Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Kali HawkHannah
Fred WillardGary
Mike EppsRon
Jane SeymourClaire
Florence HendersonMrs. Robinson

Politisk ukorrekt og gennemført usjov

Fifty Shades of Black er, som navnet indikerer, et spoof over Fifty Shades of Grey, der havde premiere sidste år. Kali Hawk (Bridesmaids, Get Him to the Greek) spiller den generte college studerende Hannah Steele, der møder den rige forretningsmand Christian Black, spillet af Marlon Wayans (Scary Movie, White Chicks). Black beslutter sig for at forføre Hannah, men hans yderliggående seksuelle præferencer, er ikke ligefrem Hannah's kop te.

Fifty Shades of Black har således det samme plot, som originalen den parodierer, men har valgt at skille sig ud på det markante punkt at begge hovedpersonerne, er skiftet ud med skuespillere af mørkere hudfarve. Dette er starten på en gennemgående politisk ukorrekt film, der baserer størstedelen af sine vittigheder på udvandende racistiske stereotyper, som er set utallige gange før, blandet med fald-på-røven humor af værste skuffe.

Wayans har muligvis komisk timing og mimikken på plads, men det er simpelthen for meget at skulle overvære hans grimasser og lumre sex-jokes, skrevet direkte til teenage-segmentet, i filmens 90 minutter. Om det har hjulpet eller skadet på humoren, at han har været med til at skrive manuskriptet, er svært at sige, men en ting er sikkert; sjovt er det ikke. Dertil hjælper det ikke, at han suppleres af Kali Hawk, der er helt igennem usjov fra start til slut. Det er til hendes forsvar også svært at være sjov, når ens replikker er så elendigt skrevet.

Enkelte grin kan muligvis forekomme, men dette er udelukkende pga. at filmen foregår på bundniveau hele vejen igennem. Der er naturligvis tale om et spoof, og den slags skal have plads til at være komplet idiotiske, men Fifty Shades of Black formår at være idiotisk uden det mindste gran af charme eller humor. Fifty Shades of Grey var en relativt ringe film, som jeg stort set aldrig kunne finde på at anbefale, men hvis valget stod mellem den og Fifty Shades of Black, ville originalen vinde til hver en tid.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4