Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen

Andy Sambergori.st: Jonathan
Selena Gomezori.st: Mavis
Kevin Jamesori.st: Frankenstein
Steve Buscemiori.st: Wayne
David Spadeori.st: Griffin

Monstre med speciale i at være irriterende

Jeg kan lige så godt sige det med det samme: Jeg har på ingen måde sukket efter en efterfølger til Hotel Transylvania. Jo, idéen med at lade monstrene og vanskabningerne være de normale og menneskene de mærkelige var god. For på den måde blev alle vores uvaner, som for eksempel vores overforbrug af smartphones, på morsom vis sat i perspektiv. Men der gik ikke lang tid, før det hele udviklede sig til en noget overgearet omgang. Hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne sige, at filmens instruktør, Genndy Tartakovsky, har lært af sine fejl. Men det har han ikke.

Lad mig starte med det gode. Skåret ind til benet er Hotel Transylvania 2 egentlig en fin fortælling med et sympatisk budskab. Den tager fat syv år efter, hvor den første film slap, og fokuserer på vampyren Mavis og mennesket Jonathan, der nu er blevet forældre. Det vækker bekymring hos morfar Dracula. For eftersom lille Dennis er halvt vampyr og halvt menneske, er der ingen garanti for, at hans hugtænder nogensinde vil vokse ud. I håbet om at han kan lokke Dennis’ indre monster frem, vælger Dracula derfor at give den lille, nuttede dreng en omgang monstertræning. Langsomt indser Dracula dog, at monstre og mennesker måske slet ikke er så forskellige som så.

Problemet med Hotel Transylvania 2 er altså ikke den overordnede historie. For budskabet om, at man skal respektere hinandens forskelligheder er let at forholde sig til. Det er derimod indpakningen, det halter med. Hver eneste scene, stort set uden undtagelser, er proppet med dårlige jokes og sidespring, der tager opmærksomheden væk fra den overordnede fortælling. At se et stort, blåt monster udformet som en tand gøre sin entre, da samtalen falder på mobiltelefoner og Bluetooth-teknologi, er langt mere distraherende, end det er morsomt.

At se Hotel Transsylvania 2 føles næsten som at være vidne til en børnefødselsdag, der er løbet løbsk. Tempoet er for højt, og de mange indtryk er mildest talt anstrengende. Larmen og støjen er altdominerende, og de gode intentioner, som engang var til stede, er for længst pakket væk. Børnene vil måske nok være underholdt, mens det varer, men find dem for guds skyld noget andet at lave.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4