Anmeldelsesdato:16-10-2015
Hugh LaurieNix
Britt RobertsonCasey Newton
Raffey CassidyAthena
Tim McGrawEddie Newton
Kathryn HahnUrsula

Fremtiden fra fortiden

Pirates of the Caribbean-serien viste, at man kunne lave film baseret på en forlystelse fra Disneyland, og nu tager Brad Bird over med en af årets ventede titler, science fiction-filmen Tomorrowland, som henter inspiration fra de temaområder i udvalgte Disneyland-parker, der er dedikeret Walt Disneys uhildede tro på fremskridtet og rumalderens ubegrænsede muligheder for at skabe en ny verdensorden.

Det har resulteret i en noget små-skizofren fortælling, hvis bedste del er et eventyr for de store børn i den ånd, der skylder den tidlige Spielberg en masse. Centralt i vores fortælling er pigen Casey, som smårebelsk og handlekraftig forsøger at forhindre, at hendes fars arbejdsplads, rumraketbasen Cape Canaveral, bliver nedlagt. En dag bliver hun arresteret for hærværk, og da hun bliver løsladt er en lille badge blandt hendes ejendele. Hver gang hun rører ved den, bliver hun ført til en anden verden, en fremtidsdrøm om et utopisk samfund, hvor teknologi og fremskridt har skabt fred og harmoni blandt mennesker.
Inden Caseys historie har vi dog hørt Frank Walkers historie, fortalt at den gamle Frank i George Clooneys skikkelse. Frank voksede op i 60’erne, hvor rumalderoptimismen var på sit højeste og arkitekturen udforskede nye former og tendenser, mens kontrollen over plastik gav nye former og faconer til kendte møbler og værktøjer. Efter de ødelæggende verdenskrige var verden forenet og buldrede fremad med ustyrlig optimisme. Frank får under et besøg på Verdensudstillingen i New York en badge magen til Caseys – og bliver også ført ind i den drømmende fremtidsby, hvor alle dårligdomme er fjernet.

Vi har altså to fortællespor, der naturligvis må fusioneres på et tidspunkt, men først fører Caseys jagt efter en forklaring på badgens hemmelighed filmen over thrillergenren og frem til en ærlig talt lidt skuffende sidste tredjedel, hvor hun forenes med Frank og tager på en afgørende rejse til drømmelandet – Tomorrowland. Fælles for sporene er den evigt ungdommelige pige Athena, hvis snusfornuft og hittepåsomhed er perfekte kvaliteter for en rekruttør på jagt efter egnede kandidater til Tomorrowland.
Centralt i filmen ligger en ubetinget fascination af det fremtidsbillede, som 60’ernes visionære fremelskede. Det er noget retro-futuristisk over Tomorrowlands naive drøm om et samfund i fuldstændig harmoni, og som man kan forstå på den pessimistiske og gammelsure voksne Frank, så er drømmen også faldet fra hinanden. Tomorrowland er blevet forvandlet – og kun måske Caseys uspolerede optimisme kan redde illusionen om et drømmeland forskudt af denne verden.

Tomorrowland fremstår på en og samme gang voldsomt ambitiøs og enormt banal. Der er noget i selve (kom)plottet, der hører til i en parodi på en science fiction-film komplet med diktatorkappe til skurken og megalomane tilbøjeligheder. Og samtidig er der en voksen og avanceret melankoli et sted i baggrunden over denne barnlige drøm, der i de indledende introduktioner til Tomorrowland bliver præsenteret med al det visuelle overskud, som penge kan købe i dag. Et langt stykke af vejen køber man ind på drømmen – og derfor virker tabet af den også oprigtigt.

Måske skyldes det ujævne i præsentation og indhold Brad Birds skifte fra animationsfilmens univers og ind i live action-genren. Efter at have erobret Hollywood med Ratatouille og De utrolige rykkede han ud i virkeligheden med Mission Impossible: Ghost Protocol, men der er stadig animationstendenser i måden at håndtere handlingen på flere steder i Tomorrowland. Der er agenter, hvis våben hører hjemme i en splatterfilm eller en tegnefilm og der er flugtmanøvrer, som ville have slået alle involverede ihjel hvis ikke vi stadig havde haft et ben solidt plantet i Tom & Jerry-universet, hvor intet gør mere ondt end man kan ryste det af sig. Disse elementer klinger sært sammen med det mere seriøse fortælling om den tabte drøm – og ingen af delene spiller helt godt op mod det klassiske ungdomseventyr, hvor wow-faktoren venter bag hvert af Caseys uforudsigelige trin ind i historien.

De fire stjerner gives til denne del af Tomorrowland, som klart er det bedste, blandt andet på grund af nytilkomne Britt Robertson – men forundringen over filmens splittede sjæl og umage tvetydige blanding af alvor og løssluppenhed, alvor og legende lethed er en irriterende følgesvend hele vejen igennem.

Det er en sjov blanding af korte featuretter man finder på blu-ray’en. Fra nogle meget forskellige kig bag kameraet til satiriske pjatterier (Hugh Laurie er pragtfuld i "The World of Tomorrow Science Hour: Hosted by Futurologist David Nix").
Det hele er holdt i samme nostalgiske tone som filmen og ganske informativt, om end noget fattigt i omfang. Et kommentarspor fra Brad Bird eller nogle lidt mere dybdegående making of-featuretter havde været noget mere fyldestgørende og tilfredsstillende for oplevelsen.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed han?

Søg på Google