Anmeldelsesdato:26-02-2016
Corey HawkinsDr. Dre
Jason MitchellEazy-E
Neil Brown Jr.Dj Yella
Aldis HodgeMC Ren
Marlon Yates Jr.The D.O.C

Da Compton blev sat på verdenskortet

Selvom der ifølge vores regering er 31 ghettoer i Danmark, så har vi ikke noget, der kommer i nærheden af Compton i Los Angeles. I det fredfyldte Danmark er der ingen bandemedlemmer, som stopper skolebusser og truer børn med pistoler. Og da slet ikke uden en efterfølgende mediestorm af de helt store. I Compton, hvor den legendariske rapgruppe N.W.A. kommer fra, er bandekriminalitet intet usædvanligt. Det er i netop dette miljø, at Straight Outta Compton foregår i.

Godt nok består N.W.A. af fem medlemmer, men i F. Gary Grays film er der kun tre hovedpersoner. Fokusset er på hustleren Eazy-E, produceren Dr. Dre og gruppens ordsmed Ice Cube. Dem følger vi fra kort før gruppens dannelse i 1986 og helt frem til midt-halvfemserne. Filmen tager først og fremmest udgangspunkt i de tre medlemmers indbyrdes forhold og den splittelse, berømmelsen medfører. For efter Eazy-E ansætter den sleske manager Jerry Heller (spillet af Paul Giamatti), går der ikke lang tid, før Ice Cube finder ud af, at det ikke er alle, som får en lige stor del af kagen.

Straight Outta Compton er dog meget mere end blot en biopic om en musikgruppes turbulente vej til toppen. For filmens instruktør, F. Gary Gray nøjes ikke med bare at vise os, hvordan rapklassikere som "Straight Outta Compton" og "Fuck tha Police" blev skabt. Ved også at give et indblik i racediskriminationen i slutningen af 80’erne, som ledte til Rodney King-opstanden i 1992, giver han N.W.A.’s ellers rigeligt politifjendske tekster en ekstra dimension.

Straight Outta Compton ønsker dog først og fremmest at underholde. Og det formår den også at gøre på fornemste vis. Takket være det høje tempo og den sprudlende energi, filmen fortælles med, nåede jeg i hvert fald aldrig at kede mig i løbet af de to og en halv time, som forestillingen varer. Det skal dog siges, at man med fordel kunne have skåret godt en halv times materiale væk. Særligt filmens anden halvdel bærer nemlig præg af, at Dr. Dre og Ice Cube, som begge har været involveret i filmens produktion, også ønskede at inkludere deres senere meritter.

Hvis du bare er den mindste smule interesseret i rapmusik, vil filmen om den legendariske hiphopgruppe N.W.A. næppe skuffe. For selvom Straight Outta Compton bestemt har sine skønhedsfejl, er fortællingen om de fem gadedrenge fra ghettoen fyldt med så mange dramatiske højdepunkter, at man aldrig når at kede sig undervejs. Når man ser på alle de vanvittige ting, gruppen har været udsat for, kan det faktisk næsten være svært at fatte, at der er tale om en virkelig historie.

Ud over en masse korte kig bag kameraet og nogle forskellige slettede scener, finder man 1. En længere udgave af filmen og 2. Et fremragende kommentarspor fra instruktør F. Gary Gray. Win win altså.
Den længere version af filmen giver os 20 ekstra minutter, mens Gray med sit medrivende kommentarspor agerer underviser i NWA-historie og knapt så meget film-historie. Men det skader ikke interessen, at det mere handler om figurerne og hvordan tingene udspillede sig i virkeligheden frem for hvordan scenerne blev sat sammen. Selvom han bestemt ikke er ked af at rose sine skuespillere. Det er i hvert fald tydeligt at han elsker sin film og entusiasmen er temmelig smittende at lægge ører til.

Hvem spiller Qui-Gon Jinn i Star Wars: The Phantom Menace?