Sylvester StalloneRocky Balboa
Tessa ThompsonBianca
Phylicia RashadMary Anne Creed
Ritchie CosterPete Sporino
Graham McTavishTommy Holiday

Handsken gives videre

Rocky Balboa er en af de mest elskede – og måske netop derfor mest langtidsholdbare – helteskikkelser som 70’erne opfostrede. En ukuelig vinder, der med mottoet "et skridt, et slag, en omgang" overkom først realistiske og Oscar-vindende forhindringer og siden i midt-80’ernes actionkapløb med Schwarzenegger tog til Rusland for at bekæmpe overnaturlig modstand i Dolph Lundgrens skikkelse. Uanset hvor The Italian Stallion drog hen var fundamentet bag figuren på plads, og universets genkendelighed og solide struktur er grunden til, at serien efter 5'erens lidt fortænkte forsøg på at komme videre fra den kulørte Rocky IV i 2006 genopfandt sig selv til en sidste kamp.

Warner Bros.
Nu er Sylvester Stallone endegyldigt blevet for gammel til at overbevise nogen om, at han stadig kan vinde noget i en boksering, men faklen gives så uendeligt effektivt og velfortjent videre i denne naturlige, ja nærmest organiske udvidelse af universet. Titlen indikerer, at vi nu bevæger os over i den slægt, hvor Rockys første modstander og senere gode ven Apollo Creed kommer fra. Balboas egen søn fandt aldrig glæden ved boksning, men i et ungdomsfængsel ulmer kampen i Apollos uægte søn Adonis, og han bliver reddet fra en tilværelse som kriminel, da Apollos enke vælger at lade ham vokse op i hendes luksushjem i skyggen af den far, som han aldrig nåede at møde.

En privilegeret opvækst kan dog ikke ændre på DNA’ets trang til kamp, så Donnie (som han kaldes) veksler mellem undergrundsboksning i Mexico og tilværelsen som forretningsmand tilbage på amerikansk jord, mens han utålmodigt prøver at finde sit kald. Han har alt, men ender alligevel med blot at smide YouTube-klip med Balboa mod Creed op på projektoren og skyggebokse i legendernes lys. Noget må ske, så han siger sit job op, vender sin opvækst ryggen og indlogerer sig i en primitiv lejlighed i Philadelphia, hvor den eneste mand, der kan forløse hans potentiale, har gemt sig i den restaurant, der efterhånden er blevet en mindernes gravplads for vores gamle champ.

Dannelseshistorien fra den første Rocky genoplives om end fra et noget andet udgangspunkt, og den unge instruktør Ryan Coogler, der for nogle år siden stod for den bragende gode Fruitvale Station, formår både at hylde Rocky-universets historie, genfortælle grundhistorien og samtidig fastholde en frisk tilgang til materialet. Det er kort fortalt sådan her, det skal gøres, hvis man vil skabe nyt liv i gamle klassikere. Donnie spilles af Michael B. Jordan, der er et af de største talenter blandt unge amerikanske skuespillere, og ham og Coogler (som også arbejdede sammen på føromtalte Fruitvale Station) skaber en figur, vi ikke kan andet end at holde med, mens han med selvtilliden struttende jagter den anerkendelse, som hans far havde.

Warner Bros.
Stallone er dog også god. Rigtig god, faktisk, i den første Rocky-film, hvor han ikke selv har skrevet eller instrueret. Han omfavner rollens naturlige alder og formår at skabe en fin rolle med den gamle mester, der har lagt boksedagene helt bag sig, men som alligevel ikke kan undgå at lade sig rive med, at den unge Donnies ustoppelige fremdrift. Det lå ikke naturligt til Rocky-figuren at blive gammel og reflekterende, men det virker, fordi – for nu at blive i en af de mange livslektier, der er blevet en del af figurens varemærke – tiden er den modstander, man ikke kan slå. De mange trængsler og minder står malet i Stallones furede ansigt, og han spiller så godt, at rygterne går om en mulig nominering til den Oscar, han aldrig vandt for den første film.

Creed kunne så let være blevet et udpint forsøg på at tanke selvtillid til en ny serie på ryggen af en gammel filmkæmpe, men i stedet er det blevet en spændende, dramatisk tilfredsstillende og velspillet hyldest til et univers, der har været fortalt historier fra i 5 årtier i træk. Creed er sin egen, og en god sportsfilm i sin egen ret, men det er i den respektfulde og samtidig uafhængige omgang med arvesølvet, at Coogler viser klassen. Hvis man har været med på hele rejsen og kan huske også de finere detaljer fra miljøet uden for de første 6 films bokseringe, så er Creed en klokkeklar og overraskende velkommen anbefaling, hvor faklen til en ny tid og en ny filmserie med stil gives videre. For alle andre er det en effektiv og velpolstret filmisk dannelsesrejse for en ung mand med noget at bevise.