Premieredato:23-07-2015
Bojana NovakovicMaeve
Josh LawsonPaul
Damon HerrimanDan
Ben LawsonGlenn

Mange bække små....

Den australske skuespiller Josh Lawson debuterer som instruktør med denne patchwork-film, hvor fem historier flettes ind og ud af hinanden med et spinkelt fundament i et tilsyneladende ganske normalt nabolag et sted i Australien. For bag vores respektive forhaver og velholdte villahoveddøre lever seksuallivet sin egen lystige gang – og ikke alle stilles tilfreds med en klassisk omgang missionær.

Lawson lykkes helt med to af de fem historier, og de står alle som enkeltstående skæve og ofte ret morsomme vignetter, men sammenfletningen virker mere forceret. Titlens lille død refererer til den franske benævnelse for orgasme, og det er i fetish-junglens jagt på samme, at vores hovedpersoner er ved at fare vild. Skarpest står en fin lille historie om døvetolken Monica, der møder på arbejde, hvor hun videotolker døves telefonopkald. Den unge Sam er på skærmen, og han vil gerne foretage et opkald til en sexlinje – og så må Monica ellers prøve at få ophidselsen formidlet uden for mange forsinkelser. Historien er dejligt enkel i sin opbygning og spillet mellem Erin James og T. J. Power er ægte og dybt charmerende.

De øvrige historier er mere komplekse og fornemmer man derfor også lidt sværere at få greb om. Mest kynisk, men suverænt også mest morsom, er tragedien om Rowena og Richard, hvis sexliv er blevet en rutinepræget jagt på den graviditet, der i deres tilfælde er en flygtig størrelse. Begge keder sig i sengen, men da Richards far dør, opdager Rowena meget til sin egen overraskelse, at hun bliver tændt af hans tårer. Og snart går hele hendes liv ud på, at få ham til at græde. Man føler i høj grad med den fortvivlede Richard, der ser hele sit liv ramle, mens Rowena støttende venter med et lystigt blik. Ondskabsfuldt sjovt.

De tre sidste historier virker mindre helstøbte. Paul kæmper en kamp for at indfri Maeves fantasi om at blive voldtaget, men har svært ved at få overraskelsesmomentet til at virke, Dan accepterer parterapeutens anbefaling om at prøve rollespil og taber sig selv og konen blandt skuespillets mange masker – og Phil er så træt af at høre på konen brokkerier, at han genforelsker sig i hende, når hun er slået ud af den sovemedicin, han begynder at give hende hver aften. Der spilles fornemt i dem alle, men idéerne i disse mangler finpudsning for at stå helt klart.

Det er reelt et problem for The Little Death, at de fem seksuelle skæbner ikke flettes bedre sammen. For hvad er den samlede film for en størrelse? Mellemskærme med leksikale opslag af de forskellige tilbøjeligheder antyder, at vignetterne skal fungere som illustrationer, tonen dyrker komikken uden at berøre de potentielt problematiske aspekter i at få en voldtægt planlagt eller hvad der reelt sker, når konen er bedøvet – og så midt i forvirringen rammer det veloplagte skuespillerhold fantastiske øjeblikke. Man bør derfor nok sætte pris på kvaliteterne i de enkelte historier, hvor man får to fortællinger, der er hele entréen værd og tre supplerende historier med klare, men desværre lidt uforløste kvaliteter. Et interessant sommerbekendtskab, der er langt mere dydig end titlen og handlingsreferatet lader antyde.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12