CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Louder Than Bombs

Produktionsland:
Norge, Frankrig, Danmark

Produktionsår:
2015

Manuskript:
Joachim Trier, Eskil Vogt

Producere:
Joshua Astrachan
Albert Berger
Thomas Robsahm
Marc Turtletaub

Fotograf:
Jakob Ihre

Klipper:
Olivier Bugge Coutté

Komponist:
Ola Fløttum

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
24-08-17:
Souvenir
18-08-17:
Elle
16-03-17:
Elle
17-11-16:
Dagen i morgen
29-08-16:
Valley of Love
11-09-14:
Night Moves
10-05-13:
Amour
26-03-13:
Oslo, 31. august
04-03-08:
Reprise
20-11-06:
The Squid and the Whale
18-07-06:
Ulvetider
25-10-05:
I Heart Huckabees
29-03-04:
Roger Dodger
 


Louder Than Bombs

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Drama
Varighed:109 minutter
Instruktør:Joachim Trier
 
Premieredato:03-12-2015
Medvirkende:Som:
Jesse EisenbergJonah
Devin DruidConrad Reed
Gabriel ByrneGene Reed
Isabelle HuppertIsabelle Reed
David StrathairnRichard
Amy RyanHannah
Se komplet creditliste her

Sorg og fortrængninger
 
En lille babyhånd holder fast i mandens pegefinger. Vi er på fødegangen – manden bliver sendt efter mad til den nybagte moder. I hospitalsgangenes labyrint, farer han vild og støder tilfældig på en forhenværende kæreste – en heftig flirten opstår mellem de to.
Sådan åbner den norske instruktør Joachim Trier sin første engelsksprogede film, Louder Than Bombs, og det, der er højere end bomber, er en stille film om en dysfunktionel moderne amerikansk mellemklassefamilie – lidt i stil med Ordinary People, American Beauty og The Ice Storm.


Copyright:
SF Film
Conrad (fremragende spillet af Devin Druid) er teenager så det hørmer. Indesluttet, med fastklæbede høretelefoner, computerspil, enspænder, lettere aggressiv – og i skoleklassen distræt, mest kiggende ud af vinduet. Forholdet til faren, Gene (Gabriel Byrne), er afvisende og nærmest ikke eksisterende. Og moren, Isabelle? Det er filmens omdrejningspunkt. Hun omkom ved en bilulykke for 3 år siden. Isabelle var krigsfotograf. En af dem, der ville forbedre verden ved konfrontation af krigens gru i billeder – modig, professionel, med forsidefoto på New York Times.
Post festum, i forbindelse med en planlagt fotoudstilling, vil hendes journalistkollega, skrive Isabellas biografi, og så lægges fortiden brikker til et ikke for skønt familiebillede. For bilulykken var ikke et ulykkeligt trafikdrab, men et overlagt selvmord. Og det vil komme til at fremgå af biografien. Og hvem skal derfor – hvis nogen skal – fortælle den indesluttede, mutte teenager sandheden om moderens død? Far forsøger. Den ældre bror Jonah (Jesse Eisenberg), ham fra åbningsbilledet, med universitetskarriere og nyfødt baby, bliver hidkaldt, men mener konfrontationen unødvendig.

I flachbacks møder vi Isabelle – følsomt spillet af Isabelle Huppert – alene hendes udtryksfulde øjne, fortæller mere, end nok så pågående krigsbilleder, om smerte og sorg. Det er i korte passager vi møder den rodløse kvinde. Ansigtets sarthed, med den næsten gennemsigtige fregnede hud, gør at vi sidder tilbage og husker Isabelle, som filmens hovedperson, der svæver som en skygge hen over alle episoder. Vi kredser om far og de to sønners minder. Oplever tre divergerende syn på Isabella. Ikke mindst Conrads barndomsminder med mor i et følsomt og nært samvær. Men også mor/far forholdet og det klassiske storebrors forhold, står til revision. For selvfølgelig er der fejet meget ind under "væg til væg-tæppet" i den komfortable forstadsvilla i New Yorker forstaden. Utroskab – naturligvis – plus farens afbrudte karriere som filmskuespiller, for at ende op som skolelærer, endda på Conrads skole – plus med et forhold til engelsklærerinden!


Copyright:
SF Film
Lyder det indviklet – det er det såmænd ikke. De mange fragmenter fra en forsvundet tid danner stille og roligt et familiemønster – som ikke er så fjernt fra en moderne hverdag. Og det er filmens styrke. Et psykologisk nuanceret puslespil, hvor skuespillerne er så troværdige, loyale, næsten underspillende, at de er sikre på vores medleven. En film om sorg, og det at miste – uden falske melodramatiske toner. Mest om fortrængninger, der nok hjælper til overlevelse, men også forvansker og giver aggressioner og følelsesmæssige afvisninger.
Filmen mangler den råhed og de dokumentariske sandheder som Joachim Trier viste i Oslo, 31. august, men Louder Than Bombs efterlader ingen bombekratere eller høreskader – nej, filmen giver endda til sidst et stille håb for at de tre kan komme videre, uden hvide løgne og erindrings besmykkelser.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9
LEGO Ninjago filmen21/9
I min datters navn21/9
Paris må vente21/9
Borg14/9
God's Own Country14/9
En fremmed flytter ind14/9
American Assassin14/9
Flere bio-anmeldelser
 
Guardians of the Galaxy Vol. 211/9
Fast & Furious 88/9
Smølferne: Den hemmelige landsby28/8
The Salesman25/8
Loving21/8
Elle18/8
Life15/8
Skønheden og udyret14/8
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilket superhelt vil jernkæmpen gerne være i tegnefilmen Drengen og jernkæmpen?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google