CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
A Blast

Produktionsland:
Grækenland, Tyskland, Holland, Italien

Produktionsår:
2014

Manuskript:
Youla Boudali, Syllas Tzoumerkas

Producere:
Jeroen Beker
Maria Drandaki
Ellen Havenith
Titus Kreyenberg

Fotograf:
Pantelis Mantzanas

Klipper:
Kathrin Dietzel

Komponist:
Drogatek

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Øst for Paradis

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.



A Blast

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama, Thriller
Varighed:83 minutter
Instruktør:Syllas Tzoumerkas
 
Premieredato:17-09-2015
Medvirkende:Som:
Angeliki PapouliaMaria
Vassilis DoganisYannis
Maria FiliniGogo

Den ulmende ild
 
Der brænder en ild i A Blast; en ulmende, knitrende ild som både konkret og i overført betydning blusser op med jævne mellemrum og tegner et frygtindgydende billede af et samfund i mentalt sammenbrud. Motivet er kvinden Maria, som er på en flugt uden mål. Hun forlader sine børn og sine gældsplagede forældre og flygter, men med hende flygter minderne om det søde liv, der lå forude. Minder om drømmene om en fremtid i lutter, solbeskinnet græsk idyl.


Copyright:
Øst for paradis
Instruktøren Syllas Tzoumerkas og ikke mindst klipperen Kathrin Dietzel (der debuterer i spillefilmsformatet og måske netop derfor ikke er bundet af for mange konventioner) konstruerer en filmisk nedsmeltning, som sjældent set før. Marias liv hvirvler sammen i en febervildelse uden hold på tid og sted, hvor det kun er de enkelte sceners overgearede lykke eller mutte depression, der angiver pejlepunkter i forhold til hendes liv. Maria er den ene af to søstre i en familie, der driver et lille minimarked. Faderen er apatisk, moderen i rullestol – og Maria og hendes søster Gogo fjanter og pjatter og dyrker et vulgært sprogbrug med en intensitet, der næsten ligger uden for det realistiske. Glæden og den ungdommelige kådhed er maksimeret ud af proportioner.

Maria møder sømanden Yannis, som bliver hendes anker i tilværelsen. Godt nok er han meget væk, men når han er hjemme går Marias liv op i en højere, seksuelt ganske eksplicit, enhed, hvor hun føler sig elsket og er centrum i en lykkerus. Det resulterer i tre børn, og da krisen rammer Grækenland som et lammende knock-out begynder nedsmeltningen. Yannis er væk, børnene fylder hendes liv med krav og søsteren gifter sig med en af de ekstreme nationalister, der som oftest myldrer frem, når samfund kommer i problemer. Marias lykkerus erstattes af fortabelse – og da det viser sig, at moderen gennem længere tid har undladt at betale skat for at holde økonomien i forretningen nogenlunde kørende, så ramler verdensbilledet. Marias jurastudier opgives, hun helliger sig en rekonstruktion af familieforretningen – og ingen lader til at være hende det mindste taknemmelig.


Copyright:
Øst for paradis
A Blast har en konstant fremaddrivende energi. Lydsiden er sjældent fri for et stressende og pulserende score, der presser Maria og presser os. Det er energisk og effektivt til at holde vores puls oppe sammen med hendes. Som filmisk udtryk er det lige dele forvirrende og fascinerende at se hendes liv fragmenteret i en form, der må antages at mime hendes mentale tilstand. Mindet om de lykkelige øjeblikke popper hele tiden op og hun jager konstant erindringen om dem, som da hun i en pinlig og så afgjort kun voksenegnet scene surfer alle afarter af porno på et offentligt bibliotek for i det mindste at kunne gribe ud efter erindringen om Yannis varme favn.

Med i A Blast er også en distance, som ganske givet er udtryk for et bevidst valg, men i så fald et valg, der ganske vist på et teoretisk plan gør filmen mere konsekvent, men som i selve oplevelsen i biografen udgør et konkret irritationsmoment. Maria spilles af Angeliki Papoulia, der er en af hovedskuespillerne i den aktuelle Greek Weird Wave, som A Blast så afgjort også skriver sig ind i. Vi har set hende i Yorgos Lanthimos’ Dogtooth og Alperne, og hun er også med i den kommende The Lobster. En del af metoden i denne stilart er at lade skuespillerne gå ud over de normale registre, der anvendes på film. Glæde kan fremstilles hysterisk overgearet og utilpassethed får Lars von Triers’ Idioterne til at fremstå som en normaltilstand – der spilles i perioder ganske enkelt tåkrummende langt uden for de rammer, vi forventer. Og som med så meget andet, der bevæger sig langt uden for skiven for at understrege en pointe, så kan det gå ud over selve oplevelsen. A Blast er et spændende teknisk bud på, hvordan et sammenbrud skildres, og den er aldrig kedelig. Men du milde, hvor er dens hovedperson et anstrengende bekendtskab undervejs på rejsen.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10
Snemanden12/10
Good Time12/10
Blade Runner 20495/10
My Little Pony: Filmen5/10
Gensynet5/10
The Beguiled5/10
Hobbyhorse Revolution4/10
Flere bio-anmeldelser
 
Baywatch20/10
Wonder Woman16/10
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge9/10
Alien: Covenant6/10
Free Fire2/10
Get Out26/9
Kong Arthur: Legenden om sværdet25/9
Boss Baby15/9
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem medvirker i både Sin City & The Faculty
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google