01-10-02:
Val Kilmer som pornostjerne
06-05-02:
Hulk-trailer på nettet

NAC: Josh Lucas

Skrevet den 11/7-2003 af Lisa Brygger

Han har spillet overfor Mark Ruffalo, Christian Bale, Sean Penn og Russell Crowe. Nu er det Eric Bana, han har som modspiller, så det er ikke underligt, at han har svært ved at få opmærksomhed. Men det er efterhånden ved at ændre sig radikalt. Sidste år spillede han overfor Reese Witherspoon i den romantiske komedie Sweet Home Alabama, og rollen som førsteelsker vil næppe i fremtiden blive en sjældenhed. Josh Lucas er blevet et navn, som man vil lægge mærke til fremover.

fra Et smukt sind

Langsom start
Joshua Lucas blev født i Arkansas den 20. juni 1971. Som barn flyttede hans familie meget rundt, og unge Joshua måtte skifte skole ofte. Allerede fra barnsben blev han interesseret i teater, så interesseret at han efter high school fravalgte at gå på college til fordel for en skuespillerkarriere. Efter en ligegyldig tv-gyser i 1991 fik han i 1992 en lille rolle i dramaet Alive, hvor han spillede en af de mange fodboldspillere, der måtte overleve i Andesbjergene ved at spise hinanden. Filmen blev et hit, men ingen lagde mærke til Lucas, som i stedet rykkede videre til tv-arbejde og roller i diverse småfilm, som f.eks. Father Hood en komedie med Patrick Swayze som far på flugt med sine børn, True Blue, en sportsfilm med Dominic West og Dylan Baker, og den romantiske komedie Restless. Det så sort ud for Lucas’ fremtid, men ved starten på det nye årtusinde begyndte det at lysne.

Heldig ny retning
Fem spillefilm udkom i 2000, der havde Josh Lucas på rollelisten. Først var der Kenneth Lonergans stille men kraftfulde drama You Can Count On Me, hvor Lucas godt nok først dukker op til sidst, men til gengæld gør et stort indtryk som den ekstremt usympatiske Rudy Sr. I American Psycho er han ikke mere sympatisk som en af Batemans slikkede børs-konkurrenter. I 2001 spillede han endnu en afskyelig fyr. I det lille indie-drama The Deep End stjal han næsten billedet som den væmmelige Darby Reese, der har forført Tilda Swintons søn. Trods sit særdeles behagelige udseende, som nemt kunne have skaffet ham en karriere som Hollywoods hjerteknuser, er det tydeligt, at Lucas både har dybde og karisma, som han endelig får lov at bruge rigtigt overfor en af vor tids store stjerner, Russell Crowe.

som Glenn Talbot i Hulk

Pludselig i søgelyset
Josh Lucas har udtalt, at han altid starter med at være voldsomt usikker, og det er først efter et stykke tid, at han begynder at føle sig hjemme i rollen på en ny film, men i processen finder han samtidig stor kreativ styrke og frihed. I Ron Howards biografiske drama Et smukt sind om det matematiske geni John Forbes Nash, spiller Lucas Martin Hansen, Nashs medstuderende der starter som hans 'konkurrent', men ender som hans ven. Rollen var ikke specielt omfattende, men den var betydelig, og 30-årige Lucas var pludselig et navn, man lagde mærke til. Det mente instruktør Andy Tennant i hvert fald, han ville bruge Lucas som den mandlige hovedrolle i den romantiske komedie Sweet Home Alabama, men Disney, som stod bag filmen, mente ikke, at han var den rette skuespiller, fordi han kun havde lavet sære film.

Spændende navn, spændende fremtid
Nogle vil mene, at Josh Lucas bare er en billig udgave af Matthew McConaughey (som sjovt nok også lavede en masse små sære film, inden folk opdagede hans talent), og i samspil med dejlige Reese Witherspoon i Sweet Home Alabama er det ikke en misvisende sammenligning. Hans fandenivoldskhed og brede southern accent kunne McConaughey ikke have leveret bedre, men i Hulk får han lov at spille vel nok karrierens mest klæbrige slyngel, skurken Glenn Talbot, der forsørger at slå kløerne i den grønne kæmpe. Lucas har fortalt, at rollen var så ond, at han slet ikke kunne finde noget i sig selv, som han kunne bruge til rollen, men netop fordi rollen var så langt ude, var den også en ren fornøjelse at spille.
Efter ti år på kanten af søgelyset fortjener Josh Lucas bestemt også lidt fornøjelse, og med væsentlige roller fremover i større film vil vi andre ganske velfortjent også få lov at se mere til Josh Lucas.

Indlg: