Anmeldelsesdato:11-04-2001
Zoe SaldanaEva
Ethan StiefelCooper Nielsen
Peter GallagherJonathan
Susan May PrattMaureen
Sascha RadetskyCharlie

Dokumentarisk balletdrama

Livet er en lang og sej kamp for overlevelse, men der er nogle steder, hvor mennesker kæmper for mere end bare overlevelse, de kæmper for anerkendelse, magt og berømmelse, og det sker i den store verden af ballet.
Skue ikke hunden på hårerne og tro at det er en dans på roser, men oplev i stedet den grumme virkelighed bag de spruttende skørter og trikoter. Dette er præcis, hvad Nicholas Hytner har prøvet at sige her i dansedramaet Center Stage om det benhårde liv i en nådesløs branche, hvor det er hver danser for sig selv.

Svanesøens nye rekrutter
Center Stage foregår på det højt etablerede danseakademi American Ballet Academy i New York. Vi følger en flok unge balletdansere, der alle hårdt prøver at nå toppen. Som den centrale hovedfigur har vi den naive og mindre talentfulde Jody, der dog indædt kæmper for at forbedre sine trin. Hun er omgivet af sin veninde Eva, som er i besiddelse af et stort talent, men en dårlig attitude, den fejlfri balletgudinde Maureen og en masse andre karakterfaste unge, der tilsammen sætter rammen for det lettere snørklede portræt af livet bag spotlyset.

Det daglige pres
Med utrolig objektivitet oplever vi, hvordan disse dansere dagligt bliver udsat for enormt pres fra alle hjørner. Fra de kompromisløse lærere, de overambitiøse forældre og ikke mindst fra dem selv. Det er et pres, vi ser forgrene sig i mange forskellige retninger, som for eksempel alvorlige spiseforstyrrelser. Til trods for filmens nogenlunde rolige overflade, skinner frustrationen og angsten for at fejle tydeligt i gennem i deres stressede hverdag. Det forstærkes ved hjælp af rykninger af kameraet, som tilsyneladende fremstår som små uskyldige ryk, men beretter om alt andet end indre ro og selvsikkerhed. Det er mest af alt på grund af de overbevisende personkarakteristikker, som alle er udført med fintfølelse og hjertet på rette sted. At rollerne udelukkende er besat af ukendte ansigter, hiver ikke filmen ned, tværtimod hjælper det dens troværdighed i sådan grad, at man bliver overbevist om dansernes ægthed.

Begrænsningernes dag i solen
Center Stage bliver på næsten dokumentarisk vis fremlagt som et symbol på eksistensens lange, svære dans, med dens ekstreme op- og nedture, umulige valg samt dens ukonventionelle udvalg af personligheder. For kigger man nøje efter, vil man se, at de alle på sin vis representerer et bestemt type menneske, som står for selve livets mangeartethed. Det er derfor fristende at tro, at Center Stage er en universel film, der vil tale til alle, eftersom den indeholder alle livets facetter, men det er langtfra sandheden. Netop fordi filmen forholder sig objektivt gennem hele forløbet og aldrig tager stilling til problemerne eller tilbyder lette løsninger, har den ikke format nok til at bryde ud af de begrænsninger, den har fanget sig selv i. Den bringer os blot et rammende, men noget uvedkommende indblik, i en meget indspist verden syret til af falske smil, bagtaleri samt bagvaskelse. Heldigvis redder den sig selv fra total undergang ved at indeholde en sådan sødme og æstetisk sans for balleten, at den trods alt løsner lidt op, og derved bliver mere tilgængelig for os uindvidede i danseverdenen.

Udholdenhed belønner sig
Filmen er et bravt og vellykket besøg på et realistisk kig bag kulissen. Hvis man vil opleve det, kræver det stor tålmodighed fra seerens side, da filmen har en tendens til at løbe lidt lang. Derimod vil man blive rigt belønnet, hvis man holder ud, for slutningen er så overraskende gribende og fantastisk opløftende, at det vejer op for alt, hvad man hidtil har måtte udholde af lettere irrelevante og halvkedelige scener. Uden at røbe for meget af filmens slutning opnår de unge dansere deres mål, skønt det for nogles vedkommende ikke var det planlagte mål, og det er i sig selv en stor triumf, idet de herved finder den selvrespekt og selvtillid, de fortjener. Det ufattelige ved det er, at alt dette bliver pointeret uden at det nogensinde bliver portrætteret som en hoverende attitude eller en kvalmende kliché. Alvoren bliver opretholdt og den ekstreme entusiasme undertrykt, så det resulterer i en god balancegang, der følger filmen til rulleteksterne.

På trods af, at Center Stage fik en kølig modtagelse i biografen såvel som på videohylderne, har Nordisk Film besluttet at gøre lidt ekstra ud af Region 2-versionen. Her finder men et rimelig omfattende ekstramateriale for de danselystne/interesserede, der går tæt på det besvær, man som filmskaber har, når ens dansere skal kunne agere foran et kamera - og ens skuespillere danse foran selvsamme.
Så udover det sædvanlige proforma-tilbehør, som en klistret og glitret 'Making of'-featurette findes der en del fraklippede scener, og en rimelig interessant feature om dansesekvenserne i filmen. Det kræver nok en vis forudgående interesse, før man sætter sig ned og ser dem - men deres tilstedeværelse på den gyldne skive er så absolut velkommen. Visuelt fejler DVD'en ikke noget - om end filmen ikke ligefrem skriger på et knivskarpt billede. Lyden er OK; et ekstra kommentarspor med instruktør Nicholas Hytner's kyndige kommentarer kan kede - men med soundtracket på et ekstra spor, kan man altid - hvis filmen ikke var i ens smag - smække det på DVD'en og nyde musikken.

Indlg: