Anmeldelsesdato:11-09-2015
Oscar MartínezMauricio
Leonardo Sbaraglia Diego
Erica RivasRomina
Julieta ZylberbergMoza
Darío GrandinettiSalgado

H√¶vnfantasier l√łbet l√łbsk

At miste besindelsen i trafikken er noget, de fleste kender til. Men selvom man i et √łjebliks raseri kan bande en billist langt v√¶k, s√• g√•r der sj√¶ldent mange sekunder, f√łr man er nede p√• jorden igen. Dette kan dog ikke siges at v√¶re tilf√¶ldet for karaktererne i Wild Tales. Tv√¶rtimod n√¶gter de at lade store s√•vel som mikroskopisk sm√• uretf√¶rdigheder g√• ustraffet hen. Nej, de vil have h√¶vn ‚Äď uanset konsekvenserne og hvor latterlige, de s√• ser ud.

H√¶vnt√łrsten er dog det eneste, karaktererne i den argentinske film har til f√¶lles. Wild Tales best√•r nemlig af seks uafh√¶ngige historier, som i princippet lige s√• godt kunne have v√¶ret udgivet hver for sig. Fort√¶llingerne er da ogs√• vidt forskellige. Bare tag ingeni√łren, der i fors√łget p√• at f√• en parkeringsb√łde annulleret bliver fanget i et bureaukratisk helvede. Sammenligner man ham med bruden, som p√• sin bryllupsnat finder ud af, at hendes mand er hende utro, er der ikke mange f√¶llesn√¶vnere.

At f√• Wild Tales til at fungere som helhed virker derfor som en noget n√¶r umulig opgave. Men Dami√°n Szifr√≥n har p√• imponerende vis form√•et at f√• de selvst√¶ndige fort√¶llinger til at g√• op i en h√łjere enhed. Det skyldes p√• den ene side, at ingen af de seks velfortalte dele falder igennem, men ogs√• at fort√¶llingerne tonem√¶ssigt ligger i forl√¶ngelse af hinanden. Alle er de fyldt med kulsort, decideret morbid humor, hvor morskaben er ligefrem proportional med antallet af knytn√¶veslag.

Det lyder m√•ske letk√łbt, men det er det ikke. Den bizarre humor tager nemlig altid udgangspunkt i situationer, man selv let kan relatere til. Disse scenarier tager Wild Tales s√• til gr√¶nsen ‚Äď og l√¶ngere endnu. Og det er ganske enkelt hylende morsomt. Bare tag sekvensen, hvor en bums i en faldef√¶rdig skrotvogn h√¶vner sig p√• en h√łjr√łvet billist i en dyr Audi. Efter forg√¶ves at have fors√łgt at tilk√¶mpe sig adgang til sportsvognen ved at smadre forruden med en golfk√łlle giver han sig i al afmagt til at urinere og skide p√• bilen. Det er disse former for uventede uhyrligheder, som g√łr den argentinske antologifilm s√• sindssygt elskv√¶rdig.

Smid dine fordomme p√• porten. Selvom det ikke foreg√•r p√• hverken dansk eller engelsk, s√• er der absolut intet h√łjpandet over Dami√°n Szifr√≥ns film. Her er tale om seks medrivende h√¶vnhistorier krydret med morbid humor, hvor morskab og ulykke g√•r h√•nd i h√•nd. Det er ikke for adspredelsens skyld, at du nu kan opleve en argentinsk film i de danske biografer. Det er, fordi Wild Tales er forbandet velfortalt og hylende morsom.

Som ekstramaterialet finder man en udmærket featurette - på spansk med engelske undertekster - der med både interviews, illustrationer og bag kameraet-klip dækker filmens tilblivelse ganske fint.
Ellers bare en bunke trailers fra distribut√łrens andre udgivelser.

Hedi20/4