Anmeldelsesdato:19-01-2016
Rupert FriendAgent 47
Hannah WareKatia
Zachary QuintoJohn Smith
Ciarán HindsLitvenko
Thomas KretschmannLe Clerq

For få fede opture

Der behøver ikke gå mange år før Hollywood forsøger sig med et reboot af en franchise med potentiale. Senest har både Spider-Man og Fantastic Four været en tur igennem opdateringsmaskinen – med knapt så succesrigt resultat – og nyeste popinstitution er IO & Eidos computerspil-mastodont Hitman, hvis første filmforsøg fra 2007 allerede virker lettere forældet.

Fox Film
Problemet med begge disse filmatiseringer er, at det føles som om folkene bag dem ikke rigtig tror på deres eget produkt. Igen bruges der en ukendt instruktør, denne Aleksander Bach er lige frem debutant, og ikke overraskende at filmen en lunken omgang dårlig dramaturgi med enkelte flotte actionscener flettet ind imellem kedelighederne. Heldigvis er den kvindelige frontfigur lidt mere end bare en køn dukke denne gang, men det skyldes nok mere tidsånden end psykologisk indsigt fra manuskriptforfatter Skip Woods, der også skrev den første Hitman. Dynamik og finesse er i hvert fald ikke redskaber hr. Woods besidder. Britiske Rupert Friend (der har været suveræn i de seneste sæsoner af Homeland) er også troværdig nok som 47, men han skal heller intet andet end uddele øretæver og skyde med skarpt. Lidt for nemt.

Plottet er også oplagt nemt. Vi har en ung kvinde, der er helt fortabt et sted i Berlin. Hun leder efter en person, men ved ikke hvem og heller ikke hvorfor. Det hele giver ikke meget mening, men det er alligevel interessant nok at følge hendes rejse. Det bliver selvfølgelig langt sjovere da først vores kronragede og jakkesæt-elegante titelperson gør sin entre. Nogenlunde samtidig med en anden handlekraftig nydelig ung mand, der forsikre vores kvindelige fokus at hun er i sikre hænder hos ham. Ham den skaldede med det røde slips opfører sig altså også en smule suspekt. Men både Katia og os bliver snart klogere.

Fox Film
Effekten med at lede os lidt på afveje og ikke kortlægge alt fra start er et velkomment træk fra filmskabernes side, og det er også ganske underholdende at se at filmen ikke holde sig tilbage med bombastisk vold. Det er næsten Looney Tunes-morsomt at se den ene håndlanger efter den anden ryge ud over en gigantisk trappe og alle ramme – hårdt – ned i gelænderet. For ikke at tale om de massive mængder blod der også benyttes, når Agent 47 går i arbejde.
Som sagt ligger filmens svaghed i plottet der sammenbinder disse drabelige smadder-sekvenser, for når først vi har fået lagt de vigtige brikker sammen, så fiser spændingen ud af løjerne. Bevares der er da nogle visuelt pæne opsætninger undervejs. Bach & Co. har tydligvis prøvet at skabe nogle stilistiske højdepunkter; og rødt, hvidt og sort ser altid godt ud sammen, men der skal lægges langt flere kræfter i hvis man vil lave en film, der ikke er glemt, når de sidste rulleteksterne er forbi.

Ekstramaterialet på diverse BD/dvd’er kan være alt fra ligegyldige småtterier til underholdende information. Bonusmaterialet til Hitman: Agent 47 hører nærmere til sidstnævnte. Det er faktisk så velproduceret at det højner filmen, og så bliver det vel næppe bedre? Ikke at det når LOTR-niveauer, men et spændende triviaspor om Hitman-universet samt en god hånd featuretter sætter filmen i klart pænere lys. Personligt var jeg ikke synderligt begejstret over filmen, men er blevet mindre negativ efter gennemsynet af BD’ens ekstramateriale.

De slettede scener og forskellige billedgallerier er lettere ubetydelige, mens de to (ud af fire) featuretter, "Re-imagining Hitman" og "Ultimate Action: Staging the Fights" fra optagelserne, og til dels de fem lettilgængelige promo-featuretter, er solid underholdning.
Triviasporet er ganske omfattende, omend man skal pudse brillerne, idet teksterne leveres i en meget lille boks i hjørnet af billedet, men fin info for alle der ikke er så bekendte med Hitman-universet.