Anmeldt af:Mia Brygger

Elizabeth OlsenAudrey Williams
Bradley WhitfordFred Rose
Cherry JonesLillie Williams
Maddie HassonBillie Jean Jones
Wrenn SchmidtBobbie Jett

Fladt portræt af legende

Marc Abraham har b√•de skrevet manus s√•vel som instrueret portr√¶tfilmen om countrylegenden Hiram King 'Hank' Williams liv og levned, og det er han sluppet mindre godt fra. Han er til daglig producer og har produceret mange velfungerende, succesrige film helt tilbage til The Commitments fra 1991. I Saw the Light er hans f√łrste filmmanus og det er hans anden gang i instrukt√łrstolen. Det er sv√¶rere end man skulle tro, ville adskillige instrukt√łrer nok fort√¶lle ham. Og efter at have v√¶ret den kreative vision√¶r p√• denne film, h√•ber jeg han har l√¶rt nogle vigtige ting om at instruere, eksempelvis tempo, fokus, redigering af materialet og ikke mindst sp√¶ndingskurven. Gud ske tak og lov for Tom Hiddleston i rollen som Hank, Honky Tonk man og all round uforbederlig drukkenbolt and sk√łrtej√¶ger. I hans h√łje, ranglede skikkelse og overbevisende dr√¶vende sydstatsaccent er han en solid kopi af manden med de gyldne sangtekster og dusinvis af hits p√• CV'et.

Nå, ja, jeg glemte at sige...
Filmen starter p√• en tankstation i byen Andalusia i staten Alabama i december i det herrens √•r 1944. Her m√łder vi Hiram King og hans hjertensk√¶r, Audrey, som er der for at blive gift. Derefter introducerer filmen os for mama Williams, som i Cherry Jones' skikkelse t√•rner sig truende over det nygifte par med al sin southern praktiskhed og lettere overb√¶renhed med sin svigerdatter. Hvorfor de to ikke n√łdvendigvis er perleveninder, f√•r vi ikke rigtig indblik i, men det er en kronisk tendens i filmen, at vi ikke bliver indf√łrt i nogen form for bagvedliggende motiver eller psykologiske m√łnstre fra en eneste person i filmen. Hank drikker da ogs√•, har en umoden indstilling til arbejde og jager andre kvinder, mens han er gift med Audrey, hvilket egentlig f√łrst kommer henkastet p√• banen, n√•r Audrey er blevet godt tr√¶t af ham, og hun f√•r taget bladet fra munden. Marc Abrahams valg om ikke at sk√¶re alt ud i pap og i stedet springe p√• hovedet ud i historien og lade den udfolde sig organisk er i sig selv forst√•eligt, og havde han mere erfaring, kan det t√¶nkes han var sluppet af sted med det, men som sagerne st√•r, er det ofte frustrerende at f√łle, at man er komplet holdt udenfor og at man nok burde have l√¶st biografien, som filmen er bygget p√•, inden.

Entusiasme, please
Desv√¶rre er det ikke engang den manglende introduktion til legendens liv eller det hullede psykologiske bagland, som skader filmen mest; det er ironisk nok Hanks musikalske udvikling og spirende karriere, som lider under al for lidt omsorg og dybdeboring fra manuskriptets side. Hanks allerst√łrste √łnske er at spille p√• the Grand Ole Opry, radioshowet som siden 1925 har promoveret country og country-relateret musik. Hvordan han n√•r derhen er filmisk set en flad rejse fra bonder√łvs-bodegaer med slagsm√•l til f√łlge til radioprogrammer til ja, mere drikkeri og damer og standard rock 'n' roll attitude, hvor musikeren, her Hank Williams, hele tiden presser alt ud til kanten af eksistens, s√• der ikke skal meget mere end en vindpust til at v√¶lte det hele. Det er set mange, mange gange f√łr, og det er sv√¶rt ikke at tr√¶kke paralleller til James Mangolds glimrende portr√¶t af Johnny Cash i Walk the Line, som i mods√¶tning til I Saw the Light form√•ede at hive Cashs h√łjdepunkter helt op i stratosf√¶ren for derefter at dykke ned til helvedsagtige dybder i hans misbrug og destruktive livsm√łnstre. Hank Williams i Marc Abrahams h√¶nder f√•r ikke den samme h√łjt-at-flyve-dybt-at-falde-behandling, og konsekvensen er at filmen falder fladt p√• maven. Og bliver desv√¶rre liggende.

Avengers: Infinity War25/4
Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4