Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen
Genre:Animation, Børnefilm
Varighed:80 minutter
Instruktør:Phil Weinstein

Anmeldelsesdato:23-11-2015

Hovedpinefremkaldende venstrehåndsarbejde

Selvom det måske ikke fremgår tydeligt, så er Peter Pedal: På eventyr i junglen faktisk den tredje film i den nyeste serie om den nysgerrige abe. Hele seks år er der gået, siden den sidste udkom. Det burde, skulle man i hvert fald tro, være mere end rigeligt med tid til at lave en gennemarbejdet film. Men tag ikke fejl. Dette er en direkte-til-video-film, der af uransagelige årsager har fået biografpremiere i Danmark.

Plottet er så absurd, som det næsten kan være. Vi befinder os i en verden, hvor rumkapsler til mennesker er en mangelvare. Men én abekapsel har det amerikanske rumagentur gudhjælpemig kunnet fremskaffe. Derfor sendes Peter Pedal til rummet. Han skal reparere en satellit, der kan begrænse oversvømmelserne i Afrika. Rumplottet viser sig dog at være en hurtigt overstået sidehistorie. For da Peter Pedal styrter ned i Afrika på rumrejsens hjemtur, må manden med den gule hat, Ted, rejse til Afrika for at finde sin legesyge abe.

Filmens instruktør, Phil Weinstein, er dog ikke synderligt interesseret i at fortælle en historie. For bedst som man tror, man ved, hvad filmen handler om, skifter den pludselig fokus. Sådan er det flere gange undervejs. Det hæsblæsende tempo med de mange fokusskift vil måske nok glæde de mindste, der hurtigt begynder at kede sig, men rent fortællemæssigt er de mange lappeløsninger dovent ud over alle grænser. Og hvad værre er: De præsenteres ikke med samme glimt i øjet som i for eksempel Svampebob: En rigtig landkrabbe fra tidligere i år.

På mange måder er denne tredje Peter Pedal-film dog lidt af en præstation. Chuck Tately, der står bag filmens manuskript, har nemlig formået kreere et persongalleri næsten udelukkende bestående af møgirriterende, papirtynde karakterer. Værst er den muskuløse machochef for det amerikanske rumagentur. Med sin frembrusende, bedrevidende væremåde er han stereotypen på den inkompetente topchef, der tror han ved det hele, men som naturligvis ikke ved noget som helst.

Der er i det hele taget ikke meget positivt at sige om Peter Pedal: På eventyr i junglen. Jo, det skulle være, at den heldigvis kun varer 81 minutter. Men på trods af den korte spilletid blev jeg alligevel hurtigt træt af den mildest talt anstrengende tur i junglen med Peter Pedal. Hvorfor filmens danske distributør har valgt at give dette stykke venstrehåndsarbejde biografpremiere, forstår jeg intet af. Man burde have gjort som i USA og holdt denne overgearede stinkbombe langt væk fra biograferne.

Man finder fire syng-med-sange som ekstramateriale. Naturligvis med tilhørende tekst, skulle man være gammel nok til at læse og følge med slags.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1