Anmeldelsesdato:07-06-2016
Fares FaresAllon
Trine DyrholmAnna
Julie Agnete VangMona
Lars RantheOle
Helene Reingaard NeumannEmma

Ægteskab og utroskab i kollektivet

I Thomas Vinterberg's nyeste drama Kollektivet arver arkitektl√¶reren Erik (Ulrich Thomsen) sit barndomshjem i Hellerup. Huset er k√¶mpestort, og Erik er fast besluttet p√• at s√¶lge, da ham og konen Anna (Trine Dyrholm) ikke har r√•d til at bo der sammen med deres 14 √•r gamle datter, Freja (debuterende Martha Sofie Wallstr√łm Hansen). Anna mener dog, at de skal udnytte muligheden og starte et kollektiv op, hvilket Erik efter kort overtalelse indvilger i. Venner, s√•vel som nye ansigter, str√łmmer til, og der opst√•r hurtigt et idyllisk f√¶llesskab i kollektivet. Erik indleder dog en aff√¶re med en af sine studerende, hvilket for alvor s√¶tter f√¶llesskabet p√• pr√łve, da hans unge elskerinde Emma (Helene Reingaard Neumann) skal flytte ind i kollektivet.

Vinterberg, instrukt√łren bag bl.a. Jagten og Far from the Madding Crowd, er selv opvokset i et kollektiv og ved om nogen, hvordan det er at v√¶re del af et kollektivt f√¶llesskab, der i samarbejde skal f√• livet til at fungere. Kollektivet er ogs√• mere et portr√¶t af et kollektiv, frem for en m√•lrettet fort√¶lling, der fors√łger at formidle et bestemt budskab omkring kollektiver. Som helhed er det heller ikke kollektivet der driver fort√¶llingen, men derimod den intime k√¶rlighedshistorie mellem Erik, Anna og Emma. Kollektivet danner rammen for fort√¶llingen, men er p√• ingen m√•de n√łdvendig for at fort√¶lle historien, der i sin grundkerne handler om, hvordan man som familie f√•r det til at fungere, n√•r far har fundet en anden.

Der er st√¶rke og ubehagelige scener, n√•r vi ser Anna, spillet med fantastisk overbevisning af Trine Dyrholm, langsomt bryde sammen, da hun bliver tvunget til at se sit √¶gteskab gennem 15 √•r krakelere for √łjnene af hende. Ulrich Thomsen form√•r ogs√• at bringe en menneskelighed ind i Erik, der p√• trods af hans usympatiske opf√łrelse g√łr, at vi aldrig hader ham. De andre personer i kollektivet fremstilles humoristisk, som interessante mennesker at stifte bekendtskab med. Dette bekendtskab opn√•s desv√¶rre aldrig, da de langsomt bliver tvunget i baggrunden, til fordel for, at k√¶rlighedshistorien om Erik og Anna's √¶gteskab kan overtage rampelyset.

Det er netop dette, der er med til at skabe f√łlelsen af, at Kollektivet mangler fokus, fordi at kollektivet som fort√¶lleelement, ender med at f√łles som en statist i en film omkring √¶gteskab og utroskab, som man allerede har set utallige gange f√łr. Kollektivet er, ligesom Vinterberg's tidligere film, fyldt med f√¶nomenale skuespillerpr√¶stationer, og er p√• et teknisk plan gennemf√łrt og helst√łbt. Det er bare en skam, at kollektivet i filmen ikke spiller en liges√• stor rolle, som titlen indikerer. Dette resulterer i en k√¶rlighedshistorie, der f√łles som noget, vi har set mange gange f√łr, og dette er un√¶gteligt en skam.

Tre slettede scener og fire meget korte bag kameraet-indslag lyder ikke af meget, men det er ganske interessant og is√¶r de f√łrste to featuretter er p√¶nt morsomme, p√• deres egen lundefulde m√•de. Lidt men godt.