Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Mark RuffaloDylan Rhodes
Woody HarrelsonMerritt McKinney
Dave FrancoJack Wilder
Daniel RadcliffeWalter Mabry
Lizzy CaplanLula

Tryllerier uden wauw-effekt

Now You See Me var en udem√¶rket omgang over-the-top action-sjov, der p√• trods af blandet kritik, alligevel form√•ede at finde et st√łrre publikum. Derfor er det ikke overraskende, at man her 3 √•r efter fors√łger at gentage succesen med efterf√łlgeren Now You See Me 2. Her dukker "The Four Horsemen" op igen, efter at have levet i skjul siden deres sidste storsl√•ede trylleri-kup. Deres plan er at afsl√łre en h√łjteknologisk virksomheds diabolske planer om at spionere p√• alle sine bruger. Deres planer giver dog bagslag, og pludselig befinder de sig i et endnu st√łrre spil, hvor de selv er ofre for en andens illusionistiske leg.

Rytterne har f√•et en udskiftning i det at Lizzy Caplan, fra bl.a. Cloverfield og tv-serien Masters of Sex, har taget over for Isla Fisher. Det er en k√¶rkommen forandring, og Caplan fungerer godt, som den lettere gakkede feminine modpart til det resterende ensemble. I de √łvrige roller g√•r b√•de Jesse Eisenberg (The Social Network), Woody Harrelson (Zombieland) og Dave Franco (21 Jump Street) igen, som de resterende tre ryttere, ligesom at b√•de Mark Ruffalo (The Avengers) og Morgan Freeman (Seven) ogs√• har genfundet deres roller. Castet fejler alts√• ingenting, og hvis man holdte af de fire tryllekunstnere og deres humoristiske kemi i den f√łrste film, vil man uden tvivl ogs√• g√łre det her.

Dertil er Daniel Radcliffes (Harry Potter-filmene) skurkerolle, som den videnskabelige modpart til de fire ryttere, en genial id√©, omend at det ikke bliver udnyttet s√• meget, som man kunne have h√•bet p√•. Instrukt√łren Jon M. Chu har tidligere st√•et bag de to Justin Bieber-film og de to f√łrste efterf√łlgere til Step Up. Selvom de f√¶rreste vil se dette som et kvalitetsstempel, har det alligevel givet ham en r√¶kke tekniske kompetencer, som vi ser udnyttet p√• fremragende vis i Now You See Me 2. Det er ikke banebrydende nyt√¶nkning, men det fungerer ud fra et action perspektiv. Filmfotografen Peter Deming (The Cabin in the Woods, Mulholland Drive) skal ogs√• have ros med p√• vejen, for de smukke billeder der flere gange pryder sk√¶rmen.

Alligevel er det som om, at der mangler lidt at den grandiose og spektakul√¶re magi, som gjorde forg√¶ngeren s√• underholdende til at starte med. De enorme Las Vegas-sceneshows er erstattet med hvad der bedst kan betegnes som undercover-tryllerier, hvor der i bedste James Bond-stil bl.a. skal stj√¶les en mikrochip fra et topsikret facilitet ‚Äď det har desv√¶rre bare ikke den samme underholdende wauw-effekt. Helt forladt for sceneshows, er Now You See Me 2 dog ikke, og en af de bedste sekvenser er uden tvivl ogs√•, da rytterne tidligt i filmen skal udf√łre deres kup ved at kombinere deres forskellige evner.
Der mangler bare wauw-effekt i resten af filmen, og selv den udspekulerede slutning, der skal binde det hele sammen, virker lidt flad og kedelig i forhold til, hvad man så i forgængeren. Tilbage er en film, som hverken er særlig god eller dårlig. Den befinder sig et sted midt imellem, hvor man ikke overvejer at forlade biografen i vrede, men alligevel ikke kan lade være med kigge på uret undervejs.

Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?