Anmeldt af:Nadia Parbo

Anne HathawayJules
Rene RussoFiona
Andrew RannellsCameron
Adam DeVineJason
Christina SchererBecky

Sød chef i en sød film om søde karrierekvinder

Feminisme har fået et comeback i den vestlige verden og nu prøver den letbenede komedie Praktikanten at komme med på den vogn. Det eneste problem er, at den til sidst ender med at være netop det, den prøver at gøre modstand imod: En film om kvinders mangler i en mandsdomineret verden, hvor familie er alt og kvindelig individualitet og selvstændighed er lig intet. En hurtigt analytisk gennemgang af Praktikanten vil være mere eller mindre deprimerende for den feministiske filmcirkel: Manden er stadig den mest magtfulde i vores verden og det er der intet nogen kvinder, ikke engang søde Anne Hathaway, kan gøre ved.

Warner Bros.
Handlingsmæssigt lyder det ellers ufarligt. Pensionisten Ben Whittaker keder sig i sit pensionistliv og beslutter sig for at ansøge om en praktikantstilling i en fremstormende internetvirksomhed, ejet af den søde Jules Ostin, der har meget at se til. Som mor og hustru til en hjemmegående mand er det svært også at afse tid til den store virksomhed og da Ben kommer ind i billedet, er det svært for den søde karrierekvinde at få det hele til at fungere.

Når Praktikanten fungerer, er det som regel, når den glemmer sin egen dagsorden om at være en film om arbejdslivet anno 2015 og hvordan søde kvinder også kan stå i front for det. Scenerne med Ben og hans kolleger er veloplagte og har en fri energi, der leder tankerne hen på screwballgenren. Det er her, når instruktør Nancy Meyers ikke prøver at guide vores opmærksomhed hen på hverken den søde chef eller et misforstået tema, at Praktikanten er bedst. Desværre bliver disse scener brugt som fyld i en film, hvor hovedindslaget mildest talt er lidet inspirerende.

Warner Bros.
Den opmærksomme læser vil lægge mærke til undertegnedes brug af ordet "sød". Dette er ikke fordi denne anmelder ikke kan komme på andre ord i samme stil, men fordi Anna Hathaways karakter Jules Ostins vigtigste karaktertræk er hvor sød, hun er. Se, hvor hun er sød mod Ben, da hun kommer med pizza til ham. Se, hvor sød hun er mod sin datter. Se, hvilken sød kone hun er overfor sin mand. Det vigtigste for en kvinde i Praktikanten er stadig at være sød, for hvem gider se en film om en kvinde i en lederstilling, hvis hun ikke er virkelig, virkelig sød? Meyers virker til at have misforstået konceptet om feminisme, hvis hun tror, at arbejdslivet ikke er et sted for stærke kvinder, hvis det ikke driver med sukker ned ad dem.

Hvis det ikke var klart nok i portrættet af Jules Ostin, bliver det det i hvert fald i filmens slutning, der nærmest er en hån mod både kvinder og kunsten at skrive et godt manuskript. Den afsluttende dialog mellem Jules og hendes ægtefælle rammer så ved siden af ethvert form for følelsesregister, at man som tilskuer næsten sidder lamslået tilbage og må spørge sig selv, om det er en let romantisk komedie eller en hån på genren, der vises. Praktikanten er ikke udelukkende en fejlfyldt film, men jeg ville råde fru Meyers om at droppe feminismetemaet næste gang.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1