John CorbettIan
Michael ConstantineGus
Lainie KazanMaria
Andrea MartinAunt Voula
Elena KampourisParis

Doven opf√łlger

Det er ikke specielt underligt, at der kommer en forts√¶ttelse til My Big Fat Greek Wedding, der blev en gigantisk succes p√• verdensplan. Det underlige ligger i at det har taget filmfolkene 14 √•r at f√łlge op p√• hittet. De pr√łvede ellers tilbage i 2003, blot et √•r efter filmens biografsucces, at lave en tv-serie; men den holdt kun 7 afsnit (og blev aldrig vist i herhjemme).
Men nu er den her alts√•, den rigtige forts√¶ttelse til eventyret om den kiksede, gr√¶ske √¶lling Toula, der fik nok af sin triste tilv√¶relse, fik en make-over og scorede dr√łmmeprinsen John Corbett. I processen fik vi andre smag for hvor ut√•leligt det kan v√¶re at have en k√¶mpe familie, der konstant blander sig i ens liv, inklusiv ens enorme bryllup, men ogs√• hvor rart det er at have familie, der elsker en.

Samme m√łnster
Og Toulas farverige familie elsker hende stadig og omvendt. Meget lidt er faktisk √¶ndret siden afslutningsscenen i My Big Fat Greek Wedding. Toula og Ians datter, Paris, er dog blevet 17 √•r og det er nu hende der lader sig irritere over hvor meget familien fylder i hendes liv. Hun h√•ber p√• at blive optaget p√• college s√• langt v√¶k fra Chicago som muligt, og vi forst√•r hende udm√¶rket. Toula som ellers burde have l√¶rt noget, er begyndt at opf√łre sig lige s√• omklamrende som den familie hun √•rtier tidligere gjorde opr√łr imod, og problemet med My Big Fat Greek Wedding 2 er netop at alting blot er det samme, og tilmed uden 1‚Äôerens romantiske fokus.

Slap, plat og uden fokus
Manuskriptet er igen skrevet af Nia Vardalos, der baserede den f√łrste film p√• sit virkelige liv, men forts√¶ttelsen f√łles temmelig sl√łset. Ud over sidehistorien med datteren, fors√łger filmen ogs√• at fort√¶lle hvordan Toula og Ian er g√•et i st√• i deres forhold, mens den sidste del af historien omhandler Toulas for√¶ldres √¶gteskab, der viser sig ikke at v√¶re officielt. Tilbage i 60‚Äôerne, da de blev gift fik pr√¶sten ikke underskrevet papirerne. Men Toulas mor vil ikke bare hoppe ned p√• r√•dhuset og f√• det nemt og hurtigt fikset. Hun vil egentlig gerne fries til igen, denne gang mere romantisk og hun vil for √łvrigt ogs√• gerne have sig et ordentlig bryllup.

Stadig irriterende
Og s√•ledes ender My Big Fat Greek Wedding 2 med at handle mest om Toulas familie, som samles for at f√• bragt et nyt bryllup ‚Äď som for√¶ldrene har r√•d til ‚Äď p√• benene. Toula og Ians ellers velkomne krise med at n√• hinanden f√•r en enkel scene og den mest interessante sidehistorie med datterens behov for selvst√¶ndighed f√•r ogs√• alt for lidt plads. Tilbage har vi et kaos af r√•beri, uvelkomne r√•d, d√•rlig smag og st√¶dige for ikke at sige √łret√¶veindbydende familiemedlemmer. Hvis ikke man har l√¶rt at holde af dem med den f√łrste film, vil man ikke kunne udholde dem i film 2, og desv√¶rre er ingen af bifigurerne blevet mere nuancerede siden sidst. Enerverende karikaturer med kun enkelte sjove p√•fund.

Ubeslutsomheden dræner filmen for kræfter
My Big Fat Greek Wedding 2 skal nok kunne tilfredsstille hardcore fans af den oprindelige film: Alle skuespillerne er med igen, der er tilmed blevet tilf√łjet et par nye folk med gr√¶sk ophav, nemlig filmens producer ‚Äď og kvinden bag id√©en med at filmatisere Vardalos‚Äô historie ‚Äď Rita Wilson, som sammen med den evigt unge fl√łdebolle (kvalitetsfl√łdebolle, selvf√łlgelig!) John Stamos spiller et smart √¶gtepar, der er centrum for en af filmens bedste scener. Den unge Elena Kampouris, som datter Paris, er ogs√• noget af det mere velfungerende ved filmen, der bestemt har nogle morsomme h√łjdepunkter over de 94 minutter. Som helhed er MBFGW2 dog en skuffende aff√¶re. Alt for lidt substans og originalitet og alt for meget fyld og ligegyldighed. Charmen fra 2002-successen er for tyndslidt og i stedet for at bygge l√łjerne omkring familien Portokalos op igen har folkene bag filmen valgt blot at klaske lidt farverig maling p√• hysteriet. Det f√łles halvhjertet og sjusket og alt for lidt romantisk og morsomt.