Anmeldelsesdato:15-02-2016
Meryl StreepRicki
Rick SpringfieldGreg
Kevin KlinePete
Mamie GummerJulie
Sebastian StanJosh

Tilbage til familier√łdderne

Jonathan Demme er sv√¶r at f√• greb om som instrukt√łr. En solid h√•ndv√¶rker med et s√¶rligt talent for nuancerede kvindeportr√¶tter, hvis karriere toppede med Oscar-magneten Ondskabens √łjne. Nu er han aktuel med en gennemf√łrt hyggelig og ukompliceret tur i selskab med den selverkl√¶rede rocksanger Ricki, som stadig lever dr√łmmen fuldt ud i Californien selv om d√•bsattesten efterh√•nden har gjort sig fortjent til et ophold p√• museum. Tilbage i Indianapolis sidder resten af familien, som hun forlod til fordel for musikken dengang b√łrnene var sm√•. Datteren er netop blevet forladt af sin mand og er flyttet hjem til farmand og den kvinde, der har udfyldt moderrollen gennem hele hendes opv√¶kst.

Til sidst kapitulerer faderen i Kevin Klines skikkelse og ringer til Californien for at s√łge assistance fra Ricki, som skraber den alt for tydelige kistebund og s√¶tter sig p√• et fly tilbage til det Martha Stewart-liv, som hun med al vold og magt har fors√łgt at l√¶gge bag sig, for familieb√•nd er st√¶rkere end som s√• ogs√• selv om afstanden er blevet s√• stor, at den kan sv√¶r at tilbagel√¶gge.

Ricki and the Flash f√•r fint sat mor-datter-forholdet i centrum i den reunion, der hele vejen igennem er akavet og ufrivillig, men som samtidig fint demonstrerer, hvordan sl√¶gtsskab ikke kan oph√¶ves. Ricki kommer med en vildskab og attitude, som er helt ukendt i det n√¶rmest demonstrativt p√¶ne og velfriserede hjem ‚Äď og hun udg√łr et n√łdvendigt alternativ til de psykiatertimer, som datteren p√¶nt m√• passe i fors√łget p√• at komme p√• fode igen. Det er i disse scener, at filmens attraktionsv√¶rdi ligger ‚Äď i sammenst√łdet mellem normaliteten og det uregerlige.

Der er ikke mange overraskelser i historien, men en masse k√¶rlige og ofte morsomme optrin, n√•r de to fremmede verdener f√łres sammen igen. Heldigvis er der heller ingen lette l√łsninger, s√• vi slipper for den idylliserede slutning, hvor alle konflikter l√łses og relationer genetableres. Det forbliver et problem, at Ricki blot forlod familien for at f√łlge sin egen dr√łm, men den udgave af hende, der vender tilbage har trods alt noget andet og n√łdvendigt at tilbyde. Meryl Streep nyder helt tydeligt at s√¶tte t√¶nderne i en figur, der ligger et godt stykke fra hendes normale fremtoning ‚Äď og hun f√•r givet Ricki kant og en s√•rbarhed af den slags, der melder sig, n√•r udl√łbsdatoen p√• den valgte livsstil er ved at n√¶rme sig. Og s√• giver det s√• afgjort filmen ekstra dynamik, at hun spiller over for sin egen datter ‚Äď Mamie Gummer ‚Äď som sumper overbevisende igennem som s√•ret og uforst√•ende.

Et par kortfattede dog udmærket featuretter, fire slettede scener og en bunke stillfotos. Ikke overvældende, men lidt er også godt.

Hvilke tre Joel Schumacher-film har Colin Farell spillet med i?