Anmeldelsesdato:27-11-2015
Cara DelevingneMargo
Austin AbramsBen
Justice SmithRadar
Halston SageLacey
Jaz SinclairAngela

Old school √łmhed med moderne kant

I 80‚Äôerne var John Hughes kongen af teen-dramaerne. N√¶sten altid var det outsideren ‚Äď og de sk√¶ve typer ‚Äď der var vores omdrejningspunkt, og det var altid √łmt, f√łlsomt og v√¶ldigt charmerende. Siden da har Hollywood skiftevis haft fokus p√• de grovere og mere vulg√¶re (og ofte ogs√• latrin√¶re) tendenser inden for teen-genren og de sarkastiske og bitters√łde. Den amerikanske forfatter John Green, hvis roman En fl√¶nge i himlen sidste √•r hittede som film, er ogs√• forfatteren bag Paper Town, der igen er adapteret af Scott Neustadter og Michael H. Weber, og tilsammen er det trekl√łver n√¶sten lige s√• teenage-f√łlsomme som John Hughes. Bare med lidt moderne vittigt bid.

Fox Film
Den kiksede hovedperson denne gang er 18-√•rige Quentin (Nat Wolff, som spillede den blinde Isaac i En fl√¶nge i himlen), der er ved at afslutte sit high school-forl√łb. Han og hans to bedste venner Radar og Ben h√łrer bestemt ikke til gruppen af de popul√¶re elever p√• skolen, men det er derimod Quentins nabo, den karismatiske og st√¶rkt selvst√¶ndige Margo (en overraskende god Cara Delevingne, tidligere model og it-girl). De to var engang bedste venner, men Margo var for vild og vovet for unge Quentin, s√• de voksede hurtigt fra hinanden og nu sukker han blot over hende p√• afstand. Alts√• indtil en aften, hvor hun igen kravler ind af hans vindue og beder ham om hj√¶lp. Det er selvf√łlgelig endnu et vild og vovet eventyr hun vil have ham med p√•, og heldigvis siger han ikke nej.

Der havde heller ikke v√¶ret meget historie, hvis han havde, for budskabet med Paper Towns er at kaste sig ud p√• vilde og vovede eventyr. Quentin opdager nemlig b√•de masser om sig selv men lige s√• meget om Margo og hvem hun egentlig er, ved at sige ja. Ikke at Margo egentlig fylder s√• meget i filmen. Det er klart Quentin og vennernes rejse, der udg√łr plottet, mens Margo er horisonten de jager. Bogstaveligt talt, for efter deres aften sammen forsvinder Margo, og en pludselig eventyrlysten Quentin beslutter sig for at tage fri fra sit ellers p√¶nt planlagte liv for at finde hende.

Fox Film
Et improviseret road trip fra Orlando, Florida til upstate New York er den geografiske rejse i filmen, men det er i samspillet mellem vennerne og deres to ekstra yndige passagerer at filmen udspiller sig. I deres samtaler, fysiske kontakt og konstante nye √•benbaringer. Disse tre drenge har efter fire √•rs high school aldrig oplevet noget vild eller vovet, og det er derfor ganske r√łrende at se dem pr√łve nye ting. Filmen f√•r os fuldst√¶ndig overbevist om √¶gtheden af drengene. De virker teenage-trov√¶rdige. Dialogen er sprudlende og √łmheden er intens. Dette hele er vidunderligt charmerende og trods det ganske simple handlingsforl√łb er Paper Towns en sp√¶ndende fort√¶lling om venskab og at blive voksen. John Hughes kunne ikke have gjort det bedre.

Blu-ray‚Äôen er pakket med hyggelige indslag, der tager os bag om filmen. De er p√¶nt varierede, fra fire klassiske making of-featuretter over de sm√• alternative promoer til kommentarsporet med instrukt√łr Jake Schreier og forfatteren til bogen, John Green. De to sludrer l√łs om alt muligt, men vi bliver klart p√• klogere p√• filmens tilblivelse og figurerne, s√• kommentarsporet kan kun anbefales.
Ekstramaterialet er generelt af h√łj kaliber, informativt og nemt at komme igennem. Selv de kortere menupunkter som John Greens interviews med Nat Wolff og Cara Delevigne er ganske oplysende. Er man fan af filmen og bogen bag vil man sandsynligvis ogs√• elske bonusmaterialet.

Hvilken skuespiller har ikke spillet en blind person?