Filmen om radiserne - med Nuser og Søren Brun

Genre:Animation, Adventure
Varighed:88 minutter
Instruktør:Steve Martino

Premieredato:25-12-2015

Varmt og hyggeligt gensyn

Selv om vi ikke har samme nære forhold til Charles M. Schulz’ ikoniske tegneserie – om den evigt uheldige Søren Brun, hans gæve hund Nuser og hele nabolagets farverige unger – Radiserne, er den velkendt og elsket nok herhjemme til at der er grund til at begejstres over første forsøg med en ny spillefilm efter 35 år! Schulz selv døde i 2000, men hans søn og barnebarn har overtaget pennen og sammen med folkene bag Ice Age-filmene har de skabt en ganske vellykket animationsfilm, som både har rette ånd og streg som serien, Schulz startede helt tilbage i 1950.

Fox Film
Fuldstændig lige som med The Simpsons befinder vi os i samme uendelige univers med en flok herlige personligheder, der aldrig bliver ældre eller særlig meget klogere. Hvis man allerede kender til Søren Brun, Nuser, Woodstock og resten af Radiserne vil det være nemt blot at sætte sig tilbage og nyde filmen. Kender man derimod ikke så meget til figurerne på forhånd, så fortvivl ikke. Den forklarer hvad den skal – tilmed i børnehøjde – elegant og ubesværet i løbet af de første scener, og med Schulz’ klassiske flair for samfunds- og popkultur-detaljer og -referencer. De voksne vil altså også more sig undervejs.

Plottet er også lige til at gå til. Vi følger Søren Brun i cirka et halvt skoleår og ser hvordan han kontant prøver at imponere den nye pige i klassen, selvfølgelig uden meget held, alt imens hans trofaste hund Nuser – med nyerhvervet skrivemaskine – kæmper mod sin fantasis nemesis Den Røde Baron. Med en livlig rytme (og naturligvis med underlæggende blød jazzmusik) svinger vi fra baseball over dansekonkurrencer til vild action i luften. Det hele med glimt i øjet og uden alt for meget uhygge, så hele publikumsspektret – fra børnehaven-alderen til alderdomsklientellet – kan hygge sig.

Fox Film
Radiserne er nemlig stadig universel underholdning om livets små og store udfordringer. Serien har altid været fremme i skoene, når det gjaldt tendenser og iagttagelser fra hverdagen i vores moderne samfund, men selvom 3D-filmen ikke byder på banebrydende animation eller en synderlig symbolsk 2015-fortælling, føles den frisk og stadig vedkommende. Slutningen afviger lidt fra universet, men ellers er Filmen om Radiserne en energisk og charmerende fortsættelse af fortællingerne om Søren Brun & Co.

Hvad hed det talkshow, som Lars von Trier lavede til TV?