Alec Baldwin
Tina Fey
James Gandolfini
Cherry Jones
Nathan Lane

Stjernens sidste sang

Elaine Stritch er ikke et navn, der v√¶kker umiddelbar genkendelse i det brede publikum, men det er n√¶sten synd, for den nyligt afd√łde skuespillerinde var et livstykke uden lige. Derfor er det gl√¶deligt, at Cinemateket i K√łbenhavn k√łrer dokumentarfilmen Elaine Stritch ‚Äď Shoot Me i regul√¶r premiere, hvor vi m√łder Stritch i fuld 86-√•rigt flor i gang med at forberede et nyt show p√• det hotel, hvor hun har indrettet lejlighed. Emnet er Sondheim-sange og den aldrende entertainer bek√¶mper med skrap k√¶ft og energisk arbejdsmoral alle de forhindringer, der melder sig p√• vejen mod premiereaftenen.

DFI
Stritch er f√łrst og fremmest Broadway-stjerne og debuterede p√• New Yorks fineste scener i 1946. Trods afstikkere til Londons teaterverden, lidt film og ikke mindst en mange√•rig birolle i tv-serien 30 Rock som Alec Baldwins bidske mor, s√• er det teaterscenen og interaktionen med et publikum, der blev hendes livsfundament. Instrukt√łren Chiemi Karasawa v√¶lger dog ikke at lave den fulde historiske beskrivelse af alle Stritchs bedrifter, men fokuserer i stedet p√• en hverdagsbeskrivelse i perioden frem til premieren p√• Sondheim-showet. Vi er i 2010 og allerede fra f√łrste scene bliver vi introduceret til den buldrende og skarpe tunge, som hundser venskabeligt rundt med alt omkring sig.

Gennem hendes daglige opgaver m√łder vi andre kendte ansigter og f√•r skildret deres umiddelbare reaktioner, som n√•r Stritch k√¶mper med Alec Baldwin om at f√• det sidste ord p√• s√¶ttet til 30 Rock eller n√•r hun fort√¶ller en ganske uforberedt John Turturro om hendes f√łrste orgasme p√• en restaurant. St√łrstedelen af tiden tilbringer vi dog med Stritch p√• eneh√•nd eller sammen med hendes n√¶rmeste kreds, der best√•r af den faste pianist og repetit√łr Rob Bowman samt hendes assistent.

DFI
En stor del af tiden er hun "p√•" og spiller rollen som sig selv med stor entusiasme, men netop den t√•lmodige og afventende stil, hvor vi blot er til stede i hendes hverdag, afsl√łrer undervejs i filmen flere og flere s√•rbare √łjeblikke, hvor bekymringerne om den lurende alkoholisme, den altid n√¶rv√¶rende diabetes eller blot tankerne om at v√¶re n√•et enden p√• et over 60 √•r langt liv i showbiz melder sig. Den √¶rlige og eftert√¶nksomme Stritch er mindst lige s√• interessant at finde ind til, som den skrappe og sjove ‚Äď og det er Karasawas fortjeneste, at det fortrolige rum i filmen bliver opbygget og giver plads til bekendelserne.

Elaine Stritch d√łde i 2014 og levede livet for fuld gang. Man bliver klogere p√• den figur, som man formentlig kun har m√łdt i udvalgte optr√¶dener p√• film og tv, men selve personen er bestemt ogs√• et bekendtskab v√¶rd. En rapk√¶ftet og hudl√łst √¶rlig reminder om de 'store damer', som teaterverdenen kunne producere og det helt s√¶rlige univers, deres personligheder skabte omkring dem.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1