde i Bleeder beslutter jeg mig for at lave en anden slags film. Idet Bleeder var meget mere abstrakt i virkeligheden, og meget mere sansende bare. Ikke den der lineære historie. Den spillede på nogle helt andre præmisser og andre tangenter. Og så den anden halvdel havde en meget stram hævnhistorie. En ting som desværre mange folk ikke kunne forstå, men måske forstår nu med Bleeder, det var at den del af Bleeder, som mange folk synes var meget modbydelig og kritiserede meget, som er hele det her hævntogt. Det var for at vise at Kim Bodnias karakter bliver en parodi på [de volds- og splatterfilm] de sidder og ser. Han ender i en film, i en fiktionsverden til allersidst.
Og hvor i Fear X der er det jo en film som kører meget på følelser i virkeligheden, for historien er så lineær og enkel at der ikke rigtigt er noget i den. At det måske i virkeligheden handler om en mand der har en drøm. Så kan du sige, hvornår begynder drømmen? Men så vågner han op, og så er det virkelighed, men han er det andet sted henne. Har han rejst i sin drøm et sted hen? Og det er jo en meget mere eventyrlig indgangsvinkel til det, ikke. Men det er helt den vej jeg bevæger mig mere og mere i, fordi jeg synes det er mere interessant, og det er mere progressivt for publikum at involvere sig i det på den måde, fordi det kræver mere af publikums fantasi."

Nste side

Indlg:

Ls ogs...