Anmeldt af:Nadia Parbo

Anmeldelsesdato:18-09-2015
Ryan ReynoldsJerry
Gemma ArtertonFiona
Anna KendrickLisa
Jacki WeaverDr. Warren

Den fjerde engel

David Berkowitz, bedre kendt som "Son of Sam", huserede i New York i 70‚Äôerne, hvor han sk√łd tilf√¶ldige mennesker, umiddelbart uden m√łnster. Grunden til de mange mord kendte kun Harvey, hans nabos hund, der efter Berkowitz‚Äô eget udsagn, befalede ham at dr√¶be.
Den psykose kan hovedrollen i The Voices, Jerry, sagtens s√¶tte sig ind i, n√•r han i dagligdagen skyder al skyld for sit udtrykte vanvid p√• sine to husdyr: den godmodige hund med sydstatsdialekt og den ondskabsfulde kat, der lyder som en skummel gentleman fra Glasgow. Jerry selv bliver spillet af Ryan Reynolds, der stadig virker st√¶rkt undervurderet i Hollywood p√• trods af st√¶rke pr√¶stationer i b√•de Buried og The Captive. Det er godt at se, at han stadig v√¶lger roller med k√łd p√• i stedet for de mere velpolstrede blockbustere.

Det er dog ikke kun Reynolds, der imponerer i The Voices. Ogs√• filmfotograferingen indfinder sig som en perfekt beskrivelse af den ensomme Jerry, der f√łler sig sat udenfor samfundet. Is√¶r n√•r dette samfund kr√¶ver medicin, s√• han kan v√¶re ligesom alle de andre. Det er, n√•r han ikke er p√• sit l√¶gemiddel, at Jerrys verden er som flydende popkunst, hvilket ofte st√•r i h√•rfin balance med den sorte komedie-tradition, som The Voices m√• siges at v√¶re en del af. Samtidig er den med til at illustrere, hvor grumt der er under alle de st√¶rke farver. N√•r Jerry f√łrste gang genoptager indtaget af sin medicin og ser tingene som de er, √¶ndrer han hurtigt mening. Det er ikke s√• m√¶rkeligt, for den virkelige verden er, bogstaveligt talt, trist og m√łrk i sammenligning med den verden, hvor dyr snakker og farverne str√•ler om kap.

Desv√¶rre sker der et skift i tonen i filmens sidste tredjedel, n√•r den g√•r fra at v√¶re sort absurdkomedie til at v√¶re en mere standardiseret thriller. Efter de f√łrste 70 minutter mistes lidt af pusten, samt den atmosf√¶re, instrukt√łr Marjane Satrapi s√• metodisk har opbygget indtil da. Det er is√¶r fortr√¶deligt, da The Voices dermed skifter til en mere ordin√¶r sp√¶ndingskurve med en gennemsnitlig slutning. Det kunne have v√¶ret s√• elegant og s√• ender den med bare at v√¶re som alle de andre.

N√•r The Voices alligevel virker som sin egen, er det fordi disse f√łrste to halvdele klarer sig s√• sj√¶ldent fint. De skildrer en mand, der f√łrst virker blid og fredelig, men som har s√• meget selvhad og m√łrke i sig, at det er sv√¶rt for ham at vedblive i en verden, han tror, ikke vil have ham. Det er ved slutningen, at filmen mister sit greb om den sorte humor og i stedet sv√¶lger i Jerrys ulykke og forbrydelser, at den mister sin gnist.

I en af de f√łrste scener i The Voices fort√¶ller Jerry om den fjerde engel i Biblen, som de f√¶rreste kan huske navnet p√•, n√•r de bliver spurgt. Med sit smil, der mere end noget andet beder tilh√łreren om at holde af ham, fort√¶ller den ultimativt s√łrgelige Jerry, at den fjerde engel hed Lucifer. Man glemmer ham bare ofte, n√•r man snakker om de mere betragtelige engle. Det i sig selv siger meget om Jerrys, selve filmens sindstilstand. Hvis man kan forst√• hvorfor, er The Voices klar anbefalelsesv√¶rdig.

Bare nogle trailers.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4