Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:04-06-2015
Jake GyllenhaalAdam + Anthony
Mélanie LaurentMary
Sarah GadonHelen
Isabella RosselliniMother

Begær er et satans spind

Da Enemy f√łrste gang blev vist for et dansk publikum under PIX-festivalen sidste √•r, var det i en fyldt sal i Empire. Jeg s√• den dengang og den er blevet h√¶ngende hos mig lige siden. Fort√¶llingen om Adam og Anthony (Jake Gyllenhaal x 2) har en dunkel stemning, et buldrende lydspor, en m√łrkgul fotografering og en underliggende betydning, der vil v√¶re rent guf for b√•de den akademiske biografg√¶nger og den mystikhungrende thrillerfan. Det er en forf√łrende film, der p√• trods af sin fundamentale grimhed form√•r at sno sit publikum om sin krumme lillefinger.

DFI
Adam er historiel√¶rer og keder sig. Hans k√¶reste kommer hjem til ham engang imellem, de spiser og har sex. Dag ind og dag ud. Men en dag sker der noget, der √¶ndrer alting. For en gangs skyld ser han en film og i den ser han... sin dobbeltg√¶nger. Efter at have konfronteret Anthony, hans skuespiller-dobbeltg√¶nger, begynder alting at g√• galt. Denne f√łlelse af en n√¶r afgrund er alfa omega for Enemy, der baserer det meste af sit narrativ p√• stemning og analyse i mods√¶tning til de fleste andre film, der med en s√•dan handling ville understrege det meste med action og dialog.

Det er ikke tilf√¶ldet her. Enemy er en film om en mand, hvis f√łlelse af at v√¶re l√•st fast og angst for kvinder langsomt f√•r ham ud p√• et sidespor. Hele hans liv er baseret p√• kvinder, hvis spind han ikke kan komme ud af. "Kaos er orden, der endnu ikke er afkodet", st√•r der i starten af Enemy. Selve handlingen er hermed forklaret og relativ enkel, men den er beskrevet i et virvar af kaos, der endnu ikke er blevet line√¶rt. Liges√• snart vi er i stand til at smide de gammeldags konventioner som tid og rum v√¶k, er vi bedre i stand til at forst√•, hvad der foreg√•r.

DFI
Hovepersonen Adam er historiel√¶rer p√• Scarborough University i Toronto. Her forklarer han sine elelver om diktaturer og hvordan disse skaber deres magt i samfundet. Diktaturer best√•r af et m√łnster, siger han, der kan ses gennem verdenshistorien. Den prim√¶re indehaver af magten, diktatoren, bevarer den ved at underminere befolkningen via forskellige kanaler. Der kan alts√• kun v√¶re √©n, der kontrollerer. Dobbeltg√¶ngerne Adam og Anthony kommer hurtigt til at l√¶re hinanden at kende og k√¶mpe om netop kontrol over den anden. Enemy er en film, hvor alting h√¶nger sammen, fra Adams undervisning til Anthonys lejlighed. Alting. Selv det, der virker ligegyldigt.

Intet er tilf√¶ldigt i Enemy og derfor ikke en popcornfilm, der inviterer til at l√¶ne sig tilbage og bare blive underholdt i halvanden time. Den vil noget andet, mere, og bliver derfor ogs√• en af de mest interessante film, der f√•r premiere i Danmark i √•r. Endnu en gang kan der derfor ogs√• konkluderes, at vi er heldige ved at have Cinemateket, der ofte f√•r √łje p√• de mere interessante film, s√• de ogs√• kan f√• en chance for et mere n√¶ringskr√¶vende publikum.

The Square23/11

Hvilken amerikansk skuespiller spiller hovedrollen i den film der vandt 'The Golden Swan' ved Copenhagen International Film Festival i 2003?