Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen
Varighed:90 minutter
Instruktør:Maya Forbes

Premieredato:12-11-2015
Mark RuffaloCameron
Zoe SaldanaMaggie

S√łd historie med en ringe instruktion

Instrukt√łren bag Infinitely Polar Bear hedder Maya Forbes, og hvis du ikke kender hende, er det fordi at det er hendes f√łrste spillefilm som instrukt√łr. Hun har tidligere skrevet en del tv-film og markerer her sin spillefilmsdebut med et hjertebarn baseret p√• hendes egen opv√¶kst. Det er en meget personlig fort√¶lling om at vokse op med en maniodepressiv for√¶lder, og det er ogs√• derfor at Forbes valgte selv at instruere den, efter at hun selv havde skrevet manuskriptet. Dette er desv√¶rre bare eksemplet p√•, at det nogen gange er bedst at give sit hjertebarn videre til en, der ved hvordan det skal h√•ndteres.

Infinitely Polar Bear fort√¶ller historien om Cam Stuart (Mark Ruffalo) og hans kone Maggie (Zoe Saldana), der bor under fattige k√•r med deres to sm√•piger Amelia og Faith. Maggie beslutter sig for at ville hj√¶lpe familien ud af fattigdommen, og p√•begynder derfor en MBA i New York, hvilket efterlader Cam alene med b√łrnepasningen hjemme i Boston. Der er bare det faktum, at Cam er maniodepressiv, og det g√łr udfordringen med at passe to sm√• piger alene v√¶sentligt st√łrre. Filmen er herfra en livsbekr√¶ftende skildring af, hvordan man godt kan v√¶re en god far, selvom man har en sindslidelse.

Det er en ufattelig s√łd og r√łrende historie, der form√•r aldrig at tendere til f√łlelsesporno p√• trods af sin bl√łds√łdne tilgang. Dens store svaghed er desv√¶rre bare i den tekniske afdeling, hvilket er ufatteligt √¶rgerligt at se i tilf√¶lde som dette. Filmen starter lige p√• og h√•rdt uden nogen reel form for introduktion til de mennesker vi skal f√łlge, og er derfra klippet sammen p√• en s√• hurtig og abrupt m√•de, at det virker som om den fors√łger at skynde sig med at f√• sine ydmyge 90 minutter overst√•et. Mark Ruffalo (The Avengers, Forelsket i New York) og Zoe Saldana (Guardians of the Galaxy, Star Trek-filmene), der begge er dygtige skuespillere, virker som om at de ikke har f√•et af vide hvad pokker de skal g√łre, andet end at Ruffalo engang imellem skal have en gedigen hum√łrsvingning ‚Äď og det er virkelig synd for historiens fort√¶lling der ender uskarp og klodset.

Infinitely Polar Bear f√łles som en film produceret direkte til tv med et simpelt og uudfordrende plotforl√łb, hvor du aldrig er i tvivl om at den lykkelige slutning er p√• vej. Dette har nok ogs√• meget at g√łre med manuskriptet, men det kan v√¶re lige meget, n√•r den tekniske udf√łrsel er s√• ringe. Der er ikke et sekunds tvivl om, at det er en hjertevarmende historie, og flere af dens skavanker bliver heldigvis (til dels) l√łst i l√łbet af filmens anden halvdel. Man kan bare kun blive √¶rgerlig over, at de ikke har f√•et nogle mere erfarne mennesker bag kamereaet, n√•r vi har at g√łre med en s√• livsbekr√¶ftende og helt igennem rar historie.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4