Franziska WeiszMutter
Florian Stetter Pater Weber
Lucie Aron Bernadette
Moritz KnappChristian
Anna Br√ľggemann√Ąrztin

Maria fuld af nåde

Den urokkelige og bjertagende tro har alle dage v√¶ret et yndet og elsket tematisk motiv p√• film. I sagens natur kan troen f√łre mennesker ud i stor eksistentiel lyksalighed og fortvivlelse. Troen er det centrale motiv i Dietrich Br√ľggemanns stramt komponerede tyske film Korsvejen. Filmen f√łlger den unge pige Maria (Lea van Acken), der st√•r foran at skulle konfirmeres. Hendes tro p√• gud er b√•de sand og inderlig. Det er n√¶rliggende at kalde hende gudfrygtig. Den k√¶rlighed og hengivenhed hun n√¶rer til gud og Jesus afspejles p√• ingen m√•de i hendes eget hjem. Her hersker en streng disciplin og et ufravigeligt regels√¶t. Hendes mor (Franziska Weisz) er familiens overhoved, der pr√¶diker ret og uret med et stenansigt. De andre familiemedlemmer krymper n√¶rmest i hendes h√łjtidelige √•syn.

Miracle Film
Fortætning og fastholdelse
Korsvejen er en teknisk spartansk film og en tematisk kompleks film. Bortset fra to scener er alle optagelserne i filmen foretaget med et statisk kamera. Dette giver filmen et scenisk udtryk og tilskueren en betryggende ro til at forbyde sig i konflikterne og tematikken. Den videre effekt er en fort√¶tning og fastholdelse af spillerummet. Dialogen mellem karaktererne f√łles s√•ledes mere n√¶rv√¶rende. Gennem hele filmen er der desuden en ansp√¶ndt atmosf√¶re, der giver mindelser om et kammerspil.

Matriarken
Korsvejen skildrer en tysk familie, der f√łrer et meget asketisk og fromt liv uden udskejelser og med en klar vished om livets syndigheder. Familien tilh√łrer et fundamentalistisk katolsk samfund, og moren er den ubestridelige matriark i familien. Datteren Maria er 14 √•r og skal snart konfirmeres. Maria er tydeligvis fanget mellem den sekul√¶re og den religi√łse verden. Hendes tro er dog ub√łjelig og end ikke en karismatisk dreng, Christian, som hun falder i snak med p√• en l√¶sesal kan lede hende i ford√¶rv. Tankerne om en mulig omfavnelse har dog strejfet hende.

Miracle Film
Dårlig jord
Filmen har flere slående lighedstræk med andre film om troens velsignelser og nådegaver. I dansk regi kan eksempelvis nævnes Carl Th. Dreyers Ordet og Lars von Triers Breaking the Waves. I Korsvejen er scenen henlagt til det moderne og profane Sydtyskland, hvor der i visse kirker synges gospel. Da Maria bliver tilbudt, at deltage i et sådant arrangement fristes hun. Moderen får dog nys om dette, hvilket falder i meget dårlig jord. Hun finder den slags musik både beskæmmende og ond. I en isnende scene fra hjemmet opleves senere det modbydelige magtforhold mellem den kalkulerende mor og den uskyldige Maria.

Moderne kristusfigur
Maria er en moderne kristusfigur uden et sl√¶ng af disciple og en h√łjere mission. Hendes hjerte er rent og hendes intentioner gode. Dog m√• hun g√• grueligt meget igennem, da hendes mor manipulerer og udnytter hende p√• det groveste. I sidste ende svigtes Maria af dem, der elsker hende h√łjest. Korsvejen kan oplagt ses som en kritik af den katolske kirke og dens restriktive v√¶rdier og livsanvisninger. Modsat kan filmen betragtes som et n√¶rstudie i, hvordan repressive tr√¶k i et samfund kan kn√¶kke dets borgere, der ofte m√• b√łde med b√•de liv og sj√¶l.

Allegorisk og andagtsfuld
Korsvejen er mildest talt en bl√¶ndende god film. Den giver et sj√¶ldent og interessant indblik i en for de fleste hermetisk lukket verden. En verden hvor troen er den altoverskyggende drivkraft i tilv√¶relsen, og hvor k√łdelige lyster er blandt de st√łrste synder. Via de ubev√¶gelige kameraoptagelser i filmen holdes tilskueren bevidst p√• afstand af karaktererne. De medvirkende hverken √łser ud af deres f√łlelser eller tanker. Derimod forbliver de bev√¶gende figurer i en allegorisk og andagtsfuld gengivelse af Jesu sidste dage.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem spillede hovedrollerne i Bad Boys?