Anmeldelsesdato:17-04-2001
Philip Seymour HoffmanRusty Zimmerman
Barry MillerLeonard Wilcox
Christopher BauerJacko
Skipp SudduthTommy
Wilson Jermaine HerediaCha-Cha

Miskmask af intentioner og talent

Den fimsede instruktør Joel Schumacher, som før har bragt os glatte actionfilm som Batman Forever og 8mm, samt moderne klassikere som Kliken fra St. Elmo, Lost Boys og Leg med døden, har denne gang skabt et overdrevet potræt af menneskelige værdier - her forklædt i kvindeklæder i det hysteriske drama Fødte fjender.

Det starter med et overfald
Historien finder sted i New York, hvor vi møder den temmeligt forstokkede forhenværende politimand Walt Koontz, der er så ensom, at hans eneste kontakt til omverden er dansepigerne på en lokal 'selskabsklub'. Han støder på den ustyrlige kvinde-imitator Rusty efter en masse penge er blevet stjålet fra den lokale gangster Mr. Z. Dennes håndlangere har nemlig haft de lange arme ude og har i deres desperate forsøg på at generobre slanterne, dræbt den unge pige Amber, der er en af Rustys bedste venner. I overfaldet på Amber falder naboen Walt om med hjerteproblemer, der efterlader ham halvvejs lammet. Den eneste chance Walt nu skal for at få sin taleevne tilbage er at gå til sangtimer, som han af økonomiske grunde må tage hos Rusty, som han hader af et godt hjerte.

Nat møder dag
Det er næsten for åbentlyst at gennemskue, hvad der sker med de to, hvis veje på uransageligvis krydser hinanden. Et oldgammelt koncept, men det stopper ikke Joel Schumacher i soleklart at lægge op til et spirende venskab mellem de to modsætninger. Det lykkes ham at få os til at tro på dette omtumlede forhold og det takket være sublimt overspil fra Philip Seymour Hoffman og en altid solidt spillende Robert De Niro. Ære skal også gå til manuskriptets kække og direkte tone, der hjælper på forholdets troværdighed i de tos stædige kamp for selvhævdelse og forståelse.

Indfletningsproblemer
Nok er Walts og Rustys forhold troværdigt, men det er desværre også det eneste holdbare punkt i filmen og derfor slet ikke nok. Schumacher har på trendy vis gjort sit bedste for at flette en masse små historier om kærlighed, gensidig respekt og kriminalitet sammen til et solidt netværk med Walt og Rusty i centrum. Uheldigvis fejler han på det grummeste, og filmen kolapser med et brag. De omkringliggende historier, der danner rammen for de to mænds møde, som Mr Zs hævnagt, Ambers død, Miss Flawless-konkurrencen for dragqueens, som Rusty ihærdigt jagter kronen i, samt Walts kærlighedsaffærer med de private dansepiger fremstår alle som værende irrelevante for handlingen. Fokus burde have været udelukkende på Walts og Rustys forhold, og filmen lider under den overgearede, ustrukturerede og komplet forvirrende historie. Dette skyldes især elendig klipning, sjusket filmning og Schumachers kuldegysende tendens til hysteri og glamourisering af livets barske vilkår.
Fødte fjender prøver at pointere en vigtig leve-regel om menneskelig forståelse, men Schumacher har skruet den utilgiveligt dårligt sammen.

DVD-udgivelsen af Fødte fjender er teknisk velfungerende men lider under nogle helt uforståelige fejl i ekstramaterialet. Portrætterne af de to hovedpersoner samt instruktøren Joel Schumacher er dårligt skrevne og indeholder alt for mange faktuelle fejl – bl.a. står der, at Phillip Seymour Hoffman spillede rollen som Radar i tv-serien M*A*S*H. En række B-roll-optagelser er en underlig lavpris-udgave af fraklip, interviewene er dårligt sammenredigerede, så man skal høre den hysteriske journalists klodsede indledninger til interviewene og hendes nærmest maniske insisteren på at rose Hoffman for hans præstation. Nej, man må desværre konstatere, at der er brugt alt for lidt tid på finpudsning, og det færdige resultat burde aldrig være kommet længere end en tidlig testversion.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4