Anmeldelsesdato:31-05-2016
Michael Hasselflugdk.st: far
Sofie Gråbøldk.st: mor
Dick Kaysødk.st: Bruno
Lise Baastrupdk.st: Randi
Magnus Millangdk.st: Mads

Fej & sej og vildt hurlumhej

Det kan ikke være sjovt at skulle efterfølge Inderst inde – Pixars seneste film og gigantiske publikums- og indtjeningssucces – så kort tid efter dens premiere. Men det er bare ærgerligt for Den gode dinosaur. Nogen skulle jo være efterfølgeren og heldigvis er Den gode dinosaur også så radikal anderledes, at man på ingen måde kan forveksle de to film.

Klassisk fortælling i innovativ ramme
Den gode dinosaur er nemlig en traditionel fortælling om en lille gut, der skal lære at overkomme sin frygt. Han er bange for alt og alle og tilmed blevet separeret fra sin familie og derfor helt alene i en meget stor verden. Hvordan skal det mon gå. Trods denne klassiske skabelon bryder Pixar selvfølgelig reglerne en hel del. Første led i kæden af disse charmerende brud, er en lettere omskrivning af Jordens udvikling. Med præmissen, ’hvad nu hvis dinosaurerne aldrig var blevet udryddet grundet asteroidenedfald?’. Åbningsscenen i Den gode dinosaur ser nemlig en kæmpe meteor fare forbi Jorden og nogle millioner år senere starter vores historie så.

Høneangst og palle
Vi begynder hos en kærlig nybyggerfamilie med egen gård og tre små børn: Lillebror Arlo kan ikke helt så meget som storebror og -søster, så det er hans job at fodre hønsene. De skræmmer ham (dagligt), og inden vi er mange minutter inde i filmen, er Arlo på vandring med farmand, der prøver at opmuntre og opruste ham. Men et slemt uvejr og en voldsom flod river far med sig, og pludselig er lillemanden helt alene. Heldigvis er han kun alene i ganske kort tid, for det lille krapyl, der har været i familiens foderlager, og som Arlos far har forsøgt at få Arlo til fange, er lige i nærheden. Den lille bandit viser sig naturligvis er være super sød og ganske hjælpsom. Han frygter intet. En god ven at have med sig, mens man forsøger at finde vej hjem.

Vestens skrappe drenge
Synes man dette lyder for fromt og pænt, for ikke at sige forudsigeligt, og slet ikke så kreativt som Pixars tidligere film, så bare rolig. Finessen ved Den gode dinosaur er nemlig hvordan de har byttet rundt på de klassiske animationsmønstre med gæve drenge og friske sidekicks. Her er vores talende hovedperson en apatosaurus (planteæder med hans hals og lang hale) og hans vilde og tjenstvillige makker er et menneskebarn med pjusket hår og store grønne øjne. Og for at gøre løjerne endnu mere tossede har den debuterende Pixar-mand Peter Sohn (der dog har været story artist og animator på fx Ratatouille, De utrolige og Find Nemo) og hans manuskripthold (inklusive Bob Peterson) valgt at bruge en western-skabelon til fortællingen. Højdepunktet er klart Arlo & Tots møde med nogle seje cowboys og deres kæmpe flok langhorns-bøfler. De tre cowboys er T-Rex’er. Genialt.

Flot naturfilm – med vanvittige friheder
Trods solide portioner spænding flettet ind i drengenes vandring tilbage mod Arlos familie, og vores to sympatiske hovedpersoner samt et væld af sjove bifigurer, føles Den gode dinosaur ikke så overrumplende som Pixars tidligere værker. Det vanvittige udgangspunkt, ombytningen af rollerne og western-modellen er ret fantastiske, men der er relativt lidt dialog (den tobenede kan ikke tale, men er dog svært empatisk), ufatteligt mange og super flotte naturbilleder, så føles det animerede eventyr mere som et syret National Geographic-program. Men holder man af natur-film og nuttede dyrebørn, så bliver det ikke mere ømt, og så må man faktisk gerne smide en stjerne oveni karakteren.

Kortfilmen Sanjay's Super Team, der var Oscarnomineret i 2016, som var Den gode dinosaurs opvarmning i biograferne er også at finde på blu-ray’en, der byder på en fin samling af forskelligt bonus. Fra en lille håndfuld slettede scener til de syv featuretter, hvor de sidste to, "Dino-bidder" og "gemmeleg", egentlig mere er en slags animerede storyboards end selvstændige bag kameraet-indslag. Men de første fem featuretter i menuen er derimod seværdige. Informative og pænt uformelle.
Det samme kan siges om kommentarsporet, om end, der er så mange folk der har bidraget til det, at det virker lettere ufokuseret. Med mindre man er hardcore animationsnørd kan det ikke anbefales. Men skivens ekstramateriale er overordnet godt.