Anmeldelsesdato:09-11-2015
Emilia ClarkeSarah Connor
Jason ClarkeJohn Connor
Jai CourtneyKyle Reese
J.K. SimmonsDetective O'Brien
Matt SmithAlex

Terminator på udebane

Det er 31-√•r siden, at vi f√łrste gang stiftede bekendtskab med Skynet og dets kyniske fors√łg p√• at stoppe den opr√łrske menneskehed og dens heroiske leder John Connor. Fors√łget dengang, i James Camerons genredefinerende actionfilm, bestod i at sende en dr√¶berrobot tilbage i tiden for at dr√¶be John Connors uvidende mor. Uden mor, ingen s√łn ‚Äď og dermed ingen besv√¶rlig modstandsbev√¶gelse ude i fremtiden.

Fire film senere og en masse robotter p√• tv√¶rs af tid og sted er man nu klar til at genoplive den filmserie, der om noget sk√łd Camerons karriere i gang, og som er blevet Arnold Schwarzeneggers mest ikoniske rolle til dato. Det er et godt og relevant sp√łrgsm√•l, om ikke filmserien har passeret sin sidste salgsdato, for de to seneste indslag har trods energiske fors√łg p√• b√•de at skrive sig ind i den konstant voksende mytologi og samtidig finde sin egen platform i universet overordnet set skuffet.

Det pr√łver britiske Alan Taylor nu at r√•de bod p√•, efter han stod for en af de mindre bem√¶rkelsesv√¶rdige film i Marvel-butikken, det andet kapitel om gudehelten Thor. Han sk√¶rer universet ud i et helt nyt snit baseret p√• et manuskript fra friske ansigter, og det placerer sig et sted mellem be√•ndet og simpelt gravr√łveri. Det f√łrste kvarter er det bedste. En genindspilning af √•bningen p√• Camerons f√łrste film med udvidede scener.

Connor og modstandsbev√¶gelsen er ved at s√¶tte det altafg√łrende slag ind mod Skynets dominans, men f√• √łjeblikke f√łr de f√•r lukket ned for str√łmmen til den selvst√¶ndigt t√¶nkende maskine, sender den en Terminator tilbage til 1984 for at sl√• Connors mor ihjel. Connor v√¶lger at sende sin bedste ven Kyle Reese tilbage til samme tid for at beskytte hende, men da Reese ankommer er intet som i Camerons film. For der er masser af Terminators p√• fri fod. B√•de unge udgaver af Schwarzenegger, gamle udgaver af Schwarzenegger og en af de moderne T-1000-modeller, der kan omsmelte sig selv til hvad det skulle v√¶re, som vi ellers f√łrst l√¶rte at kende i 2‚Äôeren.

Universet er blevet vendt på hovedet og bliver det fortsat, da det viser sig, at Sarah Connor ikke er den fjantede servitrice som i Linda Hamiltons skikkelse, men derimod en særdeles handlekraftig kriger i form af Emilia Clarke fra Game of Thrones-serien. Hele filmens eksistensberettigelse ligger reelt i denne nytænkning af universet.
Der er angstprovokerende for inkarnerede fans pludselig at skulle tage alting op til revision. Vores faste personer antager nye positioner i fort√¶llingen, Judgment Day er blevet flyttet 20 √•r i tiden ‚Äď og tidsrejser kan nu foretages i begge retninger. Nyt√¶nkning kan v√¶re godt, og det var i hvert fald bevist, at der ikke var flere film tilbage i det gamle Terminator-univers, men det b√łr ogs√• v√¶re tvivlsomt, om det nye kan b√¶re det serieformat som Genisys skulle v√¶re startskud for.

Taylor har endnu ikke overbevist om, at han er en vision√¶r filminstrukt√łr. Han kom fra tv-seriens verden, og han mangler fortsat at demonstrere, at han kan l√łfte en fort√¶lling fra tv-sk√¶rmens formidlende format til noget st√łrre. Der tales meget i Terminator Genisys i lidt uinspirerede close-ups. Dialogen er ofte overforklarende for at vi som tilskuer kan f√• en pseudo-forklaring p√•, hvorfor tingene har √¶ndret sig. Stikordet ‚Äď kan jeg afsl√łre ‚Äď er "alternative virkeligheder". Cameron forstod at lave film. B√•de i det billige format med den f√łrste r√• og gritty 80‚Äôer-klassiker og siden i grandiost action-format med den legendariske forts√¶ttelse fra 1991. Det pondus og den forst√•else for at iscenes√¶tte action, formidle science fiction og skabe figurer vi holder af og med i et komplekst univers ejer Taylor ikke ‚Äď og dermed udebliver fascinationen.

Tilbage render snart pensionsmodne Arnold rundt i det univers, han engang var det absolutte centrum for, og leder efter en sammenh√¶ng. "I'm old, not obsolete" er en af de gennemg√•ende replikker, men man h√¶fter sig mest ved den f√łrste halvdel. Det paradoksale er, at al kritikken til trods, s√• er Genisys slet ikke noget skidt bud p√• en gent√¶nkning af Terminator-universet. Det er bare uelegant vakt til live og kommer til at minde os om alt det, der var engang ‚Äď i stedet for at pege frem mod det, der kunne komme. Fans skal selvf√łlgelig ‚Äď med b√¶vende nostalgiske hjerter ‚Äď begive sig ind til det, der formentlig bliver sidste kapitel i historien om Skynets overtagelse af kloden, men forventningerne skal skrues ned. Nytilkomne kan roligt holde sig v√¶k og se at f√• samlet op p√• deres basale actionfilm-historie ved at l√•ne Camerons to f√łrste film fra den velassorterede onkels dvd-reol.

Blu-ray'en inkluderer 3 gode featuretter: Forn√łjelige og informative med de essentielle filmfolk, selv James Cameron er med! De fokuserer henholdsvis p√• filmens skuespillere, lokationerne og de visuelle effekter og varer sammenlagt en times tid. Klart v√¶rd at bruge sm√• 60 minutter p√•.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1