Janis: Little Girl Blue

Varighed:103 minutter
Instruktør:Amy Berg

Premieredato:22-10-2015
Cat Powerfortælleren

Den tragiske svane

Det er ikke l√¶nge siden vi fik dokumentarfilm om Kurt Cobain og Amy Winehouse, og mens sidstn√¶vnte stadig kan opleves i de danske biografer udkommer nu Amy Bergs rockumentary om Janis Joplin. Men hvor mange af dagens biografg√¶ngere kan huske enten Cobain og/eller Winehouse som en del af vores kulturbillede, vil der v√¶re langt f√¶rre der kender til Joplin eller var i live, dengang hun rockede. Der er alts√• st√łrre chance for en aha-det-vidste-jeg-ikke-oplevelse ved overv√¶relse af Janis: Little Girl Blue.

Camera Film
27 spændende år
Filmen handler dog ikke meget om Joplins relativt korte musikalske karriere som den handler om hendes farverige personlighed. For selvf√łlgelig var hun endnu en svane f√łdt i en andeg√•rd. En kreativ og vild sj√¶l, der ikke passede ind i lillebyen i Texas, som hun flygtede fra s√• snart hun kunne. Janis: Little Girl Blue leverer en udm√¶rket gennemgang af sangerindens tidslinje: Med barndomsveninden og hendes s√łskende til at tegne hendes unge √•r, og efterf√łlgende et hav af gamle venner og musiker-kolleger til at udbygge historien om spradebassens hektiske liv, da hun som 20-√•rig f√łrste gang flytter til San Francisco, frem til hendes alt for tidlige d√łd i oktober 1970.

Gammel og nyt
Det er lykkes Berg (som tidligere har lavet den Oscar-nominerede Deliver Us from Evil og den omtalte West of Memphis) at opdrive overraskende mange gamle optagelser med Joplin og diverse musikalske bekendtskaber, foruden (opl√¶sningen af) en r√¶kke personlige breve, hun sendte til sin familie, og sammen med rigeligt m√¶ngder nye interviews f√•r vi derfor historien om Janis Joplins liv serveret charmerende kalejdoskopisk. Optagelserne fra 60‚Äôerne er naturligvis grynede, men Joplins karisma br√¶nder alligevel igennem. Hun var tydeligvis en ung f√łlsom kunstner med masser p√• hjerte, men det er hendes usikkerhed og tragiske outsider-kompleks, der er filmens kerne.

Camera Film
Stadig aktuel
Hvis musikken ikke fylder meget i Bergs fort√¶lling om Joplin, s√• g√łr stofferne det til geng√¶ld. For Joplin var ikke bleg for at eksperimentere med heroin og alkohol, som hun overlevede ‚Äôl√¶nge‚Äô p√•. Baggrunden for hendes trang til stofferne bliver elegant flettet ind i fort√¶llingen stort set fra starten af filmen. Hendes store iver efter at blive elsket, accepteret og v√¶rdsat var motoren som drev v√¶rket, og fordi Berg netop ikke har lavet en film om hendes musik og hendes musikalske indflydelse p√• rockhistorien sidenhen, men i stedet har skabt en film om en ulykkelig sj√¶l p√• evig jagt efter det rette sted at f√łle sig hjemme, bliver Janis: Little Girl Blue b√•de aktuel og ualmindelig gribende. Musikken ‚Äď hvor fed den end var og hvor vanvittigt sj√¶lfuldt hun end udtrykte den ‚Äď er datid. Joplin d√łde for 45 √•r siden. Men hendes s√•rbare og s√•rede sj√¶l er noget mange i dag stadig kan genkende. Det gjorde ondt at v√¶re Janis Joplin. Og smerten er rammende.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1