Anmeldt af:Charlotte Sarah Stuhr

James ThierréeGeorge Footit
Clotilde HesmeMarie Hecquet
Olivier GourmetJoseph Oller
Frédéric PierrotThéodore Delvaux
Noémie LvovskyYvonne Delvaux

En kamp for komik, kunst og retfærdighed

Film der besk√¶ftiger sig med sorte og hvides rettigheder i en fortid, der var st√¶rkt pr√¶get af raceopdeling, og en almen opfattelse af den sorte mand som underdanig, blandt is√¶r den hvide middel- og overklasse, har vi set en hel del af de sidste √•r. At emnet er uudt√łmmeligt og stadig i stand til at overraske og g√łre indtryk er Monsieur Chocolat, baseret p√• den virkelige historie om Rafa√ęl Padilla, der i begyndelsen af det 20. √•rhundrede optr√•dte som cirkusklovn under kunstnernavnet "Chocolat", et meget fint eksempel p√•.

Padilla (Omar Sy) bliver f√łdt i kummerlige og slavelignende k√•r, men er sluppet v√¶k fra sin fortid ved at optr√¶de i et omrejsende cirkus som den skr√¶mmende vildmand, Kalanga ‚Äď Frankrigs f√łrste sorte cirkusartist. Da den tidligere succesfulde cirkusklovn, George Footit (James Thierr√©e) ser den store imponerende mand i manegen, √łjner han ogs√• muligheden for at lave en klovneduo, og de to bliver s√•ledes Paris‚Äô nye store hit.

Footit spiller den overlegne klovn der m√• tr√¶kkes med Chocolat, som aften efter aften ender med at f√• prygl til stor morskab for publikum. At f√• daglige lussinger og blive sparket for at underholde den hvide middelklasse, der ikke er helt s√• rummelige overfor Chocolat i det parisiske selskabsliv som i cirkusset, bliver en dag for meget for ham. Padilla har ofte brugt den sparsomme fritid i cirkusvognen p√• at l√¶se Shakespeare, og nu vil han fors√łge sig med at spille titelrollen i Othello, men teatret er ikke helt som cirkus, og det viser sig at blive en st√łrre udfordring end forventet, is√¶r da der pludselig sker en hel del uforudsete h√¶ndelser.

Omar Sy, som fik sit store gennembrud i De ur√łrlige, b√¶rer filmen og charmerer b√•de publikum i cirkusset, kvinderne omkring sig og os som seere, ligesom Thierr√©e bidrager med sin baggrund som cirkusartist, hvilket tydeligt skinner igennem i hans m√•de at performe. De er det perfekte makkerpar med en utrolig kemi, b√•de i manegen og som skuespillere, og via dem f√•r vi et indblik i den gamle cirkusverden, der med sin r√•hed og alle knep fors√łgte at fange tilskuernes opm√¶rksomhed i en tid, hvor underholdningsindustrien begyndte at blomstre.

Filmen er dybt underholdende, og is√¶r Omar Sys statur og mimik g√łr det sv√¶rt ikke at tr√¶kke p√• smileb√•ndet, samtidig med at temaet kommer godt omkring livet for en sort mand, der p√• trods af sin store succes konstant m√• k√¶mpe for omgivelsernes accept og respekt. Monsieur Chocolat, der er instrueret af Roschdy Zem, har desuden en fantastisk smuk billedside, gennemf√łrte kostumer, et forvandlet Paris og gamle cirkusnumre, der sammen med de fantastiske skuespilpr√¶stationer og mindet om en vigtig artist, der siden er blevet glemt, g√łr det til en film der skal ses, uanset om man er fast cirkusg√¶nger eller ej.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5