CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Citat – top 4:


1: ”The only one who really knows me turns out to be a cop."
"You could always give yourself up."
"No, I made a promise. I keep my word."
"Sometimes I really envy you... your freedom."
"It's something I don't have. I believe in justice, but nobody trusts me."
"I have the same problem... you're an unusual cop."
"You're an unusual killer."
(The Killer)


2: ”Give the guy a gun and he's Superman. Give him two and he's god!”
(Hard Boiled)


3: ”Would you mind not shooting at the thermonuclear weapons!”
(Broken Arrow)


4: ”When this is over, I want you take off this face and burn it.”
(Face Off)


Læs også...
Nyheder:
12-10-06:
John Woo – The King From Kong
30-04-04:
Jackie Chan endt på fortov i Hong Kong
16-01-04:
Nye toner fra Woo
06-01-04:
Ikke godt nok til Woo
23-10-02:
Woo filmer med Blade Runner-forfatter
03-04-02:
Woo og Cage i nyt samarbejde?
18-03-02:
John Woo beder om mindre vold
06-01-02:
John Woo-filmserie i Cinemateket
25-06-01:
John Woo bag ny Ninja Turtles
09-05-01:
Tsui Hark tilbage til Hongkong
15-11-00:
De tunge drenge i Hollywood
05-06-00:
Ang Lee laver rendyrket action-film
 
Anmeldelser:
04-08-04:
Paycheck
18-07-01:
Time and Tide
04-04-01:
Tokyo Raiders
28-03-01:
Tokyo Raiders
07-07-00:
Mission: Impossible 2
 
Artikler:
27-06-01:
Hongkong: De elektriske skygger
11-05-01:
Filmriget i midten
 
Fokus på John Woo
 
Det heroiske blodbad
 
Skrevet den 7/7-2000 af Kim Dorff Hansen
 
 
Bemærk elegancen: Mand sætter af i et stort hop - flyvende lodret gennem luften. En rygende pistol i hver hånd, i duet affyrende en rytmisk salve. Slowmotion. Fra helprofil til halvprofil. Vi ser de tomme patronhylstre ryge op fra pistolmagasinerne, vi hører dem lande klirrende på gulvet i det isolerede lydunivers. Closeup af svedige hænder, der trods deres jernfaste greb om hæftet giver små rekylryk.
En massakre forvandlet til balletdans. Koreograferet ynde i yderste potens. Et kendetegn ved actionfilmens guru – John Woo. Østens Martin Scorcese har Jean-Claude Van Damme kaldt ham. Kopieret af Robert Rodriquez og Quention Tarantino, og manden bag utallige actionklassikere.


Begyndelsen
Scenen kunne være fra så at sige hvilken som helst af Woos film; et karakteristisk fingeraftryk, der i mange variationer går igen. Brugt i hans første gangsterfilm A Better Tomorrow og videreudviklet i hans første kommercielle succes, The Killer, der samtidig introducerede hans makker gennem mange film, Chow Yun Fat. Genbrugt med spidsfindige og æstetiske tilføjelser i Hard Target og især FaceOff - og nu igen aktuel med Mission: Impossible 2.
Ng Yu-Sum, drengen der senere skulle blive kendt som John Woo, blev født i 1946 i Guangzhou, den kantonesiske del af Kina – men flyttede som 5-årig med sin kristne familie til Hong Kong pga. religiøse årsager.
Allerede som 11-årig fandt Woo sit kald. Trods fattigdom (i 1953 blev familiens hus brændt ned, så de måtte leve på gaden) tog moderen Woo med i biografen, og hans fascination af de farvestrålende musicals gjorde et afgørende indtryk.

Med et kamera i hånden
Hans gennembrud i filmverdenen kom allerede i 1969. Som 23-årig fik han sit første job som manuskriptsupervisor ved et af de mange Hong Kong-studier. 2 år senere skulle han blive kraftigt influeret af Chang Cheh, en af mestrene bag en række Martial Arts-film, da Woo arbejdede som assistent på et af hans projekter.
1973 blev året, hvor Woo fik skrabet penge nok sammen til at lave filmen The Dragon Tamers, som pga. for megen vold lå 2 år på hylden, inden den blev udgivet. Med den solide debut i hånden fik han en kontrakt med filmselskabet Golden Harvest, og begyndte i en lind strøm at skabe film for dem.
I 1977 udkom The Pilferer’s Progress, en komedie, der fik stor succes i Hong Kong. Dermed blev John Woo karakteriseret som en komedie-instruktør, og ud af hans næste 10 film var 7 af dem komedier.

