Kathryn HahnCarla
Kristen BellKiki
Christina ApplegateGwendolyn
Jada Pinkett SmithStacy
Annie MumoloVicky

En gang mor, altid mor

Ganske som Billy Bob Thornton var den livstrætte version af julemanden i Bad Santa, så er det nu mødrenes tur til give livsrollen et politisk ukorrekt los i bollerne og sætte forpligtelserne på pause i et amokridt mod friheden. Det er på papiret ingen dårlig idé, og under fuld kontrol af forfatterne bag Hangover-filmene, hvor det var mændene, der fik lov til at give den gas i outrerede groteskerier, så var der faktisk potentiale i denne Mila Kunis-komedie med stærke komedienner i centrale biroller.

SF film
Netop fordi forventningerne var på plads, så skuffer slutresultatet så meget desto mere, for Bad Moms får aldrig rigtig anarkistisk luft under skørterne. Og vel er det da også mere kontroversielt at sætte moderrollen på stand by end blot de mandlige parforholdspligter, men det klæder ikke historien at turde så lidt, som den reelt gør. Mila Kunis’ Amy er hele centralnervesystemet i familien med to børn og en luddoven mand, men hun får hårdt presset lige præcis hverdagen til at hænge sammen, fordi hun i modsætning til normalen også har et arbejde at passe. Med forargede blikke ser de hjemmegående nazi-husmødre i skolens forældreråd til og rynker på næsen af Amys forjagede hverdag.

Konflikterne eskalerer i Amys hverdag. Husbonden rører ikke en finger i huset, når han altså ikke lige er på chatten med en storbarmet malkepige, som har været hans online-flirt gennem længere tid. Ud med ham. Amy rykker tættere på bristepunktet. Og det nås, da den glatte og dominerende Gwendolyn, formanden for forældrerådet i Christina Applegates velleverede grovkarikatur, indkalder til et 3-timers haste-forældremøde for at diskutere det tilladte indhold i de kager, som alle skal bage til et kommende kagesalg. Her knækker filmen – og Amy går på bar.

Hun får selskab af den undertrykte Kiki, der som en anden skødehund lidt overrasket drages af Amys oprørske og uhørte udbrud på forældremødet. De støder ind i den rebelske outsider af en enemor, Carla, som bander, drikker og lægger an på de andre fædre – og så er filmens oprørske trio etableret. Men hvad gør tre sådanne mødre på kollisionskurs med omverdenens forventninger, når de virkelig skal slå sig løs. Forbløffende lidt sammenlignet med, hvad mændene fik fornøjelsen af i Hangover-filmene. Og de eskapader, det trods alt bliver til, når man uhh, så farligt, hælder vodka i kakaomælken i supermarkedet, kører i næsten barnligt trodsige slow motion-sekvenser med party-musik i alle biografsalens højttalere. "Se hvor frække vi er" skriger lærredet trodsigt, mens oplevelsen snarere er den stik modsatte.

SF film
Herfra præger forudsigelighederne filmens plot – helt frem til de ægte interviewklip mellem skuespillerne og deres mødre, som kører under rulleteksterne. En hyldest til moderrollen og de ofre, der ligger i at udfylde den. Sødt og det eneste ægte øjeblik i filmen, men også lige lovligt konformt i en film, der skal give indtryk af lade dens hovedpersoner gøre oprør mod den samme. Hovedpersonernes oprør er alene mod et kunstigt og karikeret billede af moderrollen, som alle rettænkende væsener kan blive enige om er forskruet – selv de indiskutable kulturelle forskelle i moderrollens indhold mellem øvre amerikansk middelklasse og tilsvarende dansk taget i betragtning.

Der er momenter undervejs i Bad Moms, hvor man får fornemmelsen af den galskab, som prægede Hangover-filmene. Vi når aldrig i nærheden af den vanvidsmalstrøm, der ramte de fire mænd på tværs af kloden i de tre film, men de stærke komediemuskler, som rollelisten er skruet sammen af, er dygtige til at opsnuse de små lunser af godt materiale, som gemmer sig hist og her. Det vokser sig dog aldrig større end til enkeltstående idéer, der kunne have givet en sjov sketch – og det er ganske enkelt for lidt i spillefilmssammenhæng.

Bad Moms tør ganske enkelt for lidt med sin selvindlysende pointe om, at vi ikke må sætte urimelige forventninger op til moderrollen – og selv om salene nok skal være fyldt med mødre, der griner højlydt i jagten på et reelt oprør med de mange forventninger og forpligtelser, som samfundet lægger på mødrenes skuldre, så fiser revolutionen med statsgaranti ud i den blå luft, mens de går hjem, minder sig selv om at prioritere lidt alenetid og kysser poderne kærligt godnat i sikker forvisning om, at deres plads naturligvis også fremover er hos dem.

Dobbeltspil18/1
Downsizing18/1
Fra balkonen18/1