Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Liev SchreiberBoris Spassky
Lily RabeJoan Fischer
Peter SarsgaardFather Bill Lombardy
Robin WeigertRegina Fischer
Michael StuhlbargPaul Marshall

Den kolde krig på et skakbræt

Pawn Sacrifice er baseret p√• den sande historie om skak-geniet Bobby Fischer (Tobey Maguire), der allerede som 14-√•rig begyndte at vinde mesterskaber. I 1972 skal han forsvare den amerikanske √¶re i et verdensomtalt skakopg√łr mod den russiske √¶rkerival Boris Spassky (Liev Schreiber). M√łdet er b√•de et sammenst√łd mellem to af verdens st√łrste skak-giganter, men ogs√• et symbol p√• den kolde krig, hvor Fischer skal forsvare meget mere end blot sit eget ego.

Filmen er instrueret af Edward Zwick, der har st√•et bag Oscar-nominerede film som The Last Samurai og Blood Diamond. Man kan tydeligt m√¶rke hans erfaring som instrukt√łr, b√•de i filmens tone, instruktion og evne til at skabe nervepirrende intensitet i et spil skak. En film om skak og kold krig kan let blive historisk tung, hvis alle detaljerne skal med, men Zwick er dygtig til at sk√¶re ind til benet ved hj√¶lp af et h√łjt fort√¶llingstempo, der stadig form√•r at f√• alle aspekterne af historien med uden at g√• p√• kompromis med filmens underholdningsv√¶rdi.

Der er ingen tvivl om at skak, og Fischers skr√łbelige ego og f√łlelser af paranoia, er det centrale omdrejningspunkt i Pawn Sacrifice, men den historiske dimension af fort√¶llingen spiller mindst en liges√• afg√łrende rolle. Her har man valgt at fokusere p√• et afgr√¶nset stykke af Fischers omsp√¶ndende skak-karriere, hvilket helt klart hj√¶lper filmens fort√¶lling p√• vej. Den er vigtigst af alt ogs√• √¶rlig omkring Fischers mindre prisv√¶rdige karaktertr√¶k, s√•som hans arrogance, narcissisme og antisemitiske udtalelser.

Der er dog ogs√• fors√łgt at l√¶gge v√¶gt p√• Fischers psykiske problemer, og is√¶r den paranoia han personligt d√łjede med. Her ser vi ham ogs√• f√• hj√¶lp af pr√¶sten (Peter Sarsgaard) og hans pro bono advokat (Michael Stuhlbarg), hvor is√¶r Sarsgaard er fantastisk som den skakspillende pr√¶st, der hj√¶lper Fischer p√• hans rejse med mentalt modspil og tr√¶ning. Det h√łje tempo, der gavner historiens fort√¶lling, skader desv√¶rre her portr√¶tteringen af Fischer, som en mand der er i en konstant kamp med sine indre d√¶moner og hele tiden bev√¶ger sig mod et psykisk nedbrud. Det hele g√•r for hurtigt til, at vi f√•r alvor n√•r at f√łle, hvordan hans psykiske problemer er ved at kn√¶kke ham, og de ender med blot at v√¶re et underspillet element i filmen.

Tobey Maguire er god som Fischer, men vi f√•r aldrig lov til at se, om han kan v√¶re mere end det, fordi vi altid er p√• vej hen i n√¶ste scene, n√•r han for alvor skal til at spille skuespil. Fischer bliver fremstillet som en meget kompleks karakter, men det f√łles som om at der aldrig er tid til at folde denne kompleksitet ud.
Pawn Sacrifice er s√•ledes en velfortalt og sikkert udf√łrt film, hvis styrker ogs√• er dens svagheder. Den vil gerne g√• i dybden af b√•de den historiske vigtighed af begivenhederne, og Fischers psykiske problemer, men det er desv√¶rre kun en af disse der lykkedes til fulde. Derfor er det stadig en god film, men man kan ikke undg√• at √¶rgre sig over, at den ikke form√•r at indfri sine egne ambitioner.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4