Alec Baldwin
Tina Fey
James Gandolfini
Cherry Jones
Nathan Lane

Stjernens sidste sang

Elaine Stritch er ikke et navn, der vækker umiddelbar genkendelse i det brede publikum, men det er næsten synd, for den nyligt afdøde skuespillerinde var et livstykke uden lige. Derfor er det glædeligt, at Cinemateket i København kører dokumentarfilmen Elaine Stritch – Shoot Me i regulær premiere, hvor vi møder Stritch i fuld 86-årigt flor i gang med at forberede et nyt show på det hotel, hvor hun har indrettet lejlighed. Emnet er Sondheim-sange og den aldrende entertainer bekæmper med skrap kæft og energisk arbejdsmoral alle de forhindringer, der melder sig på vejen mod premiereaftenen.

DFI
Stritch er først og fremmest Broadway-stjerne og debuterede på New Yorks fineste scener i 1946. Trods afstikkere til Londons teaterverden, lidt film og ikke mindst en mangeårig birolle i tv-serien 30 Rock som Alec Baldwins bidske mor, så er det teaterscenen og interaktionen med et publikum, der blev hendes livsfundament. Instruktøren Chiemi Karasawa vælger dog ikke at lave den fulde historiske beskrivelse af alle Stritchs bedrifter, men fokuserer i stedet på en hverdagsbeskrivelse i perioden frem til premieren på Sondheim-showet. Vi er i 2010 og allerede fra første scene bliver vi introduceret til den buldrende og skarpe tunge, som hundser venskabeligt rundt med alt omkring sig.

Gennem hendes daglige opgaver møder vi andre kendte ansigter og får skildret deres umiddelbare reaktioner, som når Stritch kæmper med Alec Baldwin om at få det sidste ord på sættet til 30 Rock eller når hun fortæller en ganske uforberedt John Turturro om hendes første orgasme på en restaurant. Størstedelen af tiden tilbringer vi dog med Stritch på enehånd eller sammen med hendes nærmeste kreds, der består af den faste pianist og repetitør Rob Bowman samt hendes assistent.

DFI
En stor del af tiden er hun "på" og spiller rollen som sig selv med stor entusiasme, men netop den tålmodige og afventende stil, hvor vi blot er til stede i hendes hverdag, afslører undervejs i filmen flere og flere sårbare øjeblikke, hvor bekymringerne om den lurende alkoholisme, den altid nærværende diabetes eller blot tankerne om at være nået enden på et over 60 år langt liv i showbiz melder sig. Den ærlige og eftertænksomme Stritch er mindst lige så interessant at finde ind til, som den skrappe og sjove – og det er Karasawas fortjeneste, at det fortrolige rum i filmen bliver opbygget og giver plads til bekendelserne.

Elaine Stritch døde i 2014 og levede livet for fuld gang. Man bliver klogere på den figur, som man formentlig kun har mødt i udvalgte optrædener på film og tv, men selve personen er bestemt også et bekendtskab værd. En rapkæftet og hudløst ærlig reminder om de 'store damer', som teaterverdenen kunne producere og det helt særlige univers, deres personligheder skabte omkring dem.

Hvem instruerede den danske film Tro, håb og kærlighed fra 1984?