Anmeldt af:Mia Brygger

Ellen PageStacie Andree
Michael ShannonDane Wells
Steve CarellSteven Goldstein
Luke GrimesTodd Belkin
Josh CharlesBryan Kelder

...with liberty and justice for all

Den amerikanske troskabsed lover h√łjthelligt at √¶re alle dens indbyggere med disse goder, men siden den kom til verden tilbage i 1892 har de fleste nok vidst at det er en nobel, omend noget urealiseret tanke. Endnu. Idealet om en udelt nation, hvor alle uanset k√łn, race eller religion har ligeret har fra ladets sp√¶de begyndelse og til den dag i dag v√¶ret en √•ben slagmark, hvor der med sk√¶rpet fokus i disse tider k√¶mpes dagligt for at n√¶rme sig edens l√łfter. I Peter Solletts film k√¶mpes der om homoseksuelles rettigheder som √¶gtefolk og retm√¶ssige arvinger i staten New Jersey efter at Laurel Hester, en brav politikvinde f√•r konstateret uhelbredelig lungekr√¶ft og gerne ser at sin registrerede partner f√•r hendes pension, n√•r hun er v√¶k.

Reel Pictures
Fight, fight to the death
Laurel Hester (Julianne Moore) er en flinth√•rd og superdedikeret politikvinde, der som ja, kvinde og tilmed lesbisk har opn√•et stor succes i politistyrken. Og det g√łr hun alt for at holde fast i, hvilket indeb√¶rer at hun f√łler sig n√łdsaget til at lyve om sit seksuelle st√•sted, selv overfor sin partner, Dale (Michael Shannon). Da hun m√łder Stacie (Ellen Page) og de sm√• pipfugle begynder at synge opera og sommerfuglene holder ravefest i maven, er hendes privatliv i fare for at blive afsl√łret. De to k√łber dog hus sammen og bygger rede p√• klassisk vis, men Laurel viser sig snart efter at have ondt i sin ene side og opfordres kraftigt af Stacie til at s√łge l√¶gehj√¶lp. Det er kr√¶ft og det er uhelbredeligt. Laurel, som den ansvars- og samvittighedsfulde (registrerede) partner hun er, √łnsker naturligvis at Stacie skal f√• hendes pension, en ret der tilkommer alle enker af offentligt ansatte i Ocean County. Men det er lovgiverne i amtet ikke tilb√łjelige til at give hende. Og s√• m√• endnu en kamp p√• liv og d√łd s√¶ttes i spil.

Redigeringsproblemer
Cynthia Wade lavede i 2007 en film om Laurel Hesters historie, som vandt Oscaren for bedste korte dokumentarfilm i 2008. Det kommer n√¶ppe til at gentage sig med filmatiseringen, alts√• at den bliver indstillet til nogen form for Oscar, selvom den ellers praler af at have Julianne Moore, Ellen Page og Michael Shannon p√• rollelisten og som, alle forventet, g√łr det godt. Men kan de overhovedet andet? Og er det overhovedet det relevante sp√łrgsm√•l at stille her? Det kunne det v√¶re hvis filmen havde nogen id√© om hvorhen den vil stille skarpt. Men ak, det er ikke tilf√¶ldet. Freeheld lider for meget under sin ukritiske tilgang til dens materiale. For der er mangt og meget den vil rundt om, inden den kan f√• lov at folde sig ud og blive den opr√•bende fork√¶mper for ligeret, den s√• br√¶ndende √łnsker at v√¶re. F√łrst skal vi igennem en pokkers masse m√łder med Laurel, deriblandt hendes job, hendes m√łde med Stacie, hendes privatsf√¶re, hendes kolleger, hendes sygdom osv. I en lind str√łm af oplysninger om hende, mister filmen hurtigt fodf√¶ste fordi den vil fort√¶lle os alt og p√• den halve tid, s√• vi virkelig form√•r at f√łle for hende og Stacie, n√•r skidtet br√¶nder p√•. Det er en grov undervurdering af publikums evne til selv at stykke k√¶rlighed og uretf√¶rdighed sammen. Ydermere vidner det om en usikker instrukt√łr, som ikke ved hvor og hvordan han skal redigere i sit materiale, og i stedet leverer en forjaget og uengagerende film, der aldrig n√•r at bundf√¶ste sig.

Reel Pictures
Alle gode gange tre?
Det lader ikke til at tredje gang er lykkens gang for instrukt√łr Peter Sollett, der tidligere har beriget filmhjerter verden over med den f√łlsomt tirrende Raising Victor Vargas (2002) og den ligeledes emotionelt n√¶rv√¶rende Nick and Norah's Infinite Playlist (2008), s√• det er overraskende og skuffende at han ikke form√•r at l√łfte Freeheld til lignende socialromantiske h√łjder. Men lad det v√¶re ham, forh√•bentlig, en lille lektie i at han nok b√łr holde sig til film uden for mange handlingstr√•de, s√• han ikke mister den fine fornemmelse han ellers har for at s√¶tte sig ind i og videregive to menneskers spirende b√•nd p√• godt og ondt.

På samme tidspunkt, som Godard var i færd med at skyde √Ä bout de souffle (Breathless) var en amerikansk film med samme titel på vej ‚Äď hvad blev dennes titel i stedet?