Anmeldt af:Mia Brygger

Robert Mapplethorpearkivmateriale
Debbie Harry
Fran Lebowitz
Paul Martineau
Brooke Shields

Ubegrænset adgang

Det som dokumentarfilmen normalt sigter efter er sandhed og ikke mindst spændingmomentet hvor sandheden om den givne emne kan graves frem, undersøges, udstilles og gøres rede til publikums mening og dom. Nogle dokumentarfilm søger og søger uden nogensinde at kunne afdække sit emne, andre afdækker for let, for hurtigt og filmens rolle som forsøgt snedig detektiv undergraves af sin egen effektivitet, eller simpelthen af emnets alt for åbenlyse overgivenhed til sit publikum. Det kan hurtigt blive kedeligt og nærved for pornografisk idet man som publikum pludselig føler sig selv udstillet i skæret af emnets åbenhed. Sådan en dokumentar er Mapplethorpe på mange måder, og det er både dens store styrke og dens største svaghed.

The Robert Mapplethorpe Foundation
Muser
Robert "Bob" Mapplethorpe, søn af middelklassepar med brødre og søstre, opvokset i et hus med en veltrimmet græsplæne og det amerikanske flag vejrende i vinden på venstre side af the Mapplethorpes hoveddør interesserede sig ikke specielt for fotografering som yngre; det var mere farmands geschæft. Selv som fuldt udviklet kunstner, var han aldrig interesseret i at lære kunsten i at lave billeder, han var blot interesseret i hvad han kunne proppe i dem, og hvordan en ny måde at kreere og opleve kunst på kunne fremmanes. Rejsen mod og ind i sig selv kan man som publikum opleve på første hånd, når Bob selv tager os ved hånden og leger fortæller for sin egen livshistorie. Dokumentaren er naturligvis krydret med masser af andre nære og fjerne stemmer fra hans liv, som hans lillebror og tidligere assistent, Edward, der selv tog teten op og blev fotograf, hans tidligere muser/elskere og kendisser, som alle har været under Bobs linse. Dog ingen Patti Smith, der må siges at have haft en massiv indflydelse på hans liv som ung, fumlende kunstner.

Think of the children!!
I 1989 (få måneder inden Mapplethorpe døde af AIDS) stod den konservative senator Jesse Helms frem og offentligt fordømte Mapplethorpes seneste udstilling, The Perfect Moment, som blev vist på Corcoran Gallery of Art i Washington, D.C. Udstillingen bestod af portrætter, blomstermotiver og ekstremt grafiske homoseksuelle S&M fotografier. Som stødte den konservative politiker, og i det hele taget skabte Mapplethorpe mere seksuelt udforskende fotografier ofte stor ravage blandt sit publikum. Men han var en også en udforskende mand, der netop ønskede at se mennesket og kunsten i et nyt forhold. Hvorvidt fotografierne dags dato har samme anstødningskraft som dengang er diskutabelt, men nedgravningen i Mapplethorpes psyke er indiskutabelt en rejse værd. Dokumentaren gør sit for at forsøge at afdække de, omend få, dele af Mapplethorpe han ikke selv var villig til at få belyst, herunder hans mere følsomme og usikre side, som få af hans tætteste kun kom til at opleve.

The Robert Mapplethorpe Foundation
Afdækningens mester
At opleve Mapplethorpe på tæt hold i denne films ægteskab af hans egne ord og billeder overfor muser, slægtninge og kunstkenderes fortolkning af manden med en uslukkelig livsappetit, giver samlet set et modigt forsøg på at komme under dennes hud. Det er dog ikke altid dokumentarens forsøg på at afdække, der hjælper på forståelsen af kunstnerens motiver, men Mapplethorpes egne ord og stærke visuelle udtryk. Og det er egentlig også på sin plads. Hvis man som kunstner ikke kan lade sin kunst tale for sig selv, så er man ikke meget af en kunstner. Og det var Mapplethorpe. Det formår dokumentaren at give bevis på. På samme vis som man ikke tager til en kunstudstilling, fordi bygningen hvori udstillingen vises er sublimt designet, er man ikke nødsaget til at se denne film bare fordi man godt kan lide dokumentarfilm. Er man dog inklineret til at lære kunstneren at kende eller blot gense hans værker, er filmen i den grad anbefalelsesværdig. Som dokumentar er filmen mindre inspirerende, som kunstner er Mapplethorpe et sandt trækplaster.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4