Toby KebbellMessala Severus
Rodrigo SantoroJesus
Nazanin BoniadiEsther
Pilou AsbækPontius Pilate
Morgan FreemanIlderim

Slattent drama med h√łj Jesus-frekvens

S√• er det if√łlge Hollywood blevet tid igen. Endnu en gang skal den kristne roman Ben-Hur: A Tale of the Christ filmatiseres. En hurtig opt√¶lling afsl√łrer at Ben-Hur i 2016-udgaven er mindst sjette gang denne historie er blevet fortalt i levende billeder ‚Äď inklusive en animeret udgave og en miniserie. Mest ber√łmt er nok William Wylers udgave fra 1959 med Charlton Heston i titelrollen. Med s√• mange filmatiseringer m√• man alts√• g√• ud fra at det er en historie med en vis saft og kraft. I denne nye udgave drukner alt drama dog i s√¶beopera-√¶stetik, tr√¶mands skuespil og noget der tiln√¶rmelsesvis ligner kristen propaganda.

Ben-Hur fort√¶ller historien om to br√łdre spillet af Jack Huston og Toby Kebbell; den j√łdiske adelige Judah Ben-Hur og den romerske adoptivbror Messala Severus. Messala slutter sig til den romerske krigsindsats og ender med uretf√¶rdigt at anklage Judah for forr√¶deri. Som straf bliver Judahs familie tilsyneladende sl√•et ihjel, og Judah selv bliver romersk galejslave. Judah vender dog tilbage til sit hjem i Jerusalem ‚Äď nu drevet af h√¶vnt√łrst. Sk√¶bnen vil det at de to br√łdres rivalisering her skal afg√łres i et hestevognsv√¶ddel√łb. Undervejs ryger en vis ung n√¶stek√¶rlig t√łmrer ind og ud af historien.

Jeg g√¶tter p√• at Messala og Judah er blevet til adoptivbr√łdre, i stedet for blot barndomsvenner som de var det i den oprindelige roman og 1959-udgaven, i et fors√łg p√• at h√łjne det dramatiske potentiale. Det er her i den centrale konflikt Ben-Hur laver sit st√łrste fejltrin. Filmen har i sine √•bningsscener ikke held med at etablere de to br√łdres forhold inden de pludselig er d√łdsfjender. Man er som publikum derfor desv√¶rre ikke p√• noget tidspunkt investeret i Judahs √łnske om h√¶vn.

Det gavner heller ikke at den ellers habile Jack Huston ikke har succes med at g√łre Judah Ben-Hur til andet end en lidt naiv og ellers personlighedsl√łs hovedperson. Mere held har Toby Kebbell i sin fremstilling af Messala. I filmens f√łrste halvdel f√łjer han en kompleksitet til dem romerske adoptivbror der ellers ikke er at finde p√• manuskriptets sider. Kompleksiteten r√¶kker dog ikke til sidste halvdel hvor han reduceres til karikeret skurk. I periferien omkring de to finder vi ogs√• en r√•bende Pilou Asb√¶k, Morgan Freeman i endnu en 'vis gammel mentor'-rolle ‚Äď nu med falske dreadlocks og Rodrigo Santoro som en Gajol-√¶ske udgave af Jesus. Deres skuespil er i bedste fald karikeret, og de hj√¶lpes ikke p√• vej af dialog der i perioder gr√¶nser til det parodiske.

Det er Timur Bekmambetov, der slog igennem internationalt med de visuelt opfindsomme russiske vampyrfantasier Night Watch og Day Watch, der st√•r for instruktionen ‚Äď og det er da ogs√• ham der redder filmen en ekstra stjerne. Hovedsageligt for den visuelt legesyge sekvens hvor publikum er vidne til et s√łslag fra galejslavernes synsvinkel. Desv√¶rre er resten af filmen stilm√¶ssigt en kedelig aff√¶re der mest af alt ligner en s√¶beopera i sandaler. Selv det afsluttende v√¶ddel√łb f√•r ikke pulsen op. I sammenligning med 1959-udgaven f√łles brugen af CGI i Ben-Hur n√¶sten som snyd ‚Äď til geng√¶ld m√• man g√• ud fra at dyrene er blevet behandlet bedre end de dengang blev; det er da altid noget.
Derudover er filmen et slet skjult fors√łg p√• at f√• det kristne publikum til at aflevere deres penge i biograflugen. Ben-Hur har da ogs√• den tidligere stjerne fra TV-serien Touched by an Angel og nu flittig bibelfilms-producer Roma Downey som executive producer. Jesus-kvotienten er derfor helt i top. Helt grelt bliver det i den ekstremt utrov√¶rdige afslutning p√• br√łdrenes rivalisering der ikke skal afsl√łres her, men som hj√¶lpes godt p√• vej af en stor portion Jesus-magi. Det kunne v√¶re gjort uendeligt mere elegant.

Jeg kan ikke med god samvittighed anbefale en tur i biografen for at se Ben-Hur ‚Äď s√¶t hellere en eftermiddag af til at se 1959-udgaven hvis du har brug for et fix af 'Hollywood-epic'-typen.

Hvem spillede ikke med i Ørkendronningen Priscilla?