Fra stilstand til fremgang
Efter et par filmflop i midten af 80’erne (især Run Tiger Run fra 1985), så John Woos karriere ud til at ebbe ud i sandet. Lige indtil den kendte instruktør/producer Tsui Hark besluttede sig for at producere Woos næste projekt - A Better Tomorrow. Filmens blanding af film noir sat i et gangstertema med karakteristiske personer, samt en grafisk brutalitetet á la Sam Peckinpah, skabte en så stor sensation, at filmens udgivelse ofte bliver nævnt som Woos artistiske gennembrud.
I de følgende år forfinede Woo sin særprægede teknik i filmene A Better Tomorrow II (1987) og The Killer (1989). Fælles for filmene var deres opbrud med de klassiske Hong Kong-film; værende hverken komedie eller karatefilm, men i stedet med en forherligelse af selve skudduellen. En færdighed, der blev vist i al sin ynde og graciøsitet, integrerende akrobatikken fra de traditionelle karatefilm.
Med alle de nytekniske, visuelle midler (Tracking shots, dolly-ins, slowmotion) skabte Woo smukke, surrealistiske actionsekvenser. Der var også en intim atmosfære i duellerne; ofte havde modstanderne en dyb forståelse for hinanden og mødtes ofte ansigt til ansigt i en intens duel på ord og kugler.

Kunsten
John Woos store indflydelse på actiongenren skyldes ikke kun hans sans for visuelle detaljer, selv om det er disse, der tydeligst kan genkendes i mange actionhits, såsom The Matrix. Under indflydelse af filmskabere som Ken Takakura og Jean-Pierre Melville, skabte Woo personer, som var tragiske helte. Disse var bevidste om konsekvenserne af deres handlinger og ofte fanget i en tilstand af moralsk selvmodsigelse, hvor der ikke fandtes lette løsninger. Som regel var karaktererne fanget mellem pligtfølelse og deres følelser (had, kærlighed eller venskab). Grænsen mellem godt og ondt blev udvisket, og dermed skabtes aparte alliancer og konflikter.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Rais
3-4-2014 02:25
林忌兄 1.寸 不代表人身攻擊 你同意嗎 寸 也不代表沒有論據 難道你說我一篇文分四點的評論 全部都只是人身攻擊 真的一點道理也沒有 2.請你明確告訴我 為什麼你限定別人一定要評你的內容 不可以評你的方法 如果你因為方法錯誤導致前提和推論出錯的話 我為什麼不能採取這種更徹底的評論方式 難道回應你的內容就是理性 審查你的方法就是人身攻擊 3.你昨夜留言說自己主修西學 是否表示我不該批評你的國學水平呢 你又說 才子 主修英文 是否表示別人也不該質疑他的文才和英語能力呢 (事實上 我早就評過他了 )我知道無端端講自己以前主修什麼科目很可笑 但如果我告訴你 我根本不是讀中文 而是主修Lettres Classiques(即拉丁文和古希臘文) 亦即陶才子最欣賞的那種文科生 你會否不再標籤我為 中國典型文人 從而改善大家的溝通呢 4.你說 正如有人批評耶教的一些行為或言論 如果下下回應是 請問你熟讀聖經了沒有 沒讀聖經如何明文耶教文化? 對不起 我一定要指出 你類比很有問題 你現在不單是評論中國人可觀察的劣根性 更要將劣根性還原為中國文化本質 你的錯誤就在 還原 這一步上 你說ç

Costy
2-4-2014 05:17
2013년 4월 10일 (1:14 오후) obviously like your weibste but you have to take a look at the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I in finding it very bothersome to tell the reality on the other hand I will surely come back again.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet John Woo - Actionballet:
 
John Woo-filmserie i Cinemateket
Mission: Impossible 2

Quiz
Eva Green spiller i den nye Casino Royal Bond-baben Vesper Lynd. Hvilken af nedenstående film har hun også medvirket i?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2014 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sà°¥ Google
シャネル バッグ シャネル バッグ