Anmeldelsesdato:06-11-2015
Adrian GrenierVince
Kevin DillonJohnny Drama
Jerry FerraraTurtle
Jeremy PivenAri Gold
Emmanuelle ChriquiSloan

Overfl√łdig film om overflodstilv√¶relsen

"Venner. Fester. Damer. Stjerner." Plakaten siger det egentlig meget godt. HBO‚Äôs tv-serie Entourage (2004-11) har altid v√¶ret letbenet underholdning, der mest af alt egner sig til en t√łmmerm√¶ndss√łndag foran fjernsynet. Det skal dog ikke tage noget v√¶k fra seriens kvaliteter. For indtil den begyndte at k√łre i tomgang i de sidste par s√¶soner, fungerede Doug Ellins serie perfekt som et underholdende indblik i den glamour√łse drenger√łvstilv√¶relse i Hollywood. Men hvordan i al verden oms√¶tter man en overfladisk tv-serie til det brede l√¶rred? Det var for mig det helt store sp√łrgsm√•l.

Warner Bros.
At Entourage overhovedet er en spillefilm, glemmer man dog hurtigt. Filmen starter nemlig, hvor serien slap. Skuespilleren Vincent Chase, der for l√¶ngst har erobret Hollywood sammen med sine tre barndomsvenner fra Queens, har kastet sig over et nyt projekt: Han vil instruere sin f√łrste spillefilm. Instrukt√łrdebuten er dog ikke risikofri. B√•de sit gode ry og sin luksuri√łse tilv√¶relse s√¶tter han p√• spil for at udfolde sit kreative potentiale.
Som det ogs√• er tilf√¶ldet for serien, er plottet dog sekund√¶rt. I stedet er det indblikket i den ekstravagante tilv√¶relse med druk og hor, som er seriens helt store appel. Til dette form√•l har instrukt√łr og manuskriptforfatter Doug Ellin samlet en perler√¶kke af stjerner, der alle optr√¶der i korte cameos. Her er tale om alt fra filmstjerner som Liam Neeson og Mark Wahlberg (der var seriens producer) til sportsstjerner som Tom Brady og Thierry Henry. Stort set hver eneste scene byder p√• en g√¶steoptr√¶den fra en af Hollywoods utallige celebrities.

Med andre ord er alt, pr√¶cis som vi kender det fra HBO‚Äôs hitserie. Som forventet er det ogs√• Vinces rapk√¶ftede superagent, Ari Gold (Jeremy Piven), der byder p√• filmens komiske h√łjdepunkter. N√•r han f√•r en af sine j√¶vnlige raseriudbrud og sl√•r om sig med verbale huskekager, er det ganske enkelt sv√¶rt ikke at tr√¶kke p√• smileb√•ndet. Bare tag scenen, hvor den forsvarsl√łse eks-assistent Lloyd bliver svinet til: "Lloyd, I have bigger problems than figuring out who‚Äôs going to give you away at your big fat gay wedding. Call your friends at Grindr. I‚Äôm sure they have an app for that."
Problemet med selv de bedste tilsvininger i filmen er dog, at de er set f√łr. N√•r Ari mister besindelsen til parterapi er det eksempelvis sv√¶rt ikke at f√łle, at der er tale om dovent genbrug fra seriens bedste √łjeblikke. Endnu mere problematisk er det dog, at det genbrugte materiale ikke er tilpasset spillefilmsformatet. Jeg savnede ganske enkelt en strammere struktur og nogle flere dramaturgiske h√łjdepunkter. I stedet trasker filmen af sted i sit monotome, men, indr√łmmet, ogs√• ganske hyggelige tempo. Og det er hyggeligt at f√łlge de fire drenger√łve fra Queens. Men det fungerer alts√• bare bedre i 30 minutters-episoder end i en n√¶sten to timer lang spillefilm.

Warner Bros.
Det er sv√¶rt at gennemskue, pr√¶cis hvorfor HBO‚Äôs tv-serie Entourage (2004-11) skulle ledsages af en spillefilm. For selvom det bestemt er hyggeligt at se de fire drenger√łve og den temperamentsfulde agent Ari Gold igen, s√• f√łles filmatiseringen af den prisvindende serie noget overfl√łdig. For ikke nok med, at meget af materialet er genbrug fra serien, s√• passer den tilbagel√¶nede skildring af det luksuri√łse Hollywood-liv bare bedre til serieformatet end til det brede l√¶rred. Derfor ender Entourage som et nogenlunde underholdende, men ogs√• ligegyldigt bekendtskab.

18 minutters slettede scener er ekstramaterialet til dvd'en. Det er bestemt ikke dem alle, der er lige interessante, men for hardcore fans af serien (og/eller filmen) er de naturligvis sjove.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4