CIFF'05: European Thrills – Kom an Amerika!
23-08-05:
CIFF'05: De søger efter sandhed

CIFF'05: Super-Chris

Filmfotografernes Tom Waits hedder Christopher Doyle. Hans billeder tages med engagement. Ikke med kameraer.

Skrevet den 22/8-2005 af Kasper Christoffer Larsen

”I’m just kidding, for Christ’s sake.” Christopher Doyle, eller bare 'Super-Chris', som han i euforiske øjeblikke (og dem er der er mange af) kalder sig selv, har igen rejst sig op fra sin stol og står helt fremme ved første række foran publikum. Hans viltre hår står lige op i luften ligesom armene.

CinemaZone.dk - Foto: Carlos S. Alvarez
Tourist in life
Copenhagen International Film Festival har inviteret til Master Class, som det så fint hedder på festival-sprog. Men i Super-Chris’ selskab ligner det mere gøgl. ” Åh, jeg ved aldrig hvad jeg skal sige, når folk spørger mig, hvilket udstyr jeg bruger. For jeg ved det virkelig ikke. Det er bare nogle kameraer. ” Måske er arbejde mest en joke for australieren, der med et Jim Jarmusch-udtryk ligner en ”tourist in life on a permanent vacation”, men hans arbejde nyder den største respekt både blandt art film-instruktørerne og de største pengemænd i Hollywood. Enhver der har set den kinesiske extravaganza Hero ved hvilken magi, han kan få frem med de kameraer og linser, han ikke ved hvad hedder.

Kar Wai Wong
Doyle er også den kinesiske mesterinstruktør Kar Wai Wongs faste fotograf. Han har tryllet billeder frem til In The Mood For Love og 2046, der alle mere ligner visuelle tilstande end almindelige film. Doyles billeder er hypnotiske, dragende og stilistisk knivskarpe. Det er let at forstå, hvorfor M. Night Shyamalan (ham med Den sjette sans og Signs) har sikret sig Doyle til sin næste store Hollywood-opsætning. Selvom det ikke er nemt at få Doyle med på holdet. Og det er ikke kun fordi, at han er eftertragtet, men også fordi han vil arbejde sammen med venner og ikke kollegaer. Doyle kunne med et fingerknips være millionær i LA, men intet kunne ligge vildmanden med en lille lejlighed i Hongkong fjernere. ” Hvis folk ringer til mig med et projekt, tilbringer jeg altid noget tid sammen med dem. Hvis det går godt, accepterer jeg. For mig er en film et produkt af ”Engagement” - og så selvfølgelig sex og stoffer.” Super-Chris er tilbage med et stort grin. Hans rygte er velkendt og han kunne ikke være gladere for det. ” Folk ved jo, jeg er rablende gal og helst vil drikke og være i kvindernes selskab. Kan de ikke leve med det, ringer de ikke. Kunne det være bedre?”

CinemaZone.dk - Foto: Carlos S. Alvarez
En blanding af Kløvedal og Tom Waits
Han ligner blanding af Troels Kløvedal og Tom Waits og har i øvrigt også sejlet og spillet musik i mange år. Doyle er typen, der altid er på arbejde og altid har fri. ” Mig på ferie? Selv Ibiza ville være bange for mig, ” griner han videre, men bliver pludselig helt rolig og alvorlig på tomandshånd. ” En kunster skal kunne få fem ideer til et værk, når han går en tur rundt om sit eget hus. Ellers kan du lige så godt glemme det. Amerikanerne siger altid til mig: Chris, kan vi ikke bare snakke lidt om teknikken, men nej, det kan vi altså ikke, for det er ikke det, det handler om. Man skal bruge sig selv. Nu sidder vi for eksempel her i Danmark og snakker, og det første der springer mig i øjnene er træværket. Skulle jeg lave en film her, ville jeg sikkert bruge den tekstur og brune farve. Hvilken linse er ligegyldigt.

Dogme-film
Alligevel ligner en film skudt af Doyle noget, der er planlagt ned til den mindste tekniske detalje. Eller det fjerneste man kunne komme en Dogme-film. Hvad mon Doyle synes om de grynede og håndholdte danskere? ” Dogme er en rigtig god ide af to grunde: for det første fordi, man dropper 'bullshittet' og skærer ind til benet med en række regler og for det andet, fordi man ikke følger dem.
Så Super-Chris kunne sagtens komme på danske rulletekster?
”Jeg har været i kontakt med Lars von Trier. Desværre tager han jo altid på landet og laver film, og jeg vil helst ikke så langt væk fra byen og barerne. Tænk, selv Tarantino tager på landet, når han skal skrive. Jeg forstår det ikke. Men bortset fra det er Dogme spændende, fordi man sammen prøver at nå et sted hen, man ikke kender. Film er altså ikke teknik eller en ide, men mennesker, der griber ind i hinanden og får noget nyt ud. Ligesom en jamsession. Folk spørger jo ikke hvad en melodi handler om. De hører den bare. Sådan vil jeg helst lave billeder. For ’film’ interesserer mig egentlig ikke”.

Indlg:

Ls ogs...
I temaet Copenhagen International Film Festival 2005: