Anmeldelsesdato:22-09-2015
Keir Gilchrist
Olivia Luccardi
Lile Sepe
Jake Weary
Daniel Zovatto

Forfulgt

Det er altid befriende, n√•r gysergenren beriges med et indslag fra independentfilmens verden, hvor handlingen ikke er baseret p√• klich√©er og excelark-beregninger om, hvordan og hvorn√•r gysene skal falde. Den gennemkalkulerede mainstream-gyser er sj√¶ldent uhyggelig, men n√•r vi g√•r ned i hverdagsrealismen og lader uhyggen slippe l√łs, s√• er der plads til at blive gl√¶deligt overrasket.

Angel Films
S√•ledes bliver man det i h√łj grad af premiereaktuelle It Follows, der nok har en efterklang af seksualforskr√¶kket moraliseren, hvor et knald kan v√¶re en d√łdsdom, men som samtidig f√•r sat gyset ind i en ny og genkendelig ramme. Vi √•bner p√• en stille villavej et sted i USA. En pige l√łber panisk ud af et hus, kameraet f√łlger hende fra den anden side af gaden. Hendes l√łb er ulogisk og f√łrer tilbage ind i huset. Hun er forfulgt af noget, vi ikke kan se. N√¶ste morgen ligger hun br√¶kket helt ud af form p√• stranden.

S√• er tonen sat og vi er klar til historien om Jay, som h√¶nger ud med sine venner i det sl√łve forstadskvarter. Hun har et godt √łje til en ny fyr, som s√łsteren Kelly og barndomsvennerne Paul og Yara er nysgerrige efter at vide mere om. Alt √•nder fred og idyl ‚Äď med en snert af kedsomhed over sig. Det bliver snart √¶ndret. Jay og fyren ender p√• bags√¶det af hans bil og s√• er d√łdens depeche givet videre, for fyren var ramt af en bes√¶ttelse, som overf√łres ved sex ‚Äď og nu har Jay arvet den. Truslen er simpel. Man forf√łlges af noget, som tager form som forskellige mennesker. Det kommer g√•ende direkte mod en, men det er ikke hurtigt, s√• man kan n√• at flygte, hvis man s√łrger for altid at have to udgange ‚Äď men man er altid forfulgt. Altid. I hvert fald indtil man har sex og dermed giver det videre.

Angel Films
It Follows √•bner i dansk biografpremiere efter en overm√•de succesfuld r√¶kke visninger ved √•rets CPH PIX. Den er p√• mange m√•der i tr√•d med de independentfilm om amerikansk ungdom, som netop filmfestivalerne er naturlige samlingspunkter for, fordi de kommercielle muligheder alligevel er for spinkle i de ofte t√¶t p√• plotl√łse stemningsbilleder. Det er sp√¶ndende og inspirerende at se dette genresammenst√łd. Uhyggen bygges op i hverdagsrealistske scener, og instrukt√łren David Robert Mitchell forst√•r at udnytte mediets virkemidler, is√¶r lydsiden, til at understrege det konstante trusselsniveau i flotte velkomponerede totalbilleder, hvor den reelle fare som regel er begr√¶nset. Det er ikke s√• meget den konkrete r√¶dsel som det er bevidstheden om, at den potentielt kan komme, som giver filmen dens nerve og intensitet.

Man kan sagtens indvende, at originaliteten prim√¶rt ligger i genresammenst√łdet. Slutscenens fors√łg p√• at t√¶mme truslen sender hilsener til den endog meget besl√¶gtede Lad den rette komme ind ‚Äď og den konstante fare fra langsom, men determineret ondskab var allerede p√• menuen i den japanske The Ring-serie. Men Mitchell bruger sine inspirationskilder fornuftigt og f√•r effektivt demonstreret, at gysergenren kan mere og andet end de rene f√¶rdigpakkede standardprodukter, som vi normalt bliver fodret med.

Der er kun nogle trailers med på udgivelsen som ekstramateriale.