Angel/Scanbox
Box Office Uge 9: Jesus-film slår alle rekorder
Skrevet den 1/3-2004 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Der har været skrevet mange skeptiske kommentarer til Mel Gibsons Jesus-projekt, The Passion of the Christ, mens vi har fulgt produktionen af den kontroversielle film. Først blev den optaget på latin og aramæisk uden udsigt til at blive undertekstet, så blev den anklaget for at opildne had mod jøder - og senest er alle de skarpe kanter i nogen grad slebet til, så den i denne weekend kunne åbne i ægte blockbuster-manér i de amerikanske biografer og slå rekorder på stribe for Mel Gibsons og holdet bag filmen.

The Passion of the Christ er sendt ud i 3043 biografer i USA, og det gav alene på premieredagen i onsdags - Askeonsdag - en indtjening på $23.5 millioner. De fine tal fortsatte og med en indtjening på $76.2 millioner i weekenden betyder det, at The Passion of the Christ er den bedst indtjenende film i 2004 med $117.5 millioner. Men ikke nok med det. Weekenden var den syvendebedste weekend nogensinde og femdages-perioden fra onsdag til søndag var den næstbedste, kun overgået af Ringenes herre - Kongen vender tilbages $124.1 millioner.

Alt dette er jo vældig fint, men det bliver først for alvor imponerende, når man kigger på selve filmen. Undertekstede film har det traditionelt svært i USA, hvor man slet ikke er vænnet til at skulle læse tekster i en film, og The Passion of the Christ blev set af 15 millioner mennesker i løbet af de første fem dage; et besøgstal, som det tog den hidtil mest succesrige undertekstede film, Tiger på spring, drage i skjul, hele 3 måneder at nå - og rekordlisten fortsætter på nettet med imponerende besøgstal på filmens website. Endelig kan Mel Gibson selv score et rekordbeløb for at have lavet filmen, for da han i sin tid var på rundgang til Hollywood-studierne, var der ingen, som havde mod på at røre ved en Jesus-film. Gibson måtte derfor finde de $25 millioner, filmen har kostet at lave, på den private bankbog - og ganske naturligt ryger stort set alle indtægter direkte samme vej, bortset fra et lille procentbeløb til distributøren Newmarket. Så hvis udviklingen fortsætter bliver Gibson uden tvivl historiens bedst lønnede instruktør for filmen, som har dansk premiere d. 2. april.

I skyggen af The Passion of the Christ befandt sig en række andre premierefilm sig. Mest markant Ashley Judd-thrilleren Twisted fra den tidligere så sikre instruktør Philip Kaufman, som åbnede med $9.1 millioner, men også bemærkelsesværdigt den ventede fortsættelse til 80'er-hittet Dirty Dancing - Dirty Dancing - Havana Nights. Den skuffede dog med kun $5.9 millioner fra fredag til søndag.

De samlede Box Office-tal for weekenden 27. - 29. februar 2004:

1. The Passion of the Christ, $76.2 millioner (samlet: $117.5 millioner)
2. 50 First Dates, $12.6 millioner (samlet: $88.7 millioner)