Premieredato:13-08-2015
Joaquin PhoenixAbe
Emma StoneJill
Jamie BlackleyRoy
Parker PoseyRita

Cyanid og filosofiske forviklinger

Findes det perfekte mord? Dette drilske sp√łrgsm√•l har flere navnkundige instrukt√łrer som Alfred Hitchcock, Claude Chabrol og ikke mindst Woody Allen fors√łgt at svare p√•. I sin seneste film Irrational Man er Allen p√• banen med et spidsfindigt bud. Filmen portr√¶tterer den b√•de fallerede, plagede og kontemplative filosofil√¶rer Abe Lucas (Joaquin Phoenix), hvis liv sl√•r flere mentale og psykiske kolb√łtter over en dvask sommer, mens han docerer om livets sm√• og store sp√łrgsm√•l p√• et smukt universitet p√• Rhode Island. Inden Abe Lucas‚Äô ankomst til universitet l√łber rygtet om hans angivelige intellektuelle vid og aff√¶rer med studerende som en steppebrand gennem campus. Abe Lucas‚Äô ret s√• uortodokse tilgang til tilv√¶relsen lader sig allerede afsl√łre ved ankomsten, hvor han forinden har kigget alt for dybt i sin lommel√¶rk, der er en gennemg√•ede genstand i filmen. Den berusende tilstand (ikke alkoholisk forst√•et) lykkes filmen i langt de fleste scener at hens√¶tte tilskueren i.

Verbal masturbation
Kort efter sin ankomst har Abe Lucas uden intention nedlagt l√¶reren Rita (Parker Posey) og eleven Jill Pollard (Emma Stone). Den ene vil gerne v√¶re hans muse, og den anden vil gerne v√¶re hans protege. Abe Lucas lever dog en gedigen slumretilv√¶relse uden st√łrre livslyst og er derfor ret uimodtagelig for deres kurtiseren. Langsomt oprulles Abe Lucas‚Äô lettere forpinte livshistorie. Han har v√¶ret vidt omkring lige fra redningsarbejder efter stormen Katrina til elevatorf√łrer i New York, der vel mest skal tolkes som et sindbillede p√• egne storme samt op- og nedture. Abe Lucas har tydeligvis et forkvaklet forhold til sit fag og mener endda, at filosofi blot er verbal masturbation.

Skæbnesvanger samtale
En dag overh√łrer Abe Lucas dog en sk√¶bnesvanger samtale p√• en diner. Samtalen afsl√łrer, at en ung kvinde formentlig st√•r foran at skulle opgive for√¶ldremyndigheden over sine b√łrn, da dommeren i retssagen har en t√¶t relation til hendes eks-mands advokat. Dette s√¶tter skub i Abe Lucas‚Äô ellers retningsl√łse liv. Med andre ord g√•r Abe Lucas fra passiv betragterrolle til aktiv handlingsmand, hvilket samtidig virker som en mental saltvandsindspr√łjtning i hans meningsl√łse liv. Efterf√łlgende g√•r det meste af hans tid med at udt√¶nke en sindrig m√•de at sl√• dommeren ihjel p√•.

Snakkefilm
Irrational Man er en snakkefilm i den forstand, at karaktererne snakker handlingen frem. Den ydre verden er umiddelbar sparsom p√• begivenheder bortset fra gemene hverdagsforteelser. Derimod er den indre verden rig p√• myldrende tankespind og f√łlelsesforviklinger. Flere af Allens klassiske typer er tilstede herunder en kvinde, der er indebr√¶ndt i sit √¶gteskab og en studine, der s√łger sp√¶nding i tilv√¶relsen. Uanset ens k√łn er det sv√¶rt ikke at genkende brudstykker fra karaktererne, der optr√¶der i filmen. De s√¶tter nemlig ord p√• livets luner og stemninger.

Undersk√łnne omgivelser
Woody Allen er en imponerende produktiv instrukt√łr. En film om √•ret er vel, hvad man efterh√•nden kan vente af ham. Hvis man flygtigt spejder tilbage i Allens filmografi, er det n√¶rliggende at sammenligne Irrational Man med Match Point. I begge film kredses der om et mordmysterium. Irrational Man er dog sin egen st√łbning. Dialogen er vittig og eftert√¶nksom, og de undersk√łnne omgivelser ved Rhode Island eleverer filmen til en betagende visuel oplevelse. Romanforfatteren Henry James ville elske at iscenes√¶tte en historie her.

Inspiration fra eventyr
Ret beset er mange af Woody Allens film inspireret af dramaturgien fra eventyr med en s√•kaldt hjemme- ud- og hjem igen model. Udgangspunktet i Allens film er som regel negativt for derefter at skifte over til positivt for til sidst at slutte negativt. Uden at r√łbe for meget s√• er denne fort√¶llemodel s√¶rligt pr√¶gnant for Abe Lucas, som er filmens centrale karakter. Vanen tro leverer Joaquin Phoenix en pragtpr√¶station som Abe Lucas. Han rammer den helt rette tone af mismod og defaitisme. Derudover er Emma Stone uovertruffen som snakkelysten studine.

Arketypisk Allen karakter
Irrational Man er ikke en h√łjpandet film men str√łr alligevel rundh√•ndet om sig med intellektuelle referencer. Humoren opst√•r i de t√łrre replikker og personificeres i Abe Lucas‚Äô omtumlede forhistorie og desillusionerede person. I den forstand er han en arketypisk Allen karakter bortset fra, at hans neuroser ikke konstant itales√¶ttes. Derimod virker han mere resigneret i forhold til dem. Det kan varmt anbefales at se Irrational Man b√•de for dens livslede og livsgl√¶de.