Ben KingsleyPapa Rudy
Charlotte Le BonAnnie Allix
James Badge DaleJean-Pierre
Clément SibonyJean-Louis
César DomboyJean-François

42 meter i 415 meters højde

Den amerikanske filminstruktør Robert Zemeckis, der mest er kendt for sin hang til at lave svært sentimentale film med sømløst flotte og vildt imponerende effekter, har gjort det igen. Lavet en blød og usaltet film men med overrumplende visuelt overskud. Denne gang blander han ikke animation med live action (Who Framed Roger Rabbit?) eller bruger de visuelle effekter som en punchline (Death Becomes Her, Forrest Gump). I stedet har han genskabt de to tårne fra sydspidsen af Manhattans World Trade Center-kompleks i fortællingen om den farverige franske Phillippe Petit, der i 1974 spændte et kabel ud mellem de 415 meter høje tårne og rebelsk – men yndefuldt – balancerede de 42 meter der var imellem dem.

Allerede langt før James Marsh leverede den spændende dokumentarfilm Man on Wire (2008) havde Zemeckis købt rettighederne til Phillippe Petits historie om hvad denne selv kaldte "le coup"; og Zemeckis formår trods en langsommelig start med vanlig letbenet og affekteret stemning fra Paris anno 1973 at få os helt ud på kanten af sædet mod slutningen, hvor denne kreative og kunstneriske bedrift virkelig føles som et kup. For selv om man kender historien og måske lige frem har set Marshs muliti pris- og Oscarvindende film, så er Petits farefulde linedans ualmindelig nervepirrende, og hele hans og vennernes arbejde med at gøre klar til kuppet er mindst lige så spændende.

Men der er langt til tredje akt, når man starter The Walk. Første punkt er at acceptere amerikanske Joseph Gordon-Levitt som den maniske franskmand, men JGL er på trods af sin nationalitet et oplagt valg. Han har den rette rastløshed og musikalske kropssprog, og man er overbevist med det samme. Bum. Filmen derimod er lidt længere om at fange vores interesse, for den bruger meget lang tid på at præsentere os for alle spillerne, som er knapt så fascinerende, i kampen for at Petit kunne nå sit mål: At gå på line mellem tårnene – og at gøre det inden de blev åbne for offentligheden, hvor de ville være for svært at komme til at udføre den ulovlige handling.

Det er over 14 år siden disse to tårne faldt og indhyldede hele det sydlige Manhattan i støv og aske. Der er altså ingen der har eller vil kunne overgå Petits dristige balancegang, men Zemeckis skal have ros for ikke at dvæle alt for meget ved tragedien den tirsdag morgen i 2001. Det hjælper selvfølgelig at filmen udspiller sig i 1974, længe før tårnene betød noget helt andet. Da Petit kastede sig over dem, var de endnu ikke faldet i god jord hos new yorkerne. "De ligner to store arkivskabe", siger en af filmens personer. Petits bedrift fik byens indbyggere til at se anderledes på dem og det gør Robert Zemeckis' film også. Han får os til at huske at de stod for andet end terror og tragedie. Og det er da også lidt af en bedrift.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1