Delete Duplicates in iTunes, How to get album artwork on iTunes? , How to clean up iTunes library , recover deleted notes on iPhone 5, How to recover deleted text messages on iphone 5 .
På denne plads vil de to anmeldere i Berlin løbende vurdere årets konkurrencefilm og andre spændende oplevelser.

Berlinale '08: Filmmekka med stjernestøv og dönerkebab

I dag sparker Martin Scorsese og Rolling Stones årets udgave af en af verdens vigtigste filmbegivenheder i gang. Vanen tro står Hollywood-kendisserne i kø på Berlin Filmfestivals røde løber, men bør man egentligt forfølge dem? Eller i stedet savle lidt længere tid over sin dönerkebab og give sig tid til en oplevelse fra en uventet og ukendt kant. CinemaZones to udsendte, Kenneth McNeil og Jacob Ludvigsen, vil dagligt berette fra Berlins filmmekka. Sidstnævnte forsøger her at skabe et overblik over Berlinalens uoverskuelige program med cirka 400 titler.

Skrevet den 7/2-2008 af Jacob Ludvigsen

Når man for første gang tager et kig på programmet for den 58. udgave af Berlin Filmfestival, er det på uretfærdig vis de mest celebre navne, ens filmhungrende øjnene stopper op ved. Uretfærdigt fordi de største kendisser ikke er ensbetydende med de største oplevelser. De største oplevelser ved en filmfestival som Berlinalen er som regel overraskelserne. Den ukendte israelske instruktørs debut, den upåagtede kinesiske skuespillers pragtpræstation eller den tyske film, man kun ved et tilfælde fik set.
Når det så er sagt, tildrager Berlinalen sig naturligvis en stor portion af sin opmærksomhed fra hele verdenen med netop de stjerner, der gæster Tysklands hovedstad fra allerførste dag. Og man ville da også lyve for sig selv, hvis man ikke fandt det bare en lille smule spændende med de Hollywood-personligheder, man kan se frem til at stifte bekendtskab med i biografer og til pressekonferencer de næste par uger.

There will be stars
Ingen ringere end én af filmhistoriens største instruktører, Martin Scorsese, og ét af musikhistoriens største rockbands, Rolling Stones, vil være fysisk tilstede, når førstnævntes koncert- og portrætfilm Shine a Light om sidstnævnte åbner showet på torsdag. Men stjernerækken hverken topper eller slutter dér. I Berlinalens vigtigste program, hovedkonkurrencen, finder man nemlig stjerner nok til at fylde mælkevejen. Tag nu bare Dennis Lees Fireflies in the Garden med Julia Roberts, Ryan Reynolds, Emily Watson, Carrie-Anne Moss og sidste års jurymedlem Willem Dafoe, Damian HarrisGardens of the Night med bl.a. John Malkovich og Tom Arnold eller The Other Boleyn Girl, der vises i konkurrenceprogrammet, men er uden for konkurrence, med Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana og Kristin Scott Thomas.

Første dokumentarfilm i konkurrencen
Også blandt de deltagende instruktører finder man prominente og spændende navne i hovedkonkurrencen. Mange ser måske allermest frem til Paul Thomas Andersons There Will Be Blood med Oscar-storfavoritten Daniel Day Lewis i hovedrollen, men taget i betragtning af at denne allerede får dansk biografpremiere 22. februar, er der måske større grund til at se frem til film, som man foreløbig kan spejde lang tid efter herhjemme. Standard Operating Procedure fra én af de vigtigste dokumentarfilmsskabere i nyere tid, Errol Morris, skaber Berlinale-historie ved at den første dokumentarfilm, der er med i kampen om Guldbjørnen. Og geniale Michael Gondry lukker festivalen med sin på papiret meget syrede Be Kind Rewind, der har Jack Black, Danny Glover og Mia Farrow på rollelisten, hvilket jo er meget godt. Bortset fra at den vises første gang lørdag eftermiddag, hvor størstedelen af filmjournalisterne – inklusive CinemaZones udsendte – har forladt herlighederne.

Desto mere må vi så glæde os til fx franske Isabel Coixets amerikanske Elegy med Ben Kingsley, Penélope Cruz og Dennis Hopper, Antonello Grimaldis italienske Caos calmo med legenden Nanni Moretti, Mike Leighs seneste omgang socialrealisme Happy-Go-Lucky og den polske veteran Andrzej Wajdas Katyn.

Kan Bier & co. lide europæisk?
Sidste år så juryen med formand Paul Schrader i spidsen i høj grad bort fra europæiske og amerikanske film. Det skal blive spændende at se, om formand Costa-Gavras, Susanne Bier og de øvrige medlemmer af juryen lægger stilen om i år, når Guldbjørnen og de forskellige Sølvbjørne uddeles lørdag d. 16. Februar. Konkurrencen favner i hvert fald bredt geografisk med film fra både Iran, Korea, Brasilien og Frankrig. Festivalleder Dieter Kosslick har varslet ’krig’ som et af de store hovedtemaer i år og helt ærligt: Med sidste års store fokus på lavmælte, eksistentielle hverdagsdramaer (en type film der godt kunne trække tænder ud kl. 9 om morgenen) lyder det egentlig ikke så tosset.
Nu skal det hele dog ikke handle om konkurrencefilmene, for også de andre serier byder umiddelbart på interessante titler – ikke mindst de danske. I Berlinale Special-programmet, hvis mål det bl.a. er at sætte fokus på særegne instruktørpersonligheder, finder man noget så sjældent som en Bollywood-film med stjernen Shah Rukh Khan, Amos Gitais Plus tard, tu comprendas med nybølgedivaen Jeanne Moreau og så netop den produktive dansker Simon Stahos dansk-svenske Himlens hjärta, som man ud fra instruktørens tidligere film godt kan tillade sig at have store forventninger til.

Danske bidrag og Klaus Kinski
Herudover er Danmark repræsenteret i børne- og ungdomsserierne med Jannik Hastrup og Flemming Quist Møllers Cykelmyggen og Dansemyggen, Natasha Arthys Fighter og Niels Arden Oplevs nye Jehovas Vidner-drama To verdener. Den største opmærksomhed vil dog sandsynligvis blive rettet mod Søren Kragh-Jacobsen. Hans Det som ingen ved med Anders W. Berthelsen, Marie Bonnevie og Ghita Nørby vises i den populære Panorama-serie, der retter sin kærlighed mod film, som forener kunstnerisk værdi med kommercielt potentiale og også indeholder bemærkelsesværdige indslag ud over den danske dogme-bror. Af mere kuriøs karakter finder vi selveste Madonnas instruktørdebut Filth And Wisdom, mens jeg nok – og måske uden grund? – har større forventninger til fx. Transsiberian fra den amerikanske instruktør Brad Anderson, som tidligere har bevist sit værd med den fremragende The Machinist. Og mon ikke også det er værd at finde ud af, hvad et wild card som Peter Geyers dokumentarfilm Jesus Christus Erlöser egentlig er for noget? Klaus Kinski står som eneste mand på rollelisten, og så er yderligere information vist overflødig.

Før og efter
Nogle nævnt, men mange glemt. Der kan opleves avantgarde og eksperimentalfilm i Forum-serien, man kan se eller gense gamle filmperler (fra fx Dreyer og Buñuel) i Retrospective-programmet eller tække sine abstinenser efter tysk film i serien Perspektive Deutsches Kino; for slet ikke at nævne alle de markedsvisninger, de forskellige distributionsselskaber sætter op i håb om et godt salg. Cirka 400 film vises på årets Berlinale, så man skal anstrenge sig og lægge et stramt program for at nå bare en tiendedel. Eller måske bør man bare tage det stille og roligt og tage det, som det kommer. Og måske få sig en helt uforudset oplevelse med en perifer film i en perifer biograf. Blot fordi man sov over sig eller stenede lidt for længe over sin dönerkebab i storcenteret. For når alt er sagt og skrevet, må det konstateres, at de film, man snakkede om før festivalen, sjældent er dem, man snakker om bagefter.

Indlg: