Anmeldelsesdato:15-12-2015
Michael B. JordanJohnny Storm
Kate MaraSue Storm
Jamie BellBen Grimm
Toby KebbellVictor Von Doom
Reg E. CatheyDr. Franklin Storm

Det sorte og surmulende får i Marvels festlige og faverige familie

Marvel-familien er en enorm broget bunke personligheder. Både figurerne og de utallige film, der de sidste 15 år er blevet spyttet ud fra tegneserie-koncernen. For ti år siden udkom Tim Storys børnevenlige og slemt flove bud på Stan Lee og Jack Kirbys nu ikoniske firkløver, og ganske som med Spider-Man-filmene er det tilsyneladende allerede tid til en reboot for De Fantastiske Fire.

Synderlig fantastisk føles filmen faktisk ikke. Det er den unge filmskaber Josh Trank, der har fået overrakt tøjlerne, fordi han med 2012s eksperimenterende superhelte-fabel, Chronicle, gav os et interessant bud på hvordan en superheltefilm også kan se ud. Han slipper ikke helt så helstøbt fra forsøget denne gang. Men den første del af Fantastic Four er bestemt stemningsfuld og original.

Fox Film
Trank og medforfatterne Simon Kinberg og Jeremy Slater bruger rigtig lang tid på at etablere universet. Og der virker godt, for persongalleriet og deres baggrundshistorier er klart filmens styrke. Vi møder den kvikke Reed Richards (i femte klasse, hvor han sortlægger nabolaget og samtidig bliver gode venner med roden Ben Grimm. Og mellem en næsten socialrealistisk skildring af nedslidt provinssump får vi indflettet basale brikker fra F4-folkloren på ganske elegant vis, som fx brugen af frasen "It's clobberin' time". Trank er nemlig en filmskaber, der tydeligvis sætter pris på det underspillede og diskrete; og med nogle af Hollywoods dygtigere unge stjernefrø stråler filmen omkring figurerne og deres fint portrætterede indbyrdes forhold.

Derimod begynder det at falme efter vores introduktion til universet, som kulminerer i den store ulykke, hvor de fantastiske fire plus femtemanden Victor Von Doom (Toby Kebbell i vanligt farligt hjørne) får deres specielle superkræfter. Et lækkert bud på dannelsen og højaktuelt i en verden hvor vedvarende energi stadig kan få folks blod i kog. Men i andet akt, hvor vores unge og nu pænt utrygge videnskabsfolk pludselig kan vilde ting med deres kroppe, kører filmen af sporet. Vi slipper helt for den ellers oplagte montage med sjove forsøg på at kontrollere kræfterne og filmen springer i stedet klodset og koldt syv måneder frem i tiden. Der bliver ikke fedtet for publikum her.

Fox Film
Hele balladen med at få samlet holdet og få styr på konsekvenserne fra gruppens gigantiske hovsa-øjeblik er desværre ikke i liga med andre af Marvel-filmenes imponerende action-klimakser. Der er meget langt til de blærede Iron Man- og Avengers-film eller den ekstreme maskuline hygge omkring Thor- og Captain America-filmene. Fantastic Four kan nærmest betegnes som det indadvendte og temmelig sorte får i familien. En tvær og ikke-behagesyg film, der har det bedst med at lege med sine sære idéer og ignorere enhver form for kommerciel gruppe-gejst og storladen bravado. Men hvis man foretrækker sine superheltefilm i grå nuancer bør man ikke blive alt for skuffet. Det er dog svært at se hvordan denne version af Fantastic Four-forgreningen skal kunne bære en kommende franchise, når den så åbenlyst nægter at følge det klassiske Marvel-mønster med bulder, brag og rigeligt overskud.

Med de tre mere videnskabelige featuretter (den fjerde handler om musikken) bliver det tydeligt, hvor meget arbejde og forberedelse der er langt i filmen – de to billedgallerier med filmens concert art er også ganske betagende – og det er derfor lettere bittersødt at bruge de ekstra 48 minutter på indslagene. Vi bliver bestemt klogere på hvordan filmen blev skabt; og det gør lidt ondt at det endelig resultat ikke er mere velfungerende.