Anmeldt af:Nadia Parbo
Instruktør:Pablo Larra√≠n

Premieredato:29-10-2015
Roberto FaríasSandokan
Antonia ZegersSister Mónica
Alfredo CastroFather Vidal

Synd afgiver mere synd

"Hvorfor vil du bo her? Her er pissetrist og her stinker", siger en turist til en aldrende, udst√łdt pr√¶st i El Club. Det samme sp√łrger publikum om, for livet i den lille chilenske kystby virker ikke til at v√¶re fyldt med gl√¶de, men derimod √©n lang vinters mismod, der ikke har et lyspunkt for enden af tunnelen. Dette er ikke det farverige Chile, men derimod et m√łrkt sted i en af den slags film, hvor der g√•r langsomt, indtil det ikke g√łr det l√¶ngere og som bruger sin sagte opbygning p√• at skabe en heftig slutning, hvor alting f√•r sin l√łsning ‚Äď eller mangel p√• samme.

Angel Films
I en lille by i Chile, hvor der ikke sker s√• meget, sidder fire pr√¶ster og en nonne og holder hinanden ved selskab i et trist hus uden for byen. M√¶ndene sidder der for at angre for deres synder og nonnen er deres fangevogter. M√¶ndene burde sidde i f√¶ngslet, men den katolske kirke v√¶rner om sit rygte og s√•dan et er f√¶ngslet ikke godt for. Men en dag kommer en ny pr√¶st til huset. Hvad han har gjort, er uvist, indtil anklager bogstaveligt talt fyger over havel√•gen i form af en ung hjeml√łs mand, der r√•ber op om seksuelle angreb af v√¶rste art. Dette bliver starten p√• en tid, hvor husets beboere m√• anerkende b√•de deres egne synder, men ogs√• om den kirke, de holder s√• meget af, virkelig altid vil det gode.

De tre pr√¶ster med det ensomme liv er √©n del af El Club, men den ensomme hjeml√łse mand med den mere end triste fortid, er den del af sk√•len med den st√łrste v√¶gt. Han er filmens lille kerne af sindssyge, der kommer fra en tragisk barndom. Hans synspunkter er ofte s√• vanvittige, at de n√¶sten kan virke ironiske. Det sidder den sagesl√łse tilskuer i hvert fald og h√•ber p√•, for intet menneske burde t√¶nke p√• den m√•de i al seri√łsitet. Scenerne med denne mand er med til at skabe den tragedie, der ligger til grund for handlingen i El Club, men den giver ogs√• sit besyv med til at g√łre filmen til en usentimental f√łlelse, der stiller sp√łrgsm√•l om religion og hvorvidt ens handlinger automatiske blive fromme, bare fordi man engang har afgivet en ed, man m√•ske ikke l√¶ngere tror p√•.

Angel Films
Samtidig med den stramme fort√¶llingsstil er El Club god til at fort√¶lle en historie, der ikke vil proppe meninger ned i halsen p√• os, men er med til at lade os danne vores egne. Enhver scene i filmen er nemlig n√łdvendig. Dagligdagen. Minderne. Afh√łringerne. Hundev√¶ddel√łbene. Det hele er med til at skabe en billede af en dagligdag, der bliver rystet af en uvelkommen fortid.
El Club har kun et eneste problem; den er skabt til et helt specielt slags publikum, for dens indhold vil ikke tale til dem, der ikke i forvejen har en interesse for kirkelige sp√łrgsm√•l og de tragiske begivenheder, der desv√¶rre er at finde i den katolske kirke. Synd afgiver mere synd, er moralen, men selve temaet i El Club er skrevet med neon i enhver scene. Det vil g√łre den til opl√¶g for megen diskussion for mange, men vil lade liges√• mange kolde.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1